Systemkamera för 7-8000 kr

Någon som kan rekommendera en bra systemkamera runt 7-8000 ?
Skriv gärna för och nackdelar med kameran ni rekommenderar.

Tack på förhand / Michaela

ADMIN EDIT: fixat rubriken

byt rubrik

annars verkade ju den som pellee länkade bra, så får du ju lite pengar över att köpa objektiv för också

Senast redigerad av en moderator:
aaah. du ska skaffa dig en eos 400D det har jag.... helt underbar kamera. dock så tar den bara 3 bilder i sekunden och det är inte så bra om du ska göra någon seriebild av tex ett skidhopp.... annars är den underbar tycker jag... jag köpte den på pixmania då köpte jag med ett fodral och ett 2 gb minneskort å det blev typ 7600

inte NIKON... dom gjorde ett test.... att 400D var bättre än nikon d70... dvs att canons kameror är mer prisvärda..

dif_89 sa:
inte NIKON... dom gjorde ett test.... att 400D var bättre än nikon d70... dvs att canons kameror är mer prisvärda..
Haha, som att EN person som gjort ETT test vet vilken kamera som är bäst i världen...Dessutom finns D80 nu=)

Senast ändrad:
sattsa på Nikon... :P

Gå in på Cyberphoto.se och kolla.. stort utbud otroligt snabba leveranstider bra tester och jämnförelser

Ojamae sa:
dif_89 sa:
Haha, som att EN person som gjort ETT test vet vilken kamera som är bäst i världen...Dessutom finns D80 nu=)
ee nej. men det var ett företag som gjorde det. och dom är nog rätt säkra på sin sak.. men nu snackade vi om en systemkamera för 7-8 tusen. D80 får man lägga till någon tusenlapp.

Nikon har bättre trådlöst blixtsystem. om man vill köra trålöst behöver man inte köpa dyra pocketwizards, utan det går via ir direkt från kameran.

Sant.. men de inbyggda system räker bara ca 10 meter och ir strålarna går inte igenom saker så blixten kan inte vara placerad bakom någonting.. och de är nog bara SB 600/800 som har den funktionen...

Canons kameror känns väldigt plastiga...

Jag är ingen expert på området, och jag har hört många säga att man får mest för pengarna om man köper canon eller nikon, men som skidåkare gäller kanske lite andra regler än för någon som fotar fåglar och blommor.

De billiga canon- och nikonmodellerna verkar väldigt plastiga och ömtåliga. Det kanske kan vara idé att titta på Pentax K10D eller Samsungs GX-10 om man ska lägga 7-8000 på själva kamerahuset. De två är egentligen samma kamera. Extra tätade mot fukt och med chassi i rostfritt stål lär de vara mer lämpade för en hård dag på berget än canon och nikons plastiga konsumentkameror. Nackdelen är ju att det finns betydligt färre objektiv att välja på, och vad gäller AF vet jag inte om de håller canon-klass.

Men men, jag är som sagt ingen expert...

Ja, pentax k10d är ett riktigt hett alternativ. Mycket fin kamera vad jag har hört, anledningen till att jag köpte nikon var att pappa hade massa objektiv jag kan låna av han.

Jag beställde en nikon d50 från ebay förra året och fick med stativ+två objektiv sigma 70-300 och 28-80+ väska+linser+vidvinkel lins... allt för ca 7000 tror jag det var.
Har funkat skitbra och tar väldigt mkt bättre bilder än jag trodde den skulle göra, kan verkligen rekommendera den. Funkar även bra att ta skidbilder med!

nikon e asbra !! stort ut bud av objektiv när man ska byta upp sig mm
en annan sak e att de är lite större än canon så man kan hålla i dem ordentligt XD
en d70s eller d80 e riktigt bra ....

Volvo eller Saab... Välj efter hjärtat. 400D mot D80 är jämt men skiljer på vissa punkter. Nikon har enligt mig en mer rejäl känsla och känns skönare. Bildmässigt är dem väldigt lika. D80 har många funktioner från dyrare kamerorna D200 och D2x. Köpte faktiskt en D80 för några dagar sedan och förvånas gång på gång över hur genomtänkt och härlig den är.

Tillbaka
Topp