Sveriges bästa Offpist!

Sveriges bästa Offpist!
ville: mikkastugan ligger på mikkaplatsen. Vore inte naturvårdsverket och STF och sådana talibaner skulle man kunna ha sveriges bästa fjällanläggning där inne. Åken man hittar på Mikkatjåkkå, Sarektjåkkås stor- och sydtopp och Pierikpakte är svårslagna även i internationella sammanhang.

Tycker det är sorgligt att man alltid pratar om åk som ligger intill liftar när man pratar om bra skidåkning. Kanske 5% av Sveriges berg har en lift så det finns ju en hel del andra ställen att åka på...Har svårt att se nöjet med att först trängas i en kall lift, sen stressa som en galning för att få orörd snö och dessutom betala för eländet. Men i för sig är det ju bra om folk fotsätter med liftåkandet så få vi andra ha dom orörda bergen ifred.

Tråden hade varit intressantare om den hetat sveriges bästa åkning....

Sveriges bästa Offpist!
Det finns gott om berg i detta land som skulle utmanövrera existerande anläggningar med en halvmiss, dock ställer ofta vädret till det med starka vindar över 1000 möh. och starka vindar och liftar hör inte ihop, se bara på Åre, högzon är fan stängd jämnt.
Visst finns är det underbart att tura lite men att få ett eller två åk i sådär snö (för det är det oftast)per dag, dessutom med racklig opålitlig untrustning är inget som jag rankar högre än att bomba lite härlig högfartsåkning på ett liftservat berg.

Skulle tråden heta sveriges bästa åkning skulle all parktomtar blanda sig i den och tycka att tex. Kläppen är grymt

Sveriges bästa Offpist!
Ok,ted bskier( Hur uttalas det?) vi säger väl Mikkaplatsen då.
Har du åkt på Pierikpakte?
Kanske Sveriges vackraste fjäll, om du frågar mig. Måste vara en dubbel-svart-diamant, ser ju rätt brant ut.
Sarektjåkka har jag åkt, och det är ju fint, men jag är nog för mycket taliban för att propagera för en lift där.

Men i stora sjöfallet har man ju redan byggt en damm i nationalparken...
Sen får vi nog acceptera att det inte är storleken på bergen och snöfallen som är unika för Sverige. (Det är ödsligheten)

Sveriges bästa Offpist!
När jag kollar igenom dikussionen i detta forum ser jag att jag faktiskt har åkt på alla skidorter nämnda hittils. Jag har också tagit mig iväg på några turer ovh åkt topparna runt åre,kittelfjäll,hemavan, riksgränsen, men dom bästa och längsta åken jag åkt finns i Keb och Sarek.
Rullevararännan, Kaskasetjokka och Liljetoppen är riktigt bra åk men har inte så mycket variation.
Toulpagorni,Kebnetjokka med jökelbäcken är är riktigt bra åk, långa och med kreativ terräng.
Sarektjokko och Akka masivet har ruskigt bra åkning på den övre delen men det flackar ut och blir lite trist längre ner på glaciärerna
Äpar-massivet och Perikpakte har mycket brant och radikal åkning i seriös terräng och torde ha den bästa utförsåkningen i Sverige i mina ögen. Det bäst åket jag hittat är dock från Voinestjokka 1952 ned till Vuojnesjuobbala 794 ( det står så på kartan). Åket gjordes i bristande skare men ligger ändå på på topp i min lista pga längden, lutningen, terrängen och miljön.

Sveriges bästa Offpist!
Nu tog tråden ytterligare en kul vändning, när vi tog steget från liftburen offpist till åkning vart som helst så måste jag hålla med de tidigare förespråkarna av terrängfaktorn.

Om vi räknar med Sarek, Kebmassivet och Abiskoalperna så kan vi hitta terräng som verkligen står ut. Men jag är fortfarande ganska inne på snökvalitétslinjen. Stojje, du som åkt på flera av dessa platser, tror du att det finns några skillnader i snön på dessa ställen?

Sveriges bästa Offpist!
Intressant, intressant ... några toppturer har det blivit under åren, och det kan ju vara himmel eller helvete beroende av snökvantitet, kvalitet och så ... vädret. Det går inte att komma ifrån att en solig vindstilla dag med djup fin orörd snö är fantastiskt oavsett om man har 200 eller 2000 fallhöjdsmeter (fast de 2000 är ju att föredra!). Och personligen föredrar jag de 200 metrarna under fina förhållandena än 2000 i dimma och kartongsnö ... :-) Men jag börjar kanske mjukna med åren!

Så jag ansluter mig till centralbyråkraten med flera. Var i Sverige är det störst chans (flest skiddagar) att hitta orörd djup snö (mer eller mindre lös) med hygglig fallhöjd och någorlunda väder? Sannolikt någonstans i Norrlands inland. Det där med Blåsjön låter intressant!

/MM

Sveriges bästa Offpist!
Om man ser till att Sarek, Keb och Abiskoalperna ligger geografiskt sett ganska nära varann så är det nog svårt att se några stora skillnader i snökvalitet. Men eftersom det inte ligger några norska berg väster om Sarekområdet får dom antagligen mer snö än dom andra. Sarektjåkkomassivet får i sin tur betydligt mer snö än Äpar.

När det handlar om snökvalite tror jag det är mer avgörande i vilket vädersträck bergsidan ligger och hur den påverkas av vind och sol än vilken geografisk placering den har.

Rännan på Pierekpakte är brant och lång men helt åkbar...700 fallhöjd rakt ner i fallinjen.. gäller bara att ha tungan rätt i mun...:P

Sveriges bästa Offpist!
centralbyrakraten sa:
Om vi räknar med Sarek, Kebmassivet och Abiskoalperna så kan vi hitta terräng som verkligen står ut. Men jag är fortfarande ganska inne på snökvalitétslinjen. Stojje, du som åkt på flera av dessa platser, tror du att det finns några skillnader i snön på dessa ställen?
-Jag kan inte påstå att jag varit jättemycket i områdena, jag skulle vilja dit mycket mer. De slutsatser jag kan tra från mina besök är att det ofta kan vara rätt renblåst i de större dalgångarna typ Ladtjovagge i Kebnekaise eller kring Stora sjöfallet och Kukkesvagge i Sarek. Längre in i massiven tätnar dalgångarna , klimatet blir mer alpint och snökvalitet och snömängd ökar markant. Den mesta snön jag sett i Sverige är vid Sarektjokko.

Om vi i stället talar om liftnära svensk offpist och utgår från terräng så tror jag på något så enkelt som Mårtens brant och Östra ravin i Åre pga lättillgänglighet, längd och rolig terräng.
Utgår vi från snödjup så måste Riksgränsen vinna slaget.

Pratar vi snökvalitet så föreslår jag Kittelfjäll när det är minus 17, lågtrycket kommer från sydost och det dumpar 60-100cm på ett dygn. Utah- klass på snön. Har varit med om det 6-7 gånger på 15 år. Räknas det som en bra chans till puder om man är kustbo?

Sveriges bästa Offpist!
Ett förslag på sverige bästa snö skulle vara fjällen runt Sälka. Fascinerande hur stor skillnad det är från andra sidan Tjätjka passet, och från de östra fjällen. Enda svenska stället jag kan komma på där bergen blir så där bulliga och runda som de blir av mycket snö

Sveriges bästa Offpist!
En kommentar om snödjup:
Man hör ofta att Gränsen skulle ha mest nederbörd i Sverige. Det är nån slags lokal myt. Gränsen ligger nångstans strax över 1000 mm per år, om jag minns rätt.
Borås har över 2000mm, mest som regn, faktiskt, liksom vissa platser i Sarek, (och bergis Sälka)

Sveriges bästa Offpist!
Har ingen direkt kommentar om offpisten... Men, när ni ändå är i närheten och gottar så att säga....
Sielmacohkka (1997möh) har jag spanat in på kartan och det ser onekligen ut att kunna vara ett fint åk (om man nu skulle kunna se det på en karta i 1:100000 skala) som skulle kunna ge 1300-1400 lodmeter...
Nån som har lite info om denna topp?

Sveriges bästa Offpist!
me_mogul sa:
Vart hittar man den bästa offpisten i sverige??

Brant, Mycket snö, Härliga dropps och sol är ju alltid trevligt;)
Killen letar ju brant åkning och dropp, inte en härlig topptur som iofs kan vara utmanande men det är sällan så galet mycket skidaction.

Sveriges bästa Offpist!
ville-vessla sa:
Borås har över 2000mm, mest som regn, faktiskt, liksom vissa platser i Sarek, (och bergis Sälka)
Stämmer älldeles bra.. Regnar gör det i min gamla hemstad, mest hela tiden faktiskt. Tänk om det vart snö! Det ni!

Sveriges bästa Offpist!
I beg to differ min gode DanneDöHårdare.
Jag skulle vilja påstå att genom att ta sig ut på topptur kan man själv välja precis så brant, så mkt snö och härliga dropps som man vill ha. Solen är ju en annan sak men man kan ju alltid hoppas på det bästa.
Det är ju så enkelt som att spana in precis det berg som passar ens behov, och sen är det ju bara att kila upp.....

Am I right or am I...right?

Sveriges bästa Offpist!
mest snö eller mest nederbörd...
rekordet i sverige:
mest årsnederbörd 1631mm Åstrilt i Halland 1998

störst månadnederbörd: Januari 429mm Jormlien Jämtland 1989

störst uppmätta snödjup i sverige:327 cm Kopparåsen 24-25 och 27-28 februari 1926 (ca. 1 mil öster om Riksgränsen). Jämtlands största är uppmätt två gånger och är på 235 en gång i Sorlien och en annan i Björkede.

Stösta dygnsnederbörd: 198.0mm Fagerheden Norrbotten 28/7 1997 (276 mm uppmättes av en privatperson på Fulufjället i Dalarna 30–31/8 1997)

högsta medelvind under 10min, uppmättes några dagar efter stormen Gudrun, men det nämdes knappt i medier. Fjällstation: 44 m/s i Stekenjokk Jämtland 11 januari 2005

Lite Norgerekord:
Största dygnsnederbörd November 229.6mm Indre Matre (Hordaland) 26.11.1940
största årsnederbörd: Brekke i Sogn Gulen Sogn og Fjordane 3575mm

kul kuriosa är att på platån ovanför Strynfjellets översta lift är Europas nerderbörd rikaste plats. Staden Bergen i norge är Europas nederbördrikaste stad, där regnar det en skvätt 350 dagar om året.

Sveriges bästa Offpist!
Jag har haft mina finaste svenska skidåk i Kebnekaise massivet. En riktig höjdare är Kebnepakte glaciären intill norra klippberget. Snön verkar hålla sig riktigt fin där, har kört puder då resten av berget varit renblåst och isigt.
Tarfala som utgångspunkt är svårslaget. I princip ingen anmarsh då man väl är där och väldigt mkt att göra alldeles runt stugknuten. Nackdelen kan väl vara vädret vissa år...

Har inte besökt Akka eller Sarek än, något att hoppas på i framtiden... Ligger ni i tält då ni åker i Sarek? Låter som ett lite hårt liv tycker jag?

Vad gäller liftnära åkning så kan jag inte komma på något förutom kanske Narvik (Hur ofta är snön bra där egentligen?) och Oppdal.
Förutom haken att Oppdal inte ligger i Sverige så kan nog mitt intryck vara lite väl färgat av att mitt enda besök dit tajmades med ett rejält snöfall. Hursomhelst finns det mkt brant, skojig och teknisk åkning på berget närmast byn. Någolunda gles skog (högst upp) med gläntor, små klippor mm. Skitkul! :)

Det har stått i Västerbottenskurriren att man planerar en ny lift uppe i kobåset. Skulle det bli verklighet så har det potential att bli landets bästa liftnära offpist.

Sveriges bästa Offpist!
Först måste jag säga att det är otroligt skönt att se Hasse och centralbyrakraten mfl att diskutera.
Centralbyrakraten kul att du nämner Storstenhöjden i Örebro. :)

Jag slår ett slag för borga, har dock inte varit i Narvik, Nuolja eller Riksgränsen.
Snart kommer en recension som ni kan läsa om Borgafjäll.

Sveriges bästa Offpist!
Jag är total lokal patriot men jag slår helt klart ett slag för Åre. Brant fint fjäll där liftarna tar dig tillbaks mycket effektivt (förutom v9 och påsk). Bra variation på åk i allt från roliga rännor till riktigt branta åk på baksidan. Och sen har det ju dessutom susabäcken som är bland det roligaste som finns att pumpa igenom. Tyvärr en hel del skråa men ska vi vara ärliga gäller det de flesta berg i världen.
Ett annat plus med Åre är nivån på åkarna som flänger omkring på berget. Se, lära och inspireras kan man verkligen göra här.

Jag tycker gränsen är riktigt bra men enbart från mitten av April till mitten av Maj, ska man ha riktigt roligt måste man nästan lägga rundor på Nordals. Resten av säsongen är mest mörker och flatljus som regel.

Nuolja har mest varit stenhårt när jag åkt där men potentialen finns där.

Sveriges bästa Offpist!
Keb.Sarek.
Tar lite tid att ta dig sig dit men ack så bra.
Nu får jag väl äta upp detta på stående :)

Snödjup

Tillbaka
Topp