Systemkamera att filma OCH fota med?

AktivaDagar

Ny medlem
Spekulerar på ny systemkamera. Jag vill kunna fota och filma med samma kamera. Det ska gå att fokusera bra med den även vid filmning. Utan en massa krångel. Skärm som går att se nåt i fast det är sol. Eller en sökare som går att kolla i vid filmning. Jag står ofta still och filmar andra. Vill kunna t.ex ta eller filma närbilder. Men även zooma rejält. Kameraförslag? Prislappen ganska flexibel men smärtgränsen går väl vid 10-15.000 kanske... MED objektiv... Fast helst en bit under... Kommer även att fota mycket annat med den... Och har helst bara EN kamera i backen... Men kan alltså tänka mig annat än instegsmodell, om den är det jag vill ha...

Senast ändrad:
canon eos 7D med 70-200L f4 usm. Jag har exakt den setupen och den funkar riktigt bra (filmar med) iomed att objektivet inte har någon IS (bildstabilizering) så kan det bli vissa skakningar vid filmning, men om du har tillgång till ex. wrap stabilizer )som det heter i premere) så funkar det väldigt bra, men då är ett relativt bra stativ ett absolut måste vid filmning. det blir runt/kanske lite över 15k tilsammans med ett rejält minneskort och två batterier (inget stativ).

Om du vill ha exempel på hur det kan se ut med den kameran+objektivet så kan du kolla från 02:30 till 03:50

Jag har en Canon 60D med b.la ett 17-55 f/2.8 objektiv till. Tycker det är fantastiskt.

Lägg de mesta pengarna på bra objektiv, det gör en sådan otrolig skillnad.

17-55 f/2.8 kostar ca 6500:-. Fördelen med den är att du kan fokusera manuellt utan att behöva slå om till manuell fokus. Sedan är autofokusen sjukt snabb också.
60D hus kostar 6000:- nytt, ca 4000:- beggat om du hittar något bra.
(Vill du ha 7D kostar den 9k ny för bara hus, kanske är lite över smärtgränsen.)
Sedan har jag b.la köpt ett begagnat 70-200 f/4 USM, som Emillarsson pratade om, för typ 3,5k.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp