18-55 med IS verkar betydligt bättre (har inte provat den själv) och det är väl den som skickas med i budget-kit:en nu för tiden:
http://photozone.de/canon-eos/181-canon-ef-s-18-55mm-f35-56-is-test-report--review?start=2
Självklart finns det bättre (och dyrare) alternativ, men där skiljer sig nog inte Canon mot andra tillverkare.
Kristoffersson sa:
Nej det är ingen gissning. det där objektivet du visade är inte det som sitter på canon 450d i orginal. jag är själv ingen expert på kameror men har varit väldit nogrann med hur kamerorna är iochmed att jag ska köpa en. och det jag fått fram är att objektivet på 450d är i glas, förutom dom yttersta glasskivorna åt båda hållen.
Sen om du anser denna information helt "påhittad"? så kan jag ta bort inlägget om det skulle vara vad du vill?
Är inte ute efter tvinga någon att ändra sin åsikt, men jag blev bara förvånad över ditt påstående att det inte var glas i Canons objektiv. Det jag länkade till är den gamla kit-objektivet och som Victors konstaterade är det ingen riktig höjdare (IMHO är det helt ok att börja med innan man vet vilka brännvidder man ska satsa på), men det innehåller som sagt glas iaf.
Edit: Och för att inte bara bidra till att dra iväg tråden helt OT så kan jag ju lägga till vad jag känner att jag borde ha tänkt igenom bättre inför mitt första systemkameraköp:
- Testa olika kameror och se hur de passar dig. Små detaljer som var inställningar är placerade kan göra stor skillnad vid användande och man kan ha olika uppfattningar om hur en bra kamera ska vara utformad.
- Tänk igenom hur du tror att du kommer att använda kameran och se till att modellen uppfyller dina kriterier. T.ex. är bra ISO-egenskaper eller snabb seriebildtagning viktigast?
- Titta på hur utbudet av objektiv och tillbehör ser ut. Om du t.ex. vill ta fågelbilder så kan det vara bra att se till att det går att få tag på bra teleobjektiv utan att lägga ut en hel förmögenhet.
- Försök tänka lite längre än att du bara ska ta skidbilder (om det nu är din tanke), finns mycket annat roligt att använda kameran till.