Sveriges ekonomiskt bästa berg

Längst upp i bilden startar Mårdsundsbodarnas lift, ungefär där den gamla startade. Den går upp en bit ovanför trädgränsen och där kan man tänka sig byte eller en mellanstation. Sista biten går i den grunda dalgången upp till Jämthön. Nu har jag bara ritat in tre liftar men man kan ju en som servar grytan mellan Västerfjället och Jämthön, alternativt glider man ner till gondolen/sittliften på Västerfjällets nordsida.
Man bör i ärlighetens namn tillägga att det vid dåligt väder kanske är bra med en skidbuss också ;)

Längst upp i bilden startar Mårdsundsbodarnas lift, ungefär där den gamla startade. Den går upp en bit ovanför trädgränsen och där kan man tänka sig byte eller en mellanstation. Sista biten går i den grunda dalgången upp till Jämthön. Nu har jag bara ritat in tre liftar men man kan ju en som servar grytan mellan Västerfjället och Jämthön, alternativt glider man ner till gondolen/sittliften på Västerfjällets nordsida.
Ursäkta läste slarvigt. Från Västerfjället går det att anlägga en nedfart ända till liften vid Mårdsundsbodarna

Så här skulle man kunna åka mellan områdena. Från Västerfjället ner till dalstationen i Mårdsundsbodarna är det ca 3,8 km och 650 m fallhöjd

Bilagor

• BydalenFR.jpg
    BydalenFR.jpg
    185.6 KB · Besök: 415
Spinner vidare på Bydalen;
De liftar ni ritat in skulle bli uppåt 3km långa. Funkar inte🥴

Jag ser potential i en lift upp på Västerfjället från öster. Skulle kunna finansieras med ski-in tomter. Öppnar upp stort åkområde.
Med den här liftplaceringen skulle man slippa ta bilen ända in till Bydalen (och spara 5km)

Bilagor

• 937327FC-04A5-4C0D-9AC2-043F8555389A.jpeg
    937327FC-04A5-4C0D-9AC2-043F8555389A.jpeg
    164.1 KB · Besök: 228
Senast ändrad:
Spinner vidare på Bydalen;
De liftar ni ritat in skulle bli uppåt 3km långa. Funkar inte🥴

Jag ser potential i en lift upp på Västerfjället från öster. Skulle kunna finansieras med ski-in tomter. Öppnar upp stort åkområde.
Med den här liftplaceringen skulle man slippa ta bilen ända in till Bydalen (och spara 5km)
Sant, både den från Bydalen upp på Västerfjället och den i Mårdsundsbodarna skulle bli så långa men jag tänker gondol med mellanstation. Liften från Höbodarna på Västerfjällets nordsida blir väl 2 km ungefär. Hur som helst - en otrolig potential finns det här.😊

Hade inte naturreservat varit i vägen så hade man nog kunna göra finfina anläggningar av Sylarna och Helags. Krävs bara 3 mil ny väg mellan Storulvåns fjällstation & Ljungris norr om Ljungdalen.
(Hade förövrigt inte varit dumt att få till den vägen hur som helst; koppla ihop västra Jämtland med Härjedalen)

Bilagor

• untitled.png
    untitled.png
    34.3 KB · Besök: 183
Apropå kommunikationer; hade det inte varit väldigt trevligt om järnvägen mellan Östersund och Åre gick via Frösön och flygplatsen? Då hade man kunnat haft en station under/bredvid flygplatsen och alla som flyger till Åre hade kunnat hoppa på tåget istället för att åka buss/taxi/hyrbil.
29,5 km ny järnväg hade krävts.
untitled.png

Hade inte naturreservat varit i vägen så hade man nog kunna göra finfina anläggningar av Sylarna och Helags. Krävs bara 3 mil ny väg mellan Storulvåns fjällstation & Ljungris norr om Ljungdalen.
(Hade förövrigt inte varit dumt att få till den vägen hur som helst; koppla ihop västra Jämtland med Härjedalen)
Förutom naturreservatet så är det väl det här med fjällvädret också. Det skulle nog bli en hel del dagar med helstängt. Fast om vi får önska oss vad vi vill så vore väl väder a la Alperna inte så dumt. Då öppnas fantastiska möjligheter.

Förutom naturreservatet så är det väl det här med fjällvädret också. Det skulle nog bli en hel del dagar med helstängt. Fast om vi får önska oss vad vi vill så vore väl väder a la Alperna inte så dumt. Då öppnas fantastiska möjligheter.
Jo sant.
Undrar om inte de södra bergen i Norge är bättre då. Inte lika väderutsatta och mer söderut = mer sol.

Apropå mitt vägförslag så hade det faktiskt knutit samman de flesta av landets största skidorter. Från Sälen till Åre. Enda som saknas är den mellan Funäsdalen (Rv 84) och Enafors (E14).
3,5 mil ny väg, ca 10 mil mellan de faktiska vägarna.

Skulle byggts på det glada 60-talet. :)

Bilagor

• Fjällväg.png
    Fjällväg.png
    190.4 KB · Besök: 232
Apropå mitt vägförslag så hade det faktiskt knutit samman de flesta av landets största skidorter. Från Sälen till Åre. Enda som saknas är den mellan Funäsdalen (Rv 84) och Enafors (E14).
3,5 mil ny väg, ca 10 mil mellan de faktiska vägarna.

Skulle byggts på det glada 60-talet. :)
Då hade ju också Ljungdalen varit lite mer lättillgängligt 👍

Gjorde som Bosse Funcke och kollade upp lite berg i Dalarna på bra avstånd. Om man kan tänka sig att lägga på en mil på resan till Orsa Grönklitt så hittar man bergen Kalserberg och Sjurberg nära Älvdalen. Åkning på två bergssidor, brant i norrsluttning och familjeanpassat i söder. Fallhöjd max 330 meter (dubbelt jämfört med Orsa G), 34 mil från Stockholm. Jag ploppade ut några liftar samt tänkbara boenden (gula områden). Krävs väl två. tre vägpassager men den lilla detaljen torde inte vara några problem. Lägger in en extra utzoomad bild där man ser läget i förhållande till Älvdalen.

Bilagor

• Kalserberg2.jpg
    Kalserberg2.jpg
    285.4 KB · Besök: 215
  • Kalserberg1.jpg
    Kalserberg1.jpg
    199.1 KB · Besök: 210
  • Kalserberg3.jpg
    Kalserberg3.jpg
    104.2 KB · Besök: 213
Gjorde som Bosse Funcke och kollade upp lite berg i Dalarna på bra avstånd. Om man kan tänka sig att lägga på en mil på resan till Orsa Grönklitt så hittar man bergen Kalserberg och Sjurberg nära Älvdalen. Åkning på två bergssidor, brant i norrsluttning och familjeanpassat i söder. Fallhöjd max 330 meter (dubbelt jämfört med Orsa G), 34 mil från Stockholm. Jag ploppade ut några liftar samt tänkbara boenden (gula områden). Krävs väl två. tre vägpassager men den lilla detaljen torde inte vara några problem. Lägger in en extra utzoomad bild där man ser läget i förhållande till Älvdalen.
Jo, det är kul att leta höjdkurvor bland kartorna ;)

Lite avundsjuk på Bo Funcke och Per Eriksson som på 80-talet "hittade" Romme resp Kläppen.
Sämre gick det för Wäsabergen som borde ha ungefär samma potential. Ligger fö. ganska nära där du vill bygga "din" nya skidort ;)

Jo, det är kul att leta höjdkurvor bland kartorna ;)

Lite avundsjuk på Bo Funcke och Per Eriksson som på 80-talet "hittade" Romme resp Kläppen.
Sämre gick det för Wäsabergen som borde ha ungefär samma potential. Ligger fö. ganska nära där du vill bygga "din" nya skidort ;)

Var på besök i Älvdalen för många år sedan på hösten och då kunde man köra upp till toppen av Wäsa. Intrycket var väl ok men inte bättre än t ex Romme och Gesunda som ligger på närmare håll. Mitt lilla projekt får trots allt till ytterligare 100 meter i fallhöjd plus åkning på två berg. Jag rekryterar dessutom familjen Funcke så är jag säker på succé:love:

Området vimlar ju av vålar och vallar, varför ny centralort i sydläge blir hybriden Vålvallen!
Visa bilaga 19801
Vålvallen, är det ett gångbart namn, eller fortfarande alldeles för mesigt? Tycker ändå det ligger ganska bra i munnen.. :)
Sitter med sönerna och återser David Lynch klassiska tv-serie och kommer att tänka på Sätervålens grannfjäll - Tvillingvålen. Och där har vi ju namnet på skidorten! Twin Peaks :love:

Ahkka med 1500 fallhöjd. Och området är väl ändå att betrakta som sönderexploaterat av svenska staten.

Kanske inte det ekonomiskt bästa men onekligen coolt... åtminstone när det är sol och inte blåser :LOL:
1. Med 1500 fallhöjd blir man ju vassast i Skandinavien.
2. Det är ju norra porten till Europas sista vildmark
3. Obegränad tillgång till vatten för snöläggning.
4. Kan i princip ha öppet året runt.'
5. Landningsbana på sjön.
6. Hytter kan krängas för 100 miljoner styck

Så jag hävdar det är det ekonomiskt bästa fjället i Norra Europa.

Har inte tillgång till min dator, men har massor av Idéskisser över Bydalen/Drommen.

Tillbaka till tråden, jag kanske svär i kyrkan men det vore ju häftigt med ett skidområde över Snasahögarna och Getryggen. Annars vore Anåfjället i Funäsdalen eller Akka-fjället vara drömmar.

Har inte tillgång till min dator, men har massor av Idéskisser över Bydalen/Drommen.

Tillbaka till tråden, jag kanske svär i kyrkan men det vore ju häftigt med ett skidområde över Snasahögarna och Getryggen. Annars vore Anåfjället i Funäsdalen eller Akka-fjället vara drömmar.
Ja, märkligt det där med skidorter och liftar i Sverige. Det finns ju massor av rejäla skidberg i Sverige, men förutom Åreskutan så har det ändå nästan bara byggts liftar på små skitsluttningar som det tar en minut eller en och en halv att åka nerför.
Och just Anåfjället fick jag samma tankar om när jag stod mitt emot på lilla Funäsbeget och blickade ut över det betydligt högre och större fjället mittemot.

Och varför har det inte byggts liftar till toppen av Åreskutan?!
Då hade vi haft en skidort i Sverige med mer än 1000 fhm.🚠🏔️

Snasahögarna: köp ett par stighudar!
Allt överallt måste inte ha liftar!

Ja, märkligt det där med skidorter och liftar i Sverige. Det finns ju massor av rejäla skidberg i Sverige, men förutom Åreskutan så har det ändå nästan bara byggts liftar på små skitsluttningar som det tar en minut eller en och en halv att åka nerför.
Och just Anåfjället fick jag samma tankar om när jag stod mitt emot på lilla Funäsbeget och blickade ut över det betydligt högre och större fjället mittemot.

Och varför har det inte byggts liftar till toppen av Åreskutan?!
Då hade vi haft en skidort i Sverige med mer än 1000 fhm.🚠🏔️
Därför att Åre ligger inte i mellaneuropa där du brukar åka.
Allt kan inte räknas i höjdmeter, man bygger efter förutsättningar och inte önskesiffror!

Läge, läge, läge- och fallhöjd! Nyckelorden för en bra anläggning. Nord- Värmland har en supermöjlighet att tuffa till Branäs med en sida utan naturskyddsområde. Går att på sikt också att länka ihop med nuvarande Branäs. Nedergårdsberget eller Rådalsknölen som skidområdesnamn?
Visa bilaga 19805Visa bilaga 19806
För mig är det obegripligt vilka som åker till Branäs:
De har smetat hela Göteborg med reklamaffischer så jag gissar att här är målgruppen.

Men det är samma avstånd Göteborg- Branäs, som till Norefjell (39 mil) med Skandinaviens högsta fallhöjd. Ganska enkelt val om du frågar mig.

Men allting går väl att sälja med mördande reklam 🤑

De har smetat hela Göteborg med reklamaffischer så jag gissar att här är målgruppen.

Men det är samma avstånd Göteborg- Branäs, som till Norefjell (39 mil) med Skandinaviens högsta fallhöjd. Ganska enkelt val om du frågar mig.

Ja, Norefjell vs. Branäs är ju en no-brainer.
Dessutom har jag hört att Norefjell med Skandinaviens högsta fallhöjd på 1000+ meter, numera ingår i ett svenskt liftkort. ;)

Senast ändrad:
Svårt att hitta hyfsat prisvärt boende i Norefjell om man är "lite spontan" och ska betala för flera. En stor fördel med Branäs är att de alltid har något ledig till bra pris.

Svårt att hitta hyfsat prisvärt boende i Norefjell om man är "lite spontan" och ska betala för flera. En stor fördel med Branäs är att de alltid har något ledig till bra pris.
Ja, tyvärr finns det i stort sett bara högfjällshotellet (dyrt) i Norefjell. Tidigare fanns det prisvärt boende med halvpension på Sole Gjestegård, men de har numera bara öppet när större grupper vill boka boende (de har många rum och perfekt läge vid Kröderfjorden i södra Noresund). Om man kan tänka sig att köra en stund på morgonen så finns det prisvärda hotell i närheten.
Jämförelse med Branäs haltar, det här är riktig högfjällsmiljö med långa utmanande nerfarter med rejäl fallhöjd ner till dalen. Jag tycker att Norefjell bjuder på bättre skidåkning än de mer kända Kvitfjell och Hafjell, men förutom skidåkningen så är stället förstås inte så kul.

Senast ändrad:

Drommen hade ju varit kanon men dessvärre kan man glömma sådana tankar och anledningen stavas Bastudalens Naturreservat :cry:

Har inte reflekterat över att avståndet Gbg-Norefjell i stort är detsamma som Gbg-Branäs men du har ju helt rätt. Undrar dock om inte Mälardalen och Stockholm är Branäs huvudsakliga kundkrets. Åre och Norefjell är ju ungefär lika långt bort för oss som bor i det här området och då kan ju Branäs vara ett alternativ till Skistarkullarna i Sälen. Reklamkampanjerna i Gbg kan ju vara ett sätt att provtrycka den marknaden. Norefjell är kanske hyfsat okänt bland de genomsnittliga barnfamiljerna i Gbg?

Ja södra Norge är en idag missförstådd marknad för Göteborgarna. Vi brukade åka dit på 1970-talet (Geilo, Beitostölen, Skeikampen mm familjevänliga orter) men sedan tog Sälen, Branäs, Trysil, Vemdalen och Hemsedal över initiativet (med hjälp av större reklambudgetar som sagt). När OS i Lillehammer kom byggdes ju Kvit- och Hafjell ut men vägen dit var fortfarande dålig så jag tror att Göteborgarna inte nappade ens då. Vilket inte stämmer idag - motorväg hela vägen från Gbg ända upp till Lillehammerojderna i princip. Samtidigt som det är hemskt trista vägar med bil från Gbg till svenska fjällen norr om Värmland.
Så det stämmer absolut att området är underutnyttjat av Göteborgarna. Själv har jag varit i Branäs minst en gång för mycket.
Opps det skulle visst handla om Sverige...

Tittar man på Branäs hemsida så får man ju intrycket att det i huvudsak är ett lekland för småbarnsfamiljer, med slalomåkning mellan Bamsefigurer etc.
Norefjell och Kvitfjell är seriösa skidområden för vuxna människor, verkar inte vara samma målgrupp.

Norefjell är kanske hyfsat okänt bland de genomsnittliga barnfamiljerna i Gbg?
Jag kan nämna att jag själv fram till för knappt fyra år sedan aldrig hade hört talas om Norefjell. Jag upptäckte skidområdet när jag sorteringssökte på fallhöjd på norska skidorter i topplistorna här på freeride.se, och ser att orten med högst fallhöjd (1000 m) ligger endast en dryg timme från Oslo.
Självklart blev jag ju tvungen att åka dit.
För en skåning är det det närmaste ”riktiga” skidområdet som man kan åka till. Tyvärr dåligt med boendemöjligheter som tidigare har nämnts, det är nog Oslobornas eget tillhåll på så nära avstånd att övernattning inte behövs.
Området är heller inte alls lika hårt drabbat av ”hyttepesten” som Kvitfjell och Hafjell, det finns fortfarande en hel del liftburen fri offpist terräng att tillgå.

Undrar dock om inte Mälardalen och Stockholm är Branäs huvudsakliga kundkrets.
42 mil fr sthlm. Samma som till Sälen.
Om jag varit Stockholmare (vilket jag, tack och lov inte är sedan 33 år), hade jag hellre kört 7 mil till och hamnat i Lofsdalen.

Det där med att alla svenska skidanläggningar vill vara "familjens paradis" är ju löjligt: samtliga svenska skidorter är ju barnvänliga (Riksgränsen är undantaget). Vill inte någon av föräldrarna i familjen åka något vassare än Branäs eller Sälen..? För egen del vill jag kunna lämna barnbacken en stund och leta puder eller dra några fina pistrepor. Då duger knappast Sälen/Branäs/Idre.

Om vi håller oss till ämnet:
Sunne och Gesunda är två berg som borde ha bra (ekonomisk) potential. Båda dessa är nyligen konkursade. Samtidigt som ex Orsa och Säfsen tycks vara lönsamma (utan att ha några vettiga förutsättningar för alpin skidåkning)

Senast ändrad:
Tittar man på Branäs hemsida så får man ju intrycket att det i huvudsak är ett lekland för småbarnsfamiljer, med slalomåkning mellan Bamsefigurer etc.
Norefjell och Kvitfjell är seriösa skidområden för vuxna människor, verkar inte vara samma målgrupp.
Faktum är att målgruppen för diverse aktiviteter i Sverige nästan alltid verkar vara barnfamiljen. Betraktas vi som ett räddhågset folk som avskyr utmaningar? Har vi extremt många barnfamiljer jämfört med våra grannar? Är det barnfamiljerna som man kan mjölka på mest pengar? På många av "familjeparadisen" finns förutsättningar för mer utmanande skidåkning men när man slår på stora trumman för någon ny utbyggnad så så är det nyanser av grönt och blått. Idre Himmelfjäll får väl sägas vara ett klimax av det vi pratar om.

42 mil fr sthlm. Samma som till Sälen.
Om jag varit Stockholmare (vilket jag, tack och lov inte är sedan 33 år), hade jag hellre kört 7 mil till och hamnat i Lofsdalen.

Det där med att alla svenska skidanläggningar vill vara "familjens paradis" är ju löjligt: samtliga svenska skidorter är ju barnvänliga (Riksgränsen är undantaget). Vill inte någon av föräldrarna i familjen åka något vassare än Branäs eller Sälen..? För egen del vill jag kunna lämna barnbacken en stund och leta puder eller dra några fina pistrepor. Då duger knappast Sälen/Branäs.

Om vi håller oss till ämnet:
Sunne och Gesunda är två berg som borde ha bra (ekonomisk) potential. Båda dessa är nyligen konkursade. Samtidigt som ex Orsa och Säfsen tycks vara lönsamma (utan att ha några vettiga förutsättningar för alpin skidåkning)
Framförallt Gesunda... Det skär i hjärtat när man ser hur lallaren Ulrich John kört stället i botten. Jag hoppas att skidåkningen kan få en nystart och att det inte bara blir ett berg med aktiviteter på sommaren som det skrevs om på något ställe.

I Hassela skulle man kunna bygga denna 1350m långa lift i anslutning till befintlig anläggning och få 340 fallmeter med fina höjdkurvor att jobba med. Bara 35mil från Stockholm varav 30mil på E4.

Problemen är väl flera, nuvarande ägare vill/kan inte investera, området blev aldrig utbyggt under det glada 80-talet och blev då istället Naturreservat.

Hassela.JPG

Tillbaka
Topp