Svullna fingrar

JolineJ

Ny medlem
Svullna fingrar
Vi har den senaste veckan varit ute och vandrat här i bergen (engelberg).
Vid båda tillfällerna har våra fingrar svullnat upp, vad beror det på?
Har googlat men inte funnit något svar...

Svullna fingrar
De kan bli svullna om de blir lätt nedkylda... Jag har INGEN aning om varför men ett tag när jag åkte moped kunde mina fingrar bli fruktansvärt svullna, så att det gjorde ont att röra på de!

Svullna fingrar
Händer och fötter svullnar lätt om man färdas upp på hög höjd snabbt (eller flyger flygplan). Om ni inte blivit acklimatiserade än så kan det vara en förklaring. Tecken på att kroppen håller på att acklimatisera sig är bl.a. att man blir törstig och blir väldigt lätt andfådd (och har svårt att bli av med hög puls när man väl fått det). Vätskebrist kan leda till svullna fingrar.

Vätskebrist behöver inte bero på acklimatisering, det kan vara så enkelt att ni inte druckit ordentligt helt enkelt. Kan vara svårt att dricka när man rör på sig i fjällen. Är det lite svalt/kallt tenderar man att inte bli törstig trots att man behöver vatten. Jag har ingen aning om hur mycket man bör dricka om man vandrar en hel dag, själv hade jag nog tagit på en sommarvandring planerat att dricka 3-4 liter vätska under en dag.

Bara mina 50 öre...

Tillbaka
Topp