Tåg i Österrike

Tåg i Österrike
Tåg förbindelserna i Alperna är trots allt mycket bra. I Österrike kan man från Innsbruck ( även München ) nå ex " Ski Welt systemet ( orter som Hopfgarten / Westendorf ) och därifrån med bil ca 1-2 mil Alpbach som rankas som en av Österrrikes vackraste orter....sedan rullar de vidare till Kitzbühel ( där du har några mil till FWT orten Fieberbrunn med bil)....sedan bort mot Zell am See / Kaprun / Kitzsteinhorn ( där du har 2 mil till Saalbach och 5 mil till Bad Gastein med bil ) tror även du när " Zillertal " dalen med Mayrhofen och Hintertux som ex /

Tåg i Österrike
Jo, nog vet jag att det finns tåg. Har flygit ett antal gånger till Munchen och tagit tåget därifrån till St. Anton, Sölden mfl. Till Hintertux var jag för 20år sedan, fast då var det ÖBB-tåg till dalingången och sedan ånglok(museejärnväg) till Mayerhofen och sen buss till Hintertux.
Just nu funderar jag på att flyga till Salzburg och ta tåget till Bad Gastain. Någon som gjort den resan?
Flyget är väl en annan historia. Austrian Airline flyger ju till Salzburg med ganska bra priser. SAS och Norwigian också tror jag. Tips?

Tåg i Österrike
Vi flög ner till munchen och sen därifrån tog tåget till bad gastein. väldigt smidigt. tåget passade även salzburg så om du hittar flyg dit på är det bara att köra. tror det tog ca 2-3 timmar från salzburg. vi köpte biljetter direkt från DBbahn's hemsida för 39 euro. så får man biljetten direkt på mail. när det gäller flygresa flög vi med SAS från kastrup, även detta väldigt smidigt. vi hade hört innan att SAS var väldigt noga med vikt osv. på bagaget men allt gick genom utan problem även fast vi hade 2-3 kg över gränsen. Så hittar du flyg så kör på. Enligt mig är detta det bästa, snabbaste och billigaste att resa till bad gastein om man inte har bil.

Tåg i Österrike
Tåg från Salzburg till Bad Gastein tar bara 1,5 timme (har aldrig åkt från flygplatsen dock så vet ej hur lång extra tid det tar) och kostar 15 euro. kolla oebb.at för exakta tider.

Tillbaka
Topp