Ta tjänstledigt för att säsonga?

floorfilla

Ny medlem
Tjena!

Jag hade stora planer i för en säsong i alperna nu när jag gick ut skolan i somras.
Dock splittrades alla planer då jag blev "headhuntad" och fick erbjudande till ett jobb jag bara inte kunde tacka nej till.

Nu är det så att jag sitter deprimerad över alla som åker ner och säsongar, och känner att jag måste ta tag i livet och göra det jag längtat efter sedan jag var 12 bast - SÄSONGA!

Nu är det så att jag har en fast anställning i en nystartad butik (chefsroll, dock fortfarande under prövotiden), där jag tjänar helt ok pengar (två månader sparande räcker till en säsong).

FRÅGAN LYDER:
Hur uppfattar arbetsgivaren frågan om tjänsteledigt för att åka skidor?
Vilka regler gäller?
Är det fel att be om tjänstledigt efter bara 4 månaders anställning?
Vad är oddsen för att jag får behålla min roll i företaget vid hemkomst?

HJÄLP!! :(

Hur gammal är du?

Gick du ur skolan som i gymnasiet nyss eller skolan som i en universitetsutbildning?

Om du gick ur gymnasiet är du troligen 92:a, så jag utgår ifrån det.

Om du nyligen fått jobbet tror jag inte det uppskattas då det är en nystartad butik och det är mycket som måste fixas av sin chef (du).
Kan inte svara för någonting om regler eller av någon erfarenhet, MEN, jag tror du stressar för allting om du nu är 19. Ta det lugnt det här året, se till att åka skit mycket helger, kanske ta ledigt 1-2 veckor för att besöka valfri skidort och begär tjänstledig nästa år och dra på säsong.

Om du är äldre kanske det känns som du behöver komma iväg för att inte bli för "gammal", men vad vet jag.

Jag skulle i alla fall suttit kvar på jobbet, åka så mycket jag bara kunde på lediga veckor/dagar/kvällar/helger för att säkra jobbet och kunna ta tjänstledigt nästa vinter.

edit: Jag menar inte att du inte ska försöka dra i år om det är det du vill, men försök prata med din arbetsgivare om det först, se hur h*n ser på saken.
Det bästa sättet att få reda på om du får behålla jobbet till våren är att fråga din arbetsgivare direkt, inte på något forum. Peace! :)

Senast ändrad:
dude

gör säsong och sluta jobb i sverige!! roligare att vara full åka skidor och jobba för 7€ h.

Jag tycker cayjo:s ord är kloka, satsa pa helger och veckor med degen istället och kolla vad som händer ett annat ar.

Nystartad butik, och du är i prövotiden, ganska stor risk de säger tack och hej och tar in nagon annan. Om jag vore du skulle jag vara rädd om det jobb "i dessa tider". Bättre att ha pengar och aka sa mkt tiden tillater än att sen eventuellt ha mindre cash. Du är mer etablerad pa jobbet nästa ar och har större chans att förhandla fram ledigt. Men om du könner dig extremt motiverad att aka da far du ta risken(!) att prata med chefen och se om ni kanske kan komma fram till nagon lösning som är bra för er bada ...exempelvis inte hel säsong men en manad eller whatever...

Mycket kloka synvinklar.

Jag funderar på be om 3 veckors ledighet, en vecka under nyår för att dra ner till kusinen som jobbar i bad gastein, och sedan en sammanhängande ledighet v7 & 8.

Helgskidåkning är svår att få här nere i skåne tyvärr..

Ska däremot ta upp frågan med min chef, för frågan är ju fri, sen får man helt enkelt leva med ett svar man inte vill.
Chansen att dom accepterar finns ju ändå.

Tackar för era syndpunkter!

Jag sa bara att jag drar i årskiftet och kommer tillbaka senare sen märks det väl om jag har jobb eller inte när jag är tillbaka, jag bryr mig oftast inte heller. Det kommer nya jobb om man skiter i ett.

När det gäller tjänstledigt så kan man begära det när som helst. Men det enda som arbetsgivaren måste ge ledigt för är studier. OM ens det. Men så är det i alla fall i avtal mellan mitt förbund och min arbetsgivare. Kanske lagen är ännu hårdare.

Hur du ligger till på jobbet efter en säsong är svårt att säga.

Jag skulle tippa på att du ligger risigt till.

Dels pga andra anställda som vill ha din tjänst (eller åtminstone dina förmåner) och dels för att arbetsgivaren nog inte kan ställa alla uppdrag / uppgifter i 3-4 månader för att du vill åka till alperna.

MEN å andra sidan: har du gått ut skolan nyss lär det dyka upp fler jobb efter en ev tjänstledighet. Man vet inte heller vad ett säsongsjobb kan ge i kontakter och andra jobbmöjligheter på ställen där bergen finns i närheten. Det är ju oxå din dröm att göra en säsong. Så är jobbet värt din dröm? Detta jobb verkar ju inte vara vad du egentligen vill.

Ett annat option är ju att prata med arbetsgivaren om säsongen 12/13 redan nu. Jobba som ett svin. Spara all semester. Spara all komp och övertid och kanske lägga till med 3-5 veckor tjänstledig. Om man tex jobbar sommartid och tar ut sin semester senare så ses det mycket ofta som mycket bra och då är din position för att förhandla några extra (obetalda) veckor till nästa vinter utmärkt.

Då har du både din säsong och ditt jobb.

Jag skulle nog säga att det är så de flesta med bra jobb gör när dom vill dra någonstans över vintern.

Kortfattat: efter 4 månaders anställning lär inte ditt företag stå i någon tacksamhetskuld till dig. Vill du göra rätt för din säsong så jobbar du ihop tid och pengar till nästa vinter. Är denna säsong så viktig att detta inte går så får du ta konsekvenserna. Dessa konsekvenser kan vara både bra och dåliga. Att be om tre veckor nu sänker (i mina ögon) dina chanser att få en längre ledighet till nästa vinter.

Senast ändrad:
4800 skriver rätt bra grejer, är så sant att för att få ett gott öga från en arbetsgivare måste man slita lite först och bli lite "kompis". Gnäll inte när du får dra extra pass för att folk sjukanmäler sig på baksmällan osv.

När du sedan visat ditt värde och att du är en person som företaget har nytta av blir allt mycket enklare. Jag har ett helt okej jobb, ingen chefsposition iof, där jag tror mig kunna utvecklas. Jag bad om ledigt 3 månader för en liten sväng till Kanada mitt första år, som tur var funkade det och nu frågar chefen på hösten hur mycket skidor jag har tänkt att åka i vinter. Skulle inte påstå att jag är i mål med "planen", vill helst bo utomlands så gott som hela säsongen ett par år framöver och ändå har kvar mitt jobb, men jag kollar på det.
Viktigast är att inte låta något hindra skidåkningen (eller drömmen om man så vill), men därmed inte sagt att du måste säga upp dig varenda år och klippa alla band. Det går att kombinera saker bara du är tydlig med vad du vill gentemot din arbetsgivare.

somebody sa:
Jag sa bara att jag drar i årskiftet och kommer tillbaka senare sen märks det väl om jag har jobb eller inte när jag är tillbaka, jag bryr mig oftast inte heller. Det kommer nya jobb om man skiter i ett.
Har gjort det också när jag jobbade på Statoil, har man ett "slit och släng" jobb tycker jag samma sak gäller, var tydlig med dina intentioner så löser sig allt. Finns sällan någon att tjäna på att säga "Fuck it" och bara dra, bättre att snacka med chefen, de förstår oftare än man tror. Och ja, jag fick tillbaka jobbet efter den säsongen.

Senast ändrad:
jobba på detta året åk någon vecka samt helger. Ta ingen sommar sem och vips så har du 5 veckor till nästa säsong, jobba övertid och ta det i komp du får snabbt timmar.

Jag förstar att detta är svart för dig, själv började jag jobba pa byggen redan pa 70talet, där var de väldigt tacksamma om man var ledig fran mitten av dec till mitten av april pga kylan, jag gjorde 9 säsonger pa rad : ), plus 6 ar i skidpatrull här i frankrike, Men i ditt fall en butik,, vad för slags butik? har du planer pa högskola/universitet senare? att säsonga vill jag kalla "livets skola" inte att förakta. Jag tror att du inte har nagon egen lgh än, det är ju lättare att säsonga om man fortfarande bor hemma hos föräldrarna, men om du känner att det jobb du har nu är ditt framtidsjobb, stanna slit som ett "djur" lägg pengarna pa riktigt bra skidsemestrar, idag är jag själv arbetsgivare, sa om nagon redan första aret ber om tjänsteledigt om han han/hon har en bärande roll i företaget,,, svaret skulle bli NEJ,,, du är bara 19ar om du är sa duktig sa att du redan nu har en bra position sa far du fler chanser pa andra ställen, mkt svarare om du väntar för länge, med familj osv, om din flickvän/sambo inte är skididiot hon med, man kan ju göra säsong och vara föräldraledig,, vad du än gör Lycka till,,,,,

Jag ska göra precis som du vill göra. Dock så pratade jag med min chef redan i oktober och har man bra framförhållning så brukar det oftast lösa sig. Att komma nu ca en eller två månader innan du ska åka, då blir det svårt.

Jag har en ganska så viktig roll där jag jobbar som ansvarig för vår ungdomsverksamhet i föreningen jag jobbar i. Jag tog på mig att lära upp en person som skulle ta mitt jobb i tv månader så att han kunde genomföra det på samma sätt som jag skulle sköta det. Gör du så att du tar ansvar för din ledighet, då kan chefen ha överseende med din semester. Så var det för mig iaf.

Det är alltid värt att fråga. Dom kan inte sparka dig för att du vill ta ledigt. Säger dom nej, då finns det inget du kan göra. Då får du antingen säga upp dig och åka den tid du vill. Eller så stannar du kvar och åker så mycket som du hinner med.

Inte för att vara elak men du är 19 år och saknar således högre utbildning. Det betyder att det jobb du har idag inte är speciellt "unikt" och det borde inte vara svårt att hitta fler liknande jobb om ett halvår igen. Inget illa menat!
Jag hade inte beviljat tjänstledigt till dig om jag vore din arbetsgivare efter vad jag erfar i tråden. Som sagt, med 19 år och ingen högre utbildning så är inte du heller "unik" även om alla naturligtvis är unika på sitt sätt och vackra på insidan och blablabla. Återigen, inget illa menat!
Sen vet vi ju inte hur ditt avtala ser ut, är det tre månaders uppsägningstid och chefen sätter sig på tvären så blir det ju inte så mycket säsong kvar...
För att slänga in ytterligare en aspekt så verkar det ju inte bli den bästa vintern i Alperna rent snömässigt i år heller, så att vänta en säsong behöver inte vara en så stor förlust som det kan verka.

Men som andra redan har sagt så se till att komma iväg medan du är ung och kan, snart sitter du där med ansvar, åtaganden, lån och annat totalt onödigt tjafs som gör att du inte kommer ur ekorrhjulet! Åk och lev livet innan det är för sent och du sitter där med en sambo som pratar om solresor till något exotiskt land du inte kan uttala och du kommer på dig själv med att gå ut till garaget och bara "plocka" lite med skidprylarna utan vare sig mål och mening i väntan på nästa andningspaus...

//Tompan, inte alls bitter av egna erfarenheter...inte alls...

floorfilla sa:
Ska däremot ta upp frågan med min chef, för frågan är ju fri,
Det trodde jag också när jag frågade en fd chef. Trots att jag accepterade hans nej blev han väldigt upprörd över att jag ens frågade. Det slutade med att jag bytte arbete till stort förtret för honom (eftersom jag plockade med mig en kund) men en sådan chef - som inte tål en rak fråga - vill man ju inte arbeta under i alla fall.

Du kan ju börja med att säga att du vill vara föräldraledig under vintern och se hur chefen ställer sig till detta. Om chefen bara tycker det är roligt kan du ju korrigera till att du vill ha ledigt. Same same för arbetsgivaren - du är ju frånvarande från arbetet. Anledningen är ju (borde vara) rätt oväsentlig.

la_grave sa:
Du kan ju börja med att säga att du vill vara föräldraledig under vintern och se hur chefen ställer sig till detta. Om chefen bara tycker det är roligt kan du ju korrigera till att du vill ha ledigt. Same same för arbetsgivaren - du är ju frånvarande från arbetet. Anledningen är ju (borde vara) rätt oväsentlig.
Nej, föräldraledighet och tjänsteledighet är två skilda saker. Du kan inte plocka ut föräldradagar från försäkringskassan om du inte har ett barn i rätt ålder, att göra så vore bedrägeri och det straffar sig oftast hårt.
Dessutom, har man barn när man är 19 så borde man kanske inte ens fundera på att säga upp sig från ett välbetalt jobb och dra utomlands i ett halvår...

Tompan14 sa:
För att slänga in ytterligare en aspekt så verkar det ju inte bli den bästa vintern i Alperna rent snömässigt i år heller, så att vänta en säsong behöver inte vara en så stor förlust som det kan verka.
Nu skall du inte sprida några illvilliga rykten, det blir ingen glad av ;-)

Tompan14 sa:
Åk och lev livet innan det är för sent och du sitter där med en sambo som pratar om solresor till något exotiskt land du inte kan uttala och du kommer på dig själv med att gå ut till garaget och bara "plocka" lite med skidprylarna utan vare sig mål och mening i väntan på nästa andningspaus...
Fan, jag hör det här nära på dagligen i olika former... Är det sant? Själv kör jag, ungdomligt naiv, på och tror att min flickvän kommer att vilja göra samma saker som mig.
- "Vart är vi på väg?" (Gött att det är fredag, kände mig genast mindre ung när det citatet dök upp).

Tompan14, Vad har du för kontakter med andarna som gör att du NU den 9e dec kan säga att det blir en skitvinter igen??? för tillfället tycker jag det ser ganska bra ut,, det har dumpat ordentligt i norra delen av franska alperna senaste veckan, men INGEN vet hur det kommer att bli resten av vintern,,

Blide sa:
Fan, jag hör det här nära på dagligen i olika former... Är det sant? Själv kör jag, ungdomligt naiv, på och tror att min flickvän kommer att vilja göra samma saker som mig.
- "Vart är vi på väg?" (Gött att det är fredag, kände mig genast mindre ung när det citatet dök upp).
Sanningen är brutal...

Onlytelemark sa:
Tompan14, Vad har du för kontakter med andarna som gör att du NU den 9e dec kan säga att det blir en skitvinter igen??? för tillfället tycker jag det ser ganska bra ut,, det har dumpat ordentligt i norra delen av franska alperna senaste veckan, men INGEN vet hur det kommer att bli resten av vintern,,
Nej jag vet inte, försökte bara dämpa pojkvaskerns ångest över en missad säsong. ;)
Dumpat har det gjort både i Frankrike och Österrike men det är heller ingen garanti. Snö blir det, så mycket kan vi vara säkra på frågan är bara hur mycket. Jag har inga svar, mer än förhoppningsvis tillräckligt men aldrig för mycket.

sitter själv lite i samma sits, jobbat som elektriker i snart 5 år och började på en ny firma för c:a 1 och ½ år sedan..försöker samla mig mod till att be om ledigt för nästa år till min första säsong...cheferna är själva skidtokiga och åker mycket samt att vi åker en kortvecka till alperna varje år med firman, hoppas på att dom kan ha lite förstående ifall man tar upp frågan :)

fiddyboi sa:
sitter själv lite i samma sits, jobbat som elektriker i snart 5 år och började på en ny firma för c:a 1 och ½ år sedan..försöker samla mig mod till att be om ledigt för nästa år till min första säsong...cheferna är själva skidtokiga och åker mycket samt att vi åker en kortvecka till alperna varje år med firman, hoppas på att dom kan ha lite förstående ifall man tar upp frågan :)
Jobbar du i byggbranschen så är det ju inga problem, antingen får du ledigt eller så säger du upp dig och drar till norge när du kommer hem! Jobb inom den sektorn är så sjukt lätt att få.

sant så sant, har hoppat runt lite på olika firmor i ren nyfikenhet samt bättre lön och det har inte varit några problem öv.h att få jobb..tänkte slaska fram förslaget redan nu i god tid så man får sig ett svar och kan ta ställning därifrån.
är det så att det verkligen inte är någon som helst möjlighet att få tjänstledighet så är utvägen med en uppsägning solklar och då får man hantera problemet sen när man kmr hem.

Tillbaka
Topp