Sydamerika nu i sommar

erika_zug

Ny medlem
Sydamerika nu i sommar
Hej,

Jag är lite sugen pa att aka ner till sydamerika för att aka skidor nu över sommaren. Eventuellt stanna längre för att hitta pa fler äventyr när snön smält bort.

Nagon som har nagra bra tips? Vart är det bäst att aka? Hur hittar jag folk att aka med?

Nagon som ocksa planerar att / ar intresserad av att aka?

Jag hade nog inte tänkt jobba, i varje fall inte till att börja med. Men plugga spanska vore intressant.

Jag aker snowboard och skidor med och utan hudar.

/Erika

Sydamerika nu i sommar
Jag ska ned den 15e juli, landar 16e i Santiago, direkt till Portillo en vecka, därefter Farellones (La parva, Valle Nevado området) i 5 dagar. Därefter inget bokat men tanken är Termas de Chillan, har flyg hem från Buenos Aires 8e augusti. Åksällskap är uppskattat, i synnerhet om de är utrustade med lavinutrustning.

Sydamerika nu i sommar
Ok. Kul!

Dock är jag lite sen med planeringen och kan nog realistiskt inte komma iväg förrän början av Augusti när du redan är pa väg hem. Fast det är klart, jag har bara en manads uppsägningstid och det är den 10:e Juni nu.. ;)

Vad har du tänkt dig för akning där nere? Aker du ner med kompisar? Har du varit där förut?

Utrustning för, kunskap och övning i lavinsäkerhet har jag självklart.

Erika

Sydamerika nu i sommar
Jag åker bräda, helst offpist, aldrig park. Så så mycket puderåk som möjligt!? Har ingen med mig och nej inte varit där förut. Nåja, du vet ju när och vart jag är så om du omplanerar är det bara att höra av sig.

Sydamerika nu i sommar
åker eventuellt ned andra halvan juli men blir ingen utpräglad skidresa i så fall, utan lite buenos aires, roadtrip över pampas kombinerat med några dagars åkning. Med ditt nick misstänker jag att vi är grannar ?

Sydamerika nu i sommar
Portillo, Valle Nevado, El Colorado och La Parva är riktigt roliga områden att åka i!
men ett annat tips är att kolla upp Pucón, ca 80 mil söder om Santiago, om inte vulkanen är fortfarande igång.
Ni kommer ha det grymt roligt.

Sydamerika nu i sommar
Ok, tack för tipsen!
Jo, det känns som om vi är grannar... ;) Bor du ocksa i Zug? Sen hur länge? Känner jag dig? Eller borde jag? Hur överlever du sommaren?

Sydamerika nu i sommar
Esse77 sa:
Man behöver inte åka halva jorden runt för att åka skidor på sommaren ! åkte skidor i dag uppe i Furka pass :)
Man behöver inte gå ut på krogen för att bli full heller ändå gör folk det, kanske finns flera syften?

Sydamerika nu i sommar
Hallå där! Du verkar ocksa vara nästan granne med mig, och dessutom betydligt envisare än mig med skidorna!!! Det var ett tag sen jag var ute och akte sisst faktiskt, början av maj eller sa tror jag det var... Men om du tänkte ut och aka igen sa hänger jag gärna med ;)

överlever dock problemlöst sommaren ;) även om sesongsbytet var svarare än vanligt i ar...

Känner dock för att fly bort fran allt ett tag... trots att jag nog tyker att det är grymt bra här nere.

Sydamerika nu i sommar
Jag vill också åka skidor i sommar!!! Har bara fem veckors semester att plocka ut och kan nog inte komma iväg förrän tidigast i slutet av juli.
Är sjukt lätt att övertala till det mesta!
Står på skidor MED lavinutrustning och kunskapen hur den används.

Vilka orter har ni kollat på? Var får man mest och snösäkrast åkning?

Sydamerika nu i sommar
Portillo... suck vilka lyckoostar ni är! Skulle gärna dra dit igen, en av de bästa offpistorter som finns. Ha kul med de specialbyggda knappliftarna, se bara till att hoppa av först :)

/Clay

Sydamerika nu i sommar
Jag brukar inte heller vara den som säger nej... Filipm, är du ocksa lätt att övertala till att man skall ga upp hela dagen för att aka ner bara en, eller max nagra fa ganger? Förutsagt att det är riktigt bra att aka ner sa klart ;)

Nagon som har nagon koll pa hur det är att tura där nere?

Sydamerika nu i sommar
Clay: Hur är hetsen efter ett dump i t.ex. portillo? Finns det bra liftburen eller lättåtkomlig åknning kvar efter några dagar?

Erika_zug: jag gör gärna vad som krävs för att åka bra åkning men har varken bindning eller hudar till att tura på till mina skidpar :(
Det får isf hyras eller lösas på annat vis på plats, vid behov.

Sydamerika nu i sommar
filipm sa:
Clay: Hur är hetsen efter ett dump i t.ex. portillo? Finns det bra liftburen eller lättåtkomlig åknning kvar efter några dagar?

Erika_zug: jag gör gärna vad som krävs för att åka bra åkning men har varken bindning eller hudar till att tura på till mina skidpar :(
Det får isf hyras eller lösas på annat vis på plats, vid behov.
Jag var där sommaren 2008 så saker kan ha förändrats men jag beskriva hur det var då.

Dumphetsen var i princip 0. Det fanns/finns bara 1 hotell på orten vilket gör att mängden skidåkare/brädåkare är ganska liten. När jag var där så hade det dumpat ett par dagar innan vi anlände, sen hade vi konstant sol i 1 vecka. Under denna vecka så kunde vi åka orört hela tiden. Visst, i slutet av vecka fick vi traversera lite längre men med tanke på hur långa åken blev så var inte detta något problem.
Att få tag i bra orörd snö mha av liftarna är således inga problem! Spontant skulle jag säga att hudar är ganska onödigt. Vi gjorde dessutom ett par helikopterlyft vilket var häftigt (inte för att vi behövde det för snön skull utan mer för att få se och få åka mot Aconcagua).

Som sagt, stort grattis till alla som drar dit!
Ps. glöm inte att ta ett skönt bad i utomhuspoolen på eftermiddagen! Ds.

Sydamerika nu i sommar
Later hur bra som helst!!!

Jag har förstatt att det blaser ratt mycket dar nere? Aker man mycket i drivsnö? Blaser inte snön fort sönder? Alltsa blir hard och sa?

Tura är nog bäst när sesongen för att aka lift är över. Sa brukar jag göra här hemma, första halvan av sesongen snowboard, andra halvan turskidor ;)

Det känns som man vill komma iväg senast början av augusti om det skall vara nagon idee. Skulle egentligen helst vara där fran början av sesongen... men det skulle da bli nästa sesong.

Jättetack för alla tips Clay!

Filipm, hur ser det ur för dig, aker du ner?

Jag har i varje fall börjat med att försöka lära mig lite spanska....

Sydamerika nu i sommar
erika_zug sa:
Later hur bra som helst!!!

Jag har förstatt att det blaser ratt mycket dar nere? Aker man mycket i drivsnö? Blaser inte snön fort sönder? Alltsa blir hard och sa?

Tura är nog bäst när sesongen för att aka lift är över. Sa brukar jag göra här hemma, första halvan av sesongen snowboard, andra halvan turskidor ;)

Det känns som man vill komma iväg senast början av augusti om det skall vara nagon idee. Skulle egentligen helst vara där fran början av sesongen... men det skulle da bli nästa sesong.

Jättetack för alla tips Clay!

Filipm, hur ser det ur för dig, aker du ner?

Jag har i varje fall börjat med att försöka lära mig lite spanska....
Vinden var aldrig några problem, snön var fluffig och fin så oro för vindpackad kartongsnö är nog obefogad (så var det för oss iaf :) ). Det som däremot en del upplevde som problem var höjden. Ca 3000 möh gjorde nog sitt för många innan de hade hunnit acklimatisera sig.
Att lära sig en del fraser på spanska är ingen dum ide eftersom de flesta som jobbar på orten kan bara spanska. Annars så är det många amerikaner och australiensare som åker dit så språket är inga problem.
Hojta till om du/ni fler tips!

/Clay

Sydamerika nu i sommar
Hur går det för folk, flyget bokat, filipm? Nu har jag ordnat boende i Termas de Chillan (Las Trancas) 28/7-2/8 och efter det troligen ett sista kort stopp i Las Lenas innan vin och sång i Buenos Aires.

Sydamerika nu i sommar
Nja... Har inte riktigt tagit tag i det här. Inte helt säkert att jag kommer iväg medans det fortfarande är vinter där nere. Men, jag e förstoss nyfiken att höra hur du har det när du kommit ner!

Tillbaka
Topp