Ta bort denna!

Ta bort denna!
Bra utredningar om packning.
En sidokomentar dock. Vid fastspänning av skidor på säcken med standardremmar fladdrar ofta laggen runt om spännet spännet glider. Tips: Fimpa nedre originalspännet, gå till skomakarn och sy på ett brett band längst ned på säcken med bredd så att skidorna precis går i, sen stoppar man bara i bakändarna tills bindningen tar emot. Behåll det övre spännet original. En klar förbättring som kostar peanuts.

Ta bort denna!
Intressant att ingen hittills har diskuterat isyxans vara eller icke vara i toppturspackningen. I åtminstone Alperna ser jag den som ett trevligt inslag som ofta kan underlätta tillvaron även på turer utan klätterinslag. Jag har mer än en gång hamnat i situationer där jag småsvurit över att den lämnats kvar hemma.
Visst, spaden kan ju funka i vissa lägen att hugga ut steg med, och det räcker oftast bra med stavarna att få stöd i lite isiga branta partier - men en lätt alpinyxa utanpå säcken tar nolltid att få fram och ger extra säkerhet.

Kommentarer?

Ta bort denna!
Jag kan ganska nöjt konstatera att mina 21 liter också räcker till yxa och 30 m rep.
Stegjärnen på utsidan och selen på kroppen från början.

En smutt fin lösning, den där Dakinesäcken.

Ta bort denna!
isället för powerbars som fryser kör med energikakan, fryser inte och håller blodsockret i 2-3hr istället för 45min (provat alla möjliga modeller)... energikakan.se

Dan

Ta bort denna!
beror helt på var jag går. när jag jobbade på storulvån o skulle ta ett åk på framsidan stoppade jag ner:
-hjälm
-goggles
-vattenflaska
-tjocka handskar

anledning, det lutar aldrig så pass mkt att laviner kan släppa.

ska jag iväg längre:
-spade
-sond
-lite käk
-platypus
-karta, kompass
-ryggskydd(om det är stenigt)

tranceivern har jag alltid på mig så den ligger aldrig i ryggan....

tilläggas bör väl kanske att jag bara turar i svenska fjällen än så länge

Ta bort denna!
Jag bor i Frankrike och gar pa toppturer i Alperna. Ska man ga 1000-1500 hojdmeter pa en dag sa ar det viktigt att utrustningen ar latt. Jag kan rekommendera foljande

-En latt ryggsack, det finns vikt att spara pa en rygga i lattviktsmaterial utan massa onodiga detaljer.

-Ett varmeplagg i dun, vast eller jacka istallet for massa olika trojor, vastar mm.

-Dynafitbindningar, overlagsen skidkontroll och viktfordel.

-En latt spade med metallblad. Har finns vikt att spara men undvik plastblad.

-Skarjarn, lika viktig sakerhetsdetalj som spade, sond och tranciever.

-Tunna handskar & solglasogon, vantar och riktiga brillor i ryggan for daligt vader.

-Hojdmatare, tillsammans med karta och kompass. Visar aven om det ar lagtryck pa gang.

-Stegjarn och yxa. Viktigt om man ska ga brant.

-Tights, gamla ravar gar ofta i tights eller ullbyxor. De andas battre an goretex plus att de inte lika 'hala' om man skulle raka rutscha.

-Inga slanggrejer. Ar det kallt har jag varm dryck i en liten termos, ar det varmt har jag vatten i en petflaska.

-Liten pannlampa. BD Ion vager 18 gram och ar bra att ha om det blir morkt.

-Tejp, om nan eller nat gar sonder.

Om det ar en tur som kraver rep och sele bor man aven ha hjalm framst for att skydda sig mot sten eller is som kan falla ovanifran. Vill du ga latt sa anvander du cykelhjalm.

Manga foredrar softshells men jag gar hellre i undertroja om det ar varmt och i en latt vindjacka (ingen stor alpinjacka) som inte tar sa stor plats om det ar blasigt.

Tillbaka
Topp