Systemkamera?

Systemkamera?
hade tänkt att köpa en system kamera,vilken tycker ni att jag ska köpa?

hade mest tänkt att filma med den, men även kunna ta fina bilder.

tacksam för svar :)

Senast ändrad:
Systemkamera?
OVesterlund sa:
Canon EOS 5d mark II.
OM du har bra med pengar!
Har du ännu mer pengar så köp Canon 5D Mark III
Har du mer pengar än så köp Canon 1D X
Har du ännu mer pengar än så köp Canon 1D C

Annars är Canon 600 D väldigt bra i allmänhet.

Sen finns Nikon D3200.
Den har 24 Mpix Och kan filma i full HD dock är max fps 30 bara.
Men filmkvaliten ska vara väldigt bra ändå.

Systemkamera?
Har du begränsat med pengar tycker jag att du ska välja Canon före Nikon. De är tämligen jämna på de flesta punkter, men tillbehör är billigare till Canon. Man får betala mycket för att det står Nikon på prylarna. Extrapengar som de inte riktigt är värda. Har själv Nikon, så det är inte så att jag tycker illa om deras grejor. Tycker bara att det är onödigt att betala för ett märke när det egetligen inte ger något direkt mervärde. Canon Eos 7D är dyr men grymt bra till actionfoto. Eos 500 och nyare är också riktigt bra. Inte lika snabba som 7D. Begagnad 40/50 D (föregångare till 7D) är också bra alternativ.

Ska du köpa föreslår jag att du blir medlem på Fotosidan.se och köper den vägen. Finns massor av begagnade grejor där. De som säljer där är nästan alltid fotointresserade som har profiler på sidan.

Systemkamera?
Spännande argument som jag faktiskt aldrig hört förut. (trots att jag på veckobasis diskuterat Nikon vs Canon i minst 5 års tid..)
Det du säger kan mycket väl stämma, men har du några exempel på där Nikons grejer är dyrare än Canons motsvarande diton? Jag har aldrig själv undersökt men alltid levt i den blinda tron att prisskillnaden är väldigt liten..

Systemkamera?
Skillnaden kan vara mindre nu än för några år sedan. Canon verkar ha höjt sina priser. Se bara på skillnaden mellan Canon EF 70-200/2.8L USM IS II och Nikon AF-S 70-200/2.8G IF VR II. Canon ligger 4000 kr högre i nypris. För några år sedan var det tvärtom. Likadant om man jämför nya Eos 5 Mark III och D800. Canon är betydligt dyrare.

Jag har själv haft både Canon och Nikon senaste 23 åren och har upptäckt att det på begagnatmarknaden kan vara betydande skillnader på originaloptik. Själv gjorde jag ett jättefynd på en Nikon AF 80-200/2.8 för 6000 kr, men då gick de knappt att hitta för under 8000 kr. Ofta ville säljarna ha mer. Motsvarande Canon kunde jag få tag på för 6-7000 kr. Notera att det bara är begagnatpriser på originalprylar jag pratar om. Kan mycket väl vara så att Canon kommit ikapp under de tre år som gått sedan jag bytte system och då blir ju mitt råd mindre värt :)

Ett annat argument som kan tala för Canon är deras EF 17-40/4L och EF 70-200/4L som är två mycket användbara objektiv för en actionfotograf och som går att få tag på begagnade för en hyfsat liten peng. L-kvalitet på linselementen och fast största bländare över hela zoomomfånget. Har aldrig riktigt förstått varför Nikon inte bygger bra motsvarigheter till de objektiven. AF-S 70-300 i all ära, men den är så gott som värdelös när ljusförhållandena är knappa, som i en sporthall t ex.

Ett vanligt misstag som nybörjare gör är att stirra sig blind på zoomomfång och pris. Bland det absolut viktigaste är objektivets ljusstyrka. Själv har jag bara optik med största bländare på 2,8 vilket gör objektiven väldigt användbara i alla möjliga ljusförhållanden. Min smärtgräns går vid 4 och jag köper numer aldrig optik med varierande största bländare. Visst kan jag tänka mig att gå med på varierande största bländare om jag ska köpa en extrem zoom som bara ska användas till att plåta skidor, fåglar eller liknande. Till allt annat kan jag inte tänka mig att gå över 4.

Tillbaka
Topp