sy själv tråden!

s-sheeplife

Ny medlem
sy själv tråden!
startar denna tråden eftersoom jag inte hittar några
bra sidor ellr något forum med vettiga svar!
skriv om era erfarenheter och sidor på mallar och tyger..
min fråga är vart jag hittar mallar och någon bra sida med tyger?

sy själv tråden!
Aaalllååå

Angående mallar till tröjjor så kan du ta och rita av en tröjja på ett mönster papper. Du tar sedan och \"breddar\" den eller förlänger den beroende på hur tröjjan ska vara :), sedan är mallen klar för att användas.

!Glöm inte! att Luvan, Armarna, kroppen och ev ficka ska vara på separat mönsterpapper, så att du inte ritar av tröjjan rakt av på samma ;)

Jag använder s.k \"Sweatshirt\" eller också kallat \"collegetyg\" för att göra själva tröjjorna, till \"muddarna\" ( alltså dessa som sitter vi slutet av armarna,i slutet av tröjjan och de man oftast fyller luvan med ) används vanlig Muddväv.

När de kommer till \"tillverkningen\" av själva tröjjan är det bäst om du skaffar tillgång till en \"overlock-symaskin\" (?), denna symaskin syr till skillnad ifrån en vanlig raksömm en sömm som \"stretchar\" och tål då mer aktivitet.

Hur mycket material du kommer behöva köpa till tröjjan beror ju helt på hur stor/lång du ska ha den, men på en tröjja med luva som är ungefär 60-63 cm bred och 90-95 cm lång går det ungefär åt 1.5 meter sweatshirt tyg ( Där tygrullen är 1 meter bred ) och ca 1 meter muddväv ( Detta räcker till alla muddar och fyllning av luvan )

Detta landar väll på en ungefär 300-400 kr beroende på varifrån du handlar tyg.

Ah, väldigt rörigt skrivet men hoppas de hjälper en del iaf :)

sy själv tråden!
Nu såg jag att jag skrev lite mer än vad som var nödvändigt, men säkert nytta till för någon annan :)

sy själv tråden!
Tänkte kolla om någon vet någon sida i sverige som man kan beställa collagetyg (tror det heter det iaf, sånt tyg som är i en vanlig hood å mjukisar) Om någon vet ett företag man kan beställa ifrån?

Tillbaka
Topp