T1 på tur?

stibbo

Ny medlem
T1 på tur?
Skall iväg på två turer med tält under våren. Kommer att gå ca 2 mil med pulka inann vi sätter upp tältet för(förhoppningsvis)fina toppturer under en vecka.

Skall/bör jag gå med mina T2:or eller kan jag använda T1:orna? Vill gärna prioritera åkningen men är lite fundersam på bekvämligheten på transportsträckorna. Hur hade ni gjort? Jag har f.ö T2, T1 och T1 thermo att välja mellan och kommer att gå med ett par Black-Diamond(Arch-angel)med Cobra bindningar.

T1 på tur?
är ni duktiga är ju inte två mil så värst långt att skida. ska ni även ha en pulka kanske det kan vara värt att ha med sig två par pjäxor? blir ju inte så jobbigt då, eftersom ni sen ska ha ett basecamp. När jag turar på vintrarna (längdskidor) så brukar jag alltid prioritera att ha lyxig mat med mig, eftersom jag drar det och inte ska bära det.

beror lite på hur ni resonerar. ha en trevlig tur ialfalll

T1 på tur?
Nä, du har rätt! Två mil är inte långt, men jag tänkte bara ha ett par pjäxor med mig. Nackdelen med att ha två par pjäxor med mig är x-tra vikten eftersom första sträckan bara är uppför. Men ingen som prövat gå och dra pulka med T1:or?

T1 på tur?
Jodå. Visst har jag dragit pulka med T1or. Inga problem. Lämna T2orna hemma bara. Skillnaden är inte så hiskeligt stor och ska ni bara gå 20km är det lugnt.
Mina enda pjäxor just nu är ett par Garmont Ener-G. Har aldrig övervägt att skaffa ett lättare par att tura i, ens för veckoturer.
Jag har också gått tur med 1200 fallhöjdsmeter på ett par K2 Kahuna som väger 5,2kg. Det var däremot inte lika kul. Särskilt inte när kramsnön la sig ovanpå den feta skidan. Pust! Men visst var det kul nedför!

Tillbaka
Topp