Rossignol Soul 7 - Funderingar kring längd

vgabrielsson

Ny medlem
Tänker i dagarna köpa mig ett par Rossignol Soul 7 och har lite funderingar kring längd. Skidan finns i längd 180 och 188, men sägs vara någon centimeter kortare i båda fallen.

Är en kille på snart 23 år, väger strax under 80kg och är 180cm lång. Inte åkt så mycket ren offpist, men är en duktig åkare med alpin tävlingsbakgrund. Kommer framförallt att åka offpist/tura men också spendera någon dag i pisten. Vill gärna att skidan ska kännas lekfull när det är hyfsat tätt mellan träden, men samtidigt inte bli ostabila i högre fart.

Frågar nu er som testat skidan, alternativt har bra koll på offpiståkning i svenska förhållanden, om jag vågar gå upp på 188 utan att den känns klumpig, eller omvänt om jag vågar köpa den i 180 och riskera att den känns för kort.

Tack på förhand!
/VG

Har inte åkt Soul 7, men däremot både dess större och mindre syskon. Jag skulle defenitivt gå på 188:an. Har personligen aldrig ångrat att jag köpt en för lång skida, däremot har det hänt många gånger att det blivit för kort.

Jag är identisk i storlek med dig. Båda längderna är acceptabla.

Jag tror 180 (som är 178,9 ca med måttband från tip till tail) kommer att kännas mycket kort. Det fungerar, men det blir en skida som verkligen blir ett kompakt paket. I pist kommer det att gå fint. Däremot i varierade förhållanden blir det väl smått. I bra snö kommer den att bli otrygg och lågfartsinriktad. Den kommer att skära fast tydligt mer än 188:an i svår snö. När snön har satt sig i 4-5 dagar, men fortfarande är kall, men inte djup, däremot kommer den att vakna till och bli kul dock.

188 (186,7cm rakt) däremot känns precis lagom i mina öron. Soul 7 är så pass smidig att den i princip aldrig kommer att kännas för stor. Pistkaraktären blir lite mer storsvängig, men det är ändå en skida som det är lätt att runda upp svängarna med. Utanför pisten är den ökade längden enbart en fördel, förutom i tät skog i gammal snö möjligen.

Hade jag handlat hade jag valt 188cm, om det inte var i huvudsak en skida som jag hade tänkt gå med. Då hade jag nog offrat lite av utförsegenskaperna till förmån för en smidigare känsla uppför och tagit 180.

Åkmässigt är 188 ett bättre val till din längd. Men för touring är 180 att föredra. Jah har själv ett par 180 med Dynafit och det passar mej som är litet kortare.
Men Men. Skall du tura mycket skulle jag välja en skida utan en massa rocker, framför allt bak.
Bakrocker är ett skit när man slår, dessutom blir ju åklängden kortare. Och skall du bygga ett ankare är det värdelöst
Längre skida, obekvämare att tura med och tyngre hudar. Sen är det ju knepigare att få ner dom i äggliftarnas skidställ.
Jag tycker mej se en trend att flera fabrikanter gör skidorna med moderatare rocker.
För övrigt är Soul 7 extremt lätt åkt.

Har haft Soul 188cm är 182cm 82kg. Åker nu på super 7 i samma längd och skulle hellre se att de fanns i längre längder. Gå på 188 du kommer INTE att ångra dig...

Tillbaka
Topp