Svetsa ramen!?

DennistheMenace

Ny medlem
Svetsa ramen!?
Har lyckats spräcka ramen vid bakdämparen, så jag behöver svetsa men hörde att detta funkar men är både dåligt för ramen och andrahandsvärdet. Finns det något annat hållbart sätt att laga ramen på? Den är spräkt vid punkten där dämparen går tillbaka efter dämpning alltså inte vid något ställe som är utsatt.

Svetsa ramen!?
Vad har du för någon ram ? Alu eller stål ? Hursomhelst, om du t.ex svetsar själv och det blir inte ett perfekt resultat så sjunker andrahandsvärdet, nog för att det redan har sjunkigt pga att ramen har gått av. Du ska absolut svetsa ramen iallafall, om du inte kan göra det själv så lämna in den. Kanske inte om det är nån skit ram från t.ex Biltema.

Svetsa ramen!?
Ramen är väl det enda som duger på en biltema cykel jag har iallafall en biltema ram och den kickar.. Nä men nu till ämnet.. Aluminum är ju inte det roligaste att svetsa i så om du har en sån ram lämna in den. är du inte så van svetsare så bör du även lämna in en stålram till någon reperatör men stålramen är lättare att svetsa i.. andrahandsvärdet beror helt på vilken kvaliet det är på lagningen så som sagt är du ovan lämna in den...

Senast ändrad:
Svetsa ramen!?
Hoppas du inte har en alu/magnesiumlegering, som är ganska vanligt, kan bli spännande att svetsa i den...

Svetsa ramen!?
Jarle jo jag hade antagligen en alu/magnesium eller crom legering för det blev som du skrev, ganska spännade att laga den för det är nu värre än det var och jag har nog wastat min garanti och kanske gjort ramen svagare runt stället han svetsade (som jag iofs antagligen inte hade för jag köpte den beg). Vad ska jag göra nu, försöker leta rätt på en svetsare som har lagat cyklar innan och som kanske kan styra upp det hela, inte så lätt i ett land fullt med fransmän? Ramen har ju svetsats ihop på något sätt från början så det kan ju inte vara omöjligt.

Svetsa ramen!?
försök ta reda på vilken legering ramen består av så att svetsaren vet vad han ska ha för tillsatsmaterial gas osv..
Är ju antagligen en TIG svets som används om det är en aliminiumlegering leta reda på en "vanlig" svetsverkstad spelar ju inte så stor roll om svetsaren har lagat cyklar förut. Svetsarna måste ju alltid hålla vart dom än sitter så har han svetsning som arbete kan du ju förutsätta att han är bra lycka till

Svetsa ramen!?
SWEET! Svetsaren jag gick till visade sig vara ett riktigt proffs. Svetsade fast två bläck på varsin sida av ramen, nu ska jag laga handen sen ä dä ba å åk! Happy rippin

Svetsa ramen!?
jag skulle inte försöka svätsa ramen själv för man vet ju alldrig hur det blir..!
eller så kan du lämna in den till någon svästs kille!
men det bästa är nog att köpa en helt ny ram!!

Svetsa ramen!?
Skönt att folk läser igenom trådarna ordentligt så de inte råkar skriva något som redan skrivits eller missat händelseförloppet. Just sayin..tack alla

Tillbaka
Topp