Tåg i Schweiz, Brådis

Gazza1

Aktiv medlem
Tåg i Schweiz, Brådis
Jag ska ta tåget från Zürich till Zermatt. Jag har lyckats hitta när tågen går och vad det kostar men inte lyckats köpa en biljett.

Eftersom det är nästa vecka jag ska till Zermatt undrar jag om man behöver ha köpt tågbiljett innan man kommer till Zürich eller om det alltid finns plats på tåget och jag med enkelhet kan köpa en tågbiljett på plats nästa vecka.

Uppskattar ett snabbt svar så jag vet om jag kan släppa den här pucken eller inte...

Tåg i Schweiz, Brådis
Jag skulle köpt på plats i automat, så gjorde jag sist jag reste på vanliga biljetter i Schweiz. Har häller inteköpt plats biljett i Schweiz, plats finns det alltid nånstans.

Tåg i Schweiz, Brådis
Det är enkelt att köpa biljett i Schweiz och enligt min ringa erfarenhet är det sällan fullt om det det inte är någon form av storhelg och fredag eller söndag eftermiddag. Jag vet inte om det har ändrats det senaste året, men förr var det i alla fall exakt samma pris även om man köper i automat på stationen en minut innan avgång. Dvs inte samma system som i Sverige där man måste köpa tre månader innan avresa för att det ska bli billigt. Det är dock inte speciellt svårt att köpa på nätet heller så du måste ha kommit på avvägar. www.sbb.ch (förmodligen /en eller /eng för engelska) är det som gäller om du mot förmodan inte har hittat den redan. Det är bara att klicka sig igenom där så kan du köpa biljett med kort på vanligt sätt.

Tåg i Schweiz, Brådis
Sbb. Har även något som kallas transfer ticket som bara kan köpas för den som inte bor i Schweiz. Biljetten gäller från valfri internationell flygplats till valt resmål inkl postbus.om så skulle vara nädvändigt.
Jag har köpt denna biljett via SJ, s utlandsbiljett kontor. Priset var då billigare än på platsköpta biljetter.
Nu var det några år sedan men borde funka även idag.
Jag fick upp ett pris på 141 sfr , tur o retur,

Senast ändrad:
Tåg i Schweiz, Brådis
Har åkt ifrån Zurich flygplats till Disentis några gånger, borde väl vara samma tåg. Bara köpa i automat vid flygplatsen (om det är därifrån du utgår).

Tåg i Schweiz, Brådis
Tack för alla svaren. Hittade SBB men det måste varit fel på deras servrar eftersom jag aldrig kunde genomföra köpet.
Blor enklast att köpa på plats.

Återigen tackar för alla svaren

Tåg i Schweiz, Brådis
Vi lyckades inget vidare med automaterna senast vi var där. De hade en manuell biljettshop på flygplatsen där vi fick både biljetter och en utskriven utförlig resebeskrivning med tågbyten, tider tågnummer etc

Tåg i Schweiz, Brådis
Sorry att jag inte har Svenskt tangentbord.

Forsok köpa Swisstransfer 141 CHF for tur och retur om du bor utanfor schweiz, Transferbiljett ar nastan halva priset jamfort med ordinarie biljetter till Zermatt. Skall fungera via natet men tror du maste uppge passnumren i kopprocessen. Du far en PDF biljett via mail som du skall skriva ut och ha med pa tagen

http://www.sbb.ch/en/leisure-holida...zerland/swisstravelsystem/swiss-transfer.html

Annars ar Zurich till Zermatt bland de dyraste biljetterna du kan kopa i Schweiz. 121 CHF enkel resa i andra klass. Om du koper normalbiljett spelar det ingen roll om du koper via natet eller via automat pa zurich flygplats, det blir samma pris. Inte heller spelar det roll nar du koper dem, prisrena ar fasta och baserade pa avstand. Automaterna ar tillgangliga pa Engelska och har man inte allt for brottom ar det inga problem. Jag tror det kostar 10 CHF extra att kopa i manuell kassa, men det gjor jag alldrig sa jag ar inte saker.

Om du koper via natet far du en PDF att skriva ut och ta med som biljett.

Angaende sittplatser sa finns det i vanliga fall inte reserverade platser, man kommer alltid med aven om det kan innebara staplats. Resan till Zermatt gar via Bern och pendlartagen mellan Zurich och Bern(avgangar 06 till 09 och 17 till 19 ) ar i normalfallet rejalt fulla i andra klass. Aven tagen fran Visp till Zermatt kan vara rejalt fulla upp fredag kvall och lordag samt hem sondag kvall men man kommer alltid med.

Om man skall till orter narmare Zurich(graubunden, Engelberg, Andermatt) lonar det sig inte lika mycket med transferbiljett eftersom det ar billigare standardresor.

Tillbaka
Topp