Tågtråden!

Mrado

Medlem
Tågtråden!
Hej. Någon som använder SJ-prio Mastercard och upplever att det är bra att ha? Har planer på att åka mer och mer tåg så det kanske är en bra idé att skaffa? Vilka fördelar får man egentligen? Poäng som motsvarar en chokladboll i restaurangvagnen eller?

Fick detta i inboxen
Tack för att du väljer att resa klimatsmart med oss! En annan smart sak är att koppla ditt SJ Prio-kort till Mastercard. Då får du poäng på allt du handlar, överallt i hela världen. Om du ansöker inom 30 dagar får du dessutom 3 500 välkomstpoäng och 50% rabatt på första årsavgiften!* Poängen du samlar kan du använda till exempelvis nya resor, avkopplande hotellnätter eller en bit mat under resan​

Tiedermann2

Medlem
Tågtråden!
Hej. Någon som använder SJ-prio Mastercard och upplever att det är bra att ha? Har planer på att åka mer och mer tåg så det kanske är en bra idé att skaffa? Vilka fördelar får man egentligen? Poäng som motsvarar en chokladboll i restaurangvagnen eller?

Fick detta i inboxen
Tack för att du väljer att resa klimatsmart med oss! En annan smart sak är att koppla ditt SJ Prio-kort till Mastercard. Då får du poäng på allt du handlar, överallt i hela världen. Om du ansöker inom 30 dagar får du dessutom 3 500 välkomstpoäng och 50% rabatt på första årsavgiften!* Poängen du samlar kan du använda till exempelvis nya resor, avkopplande hotellnätter eller en bit mat under resan​

Jag har inte SJ-prio Mastercard men använder SJ-prio. Här är lite priser på maten i bistron och exempel på hur mycket poängen räcker till i resväg men man bör nog ta poängpriserna för resa med en nypa salt.
  • Räksmörgås, 5 200 poäng
  • Sallad, 2 400 poäng
  • Kaffe och bulle eller kondisbit, 1 200 poäng
  • Frukostbox, 2 600 poäng
  • Yoghurt med müsli och honung, 1 400 poäng
  • 2109148

Mrado

Medlem
Tågtråden!
Jag har inte SJ-prio Mastercard men använder SJ-prio. Här är lite priser på maten i bistron och exempel på hur mycket poängen räcker till i resväg men man bör nog ta poängpriserna för resa med en nypa salt.
  • Räksmörgås, 5 200 poäng
  • Sallad, 2 400 poäng
  • Kaffe och bulle eller kondisbit, 1 200 poäng
  • Frukostbox, 2 600 poäng
  • Yoghurt med müsli och honung, 1 400 poäng
  • 2109148

Ah okey lite som jag trodde. Har själv lyckats spara ihop lite över 1000poäng så lär ju ta ett par år innan man får någon valuta för pengarna

Seppuccu

Aktiv medlem
Tågtråden!
Kan tilläggas till SJ Prio- och poäng-diskussionen att man får 10% rabatt på tågpriset om man är Coop-medlem och börjar bokningen via Coops hemsida. Alltid något...

Själv bor jag i Lund och har tagit tåget till Åre, Vemdalen resp Luleå (med bilfärd vidare till Dundret), och även åt andra hållet: Prag och Luxemburg. Har funkat fint, utom den gången til Åre då tåget blev tre timmar försenat och jag missade en halv dags åkning. Å andra sidan kan man bli försenad med alla andra färdmedel också. I synnerhet SAS.

fati

Aktiv medlem
Tågtråden!
Ska väcka denna tråd till liv igen. Efter att har kommit hem från skidresan sitter jag nu och planera nästa års resa i huvudet. Åker bil är väl praktiskt men riktigt tråkigt. Plus att det kan tar sin tid med 2 ungar (0.5 och 3.5 år) som behöver äta, kissa, blir åksjuk etc. Att man ser hur många bilar det körs upp o ner E45:an varje helg gör ju inte saken bättre. Så, nu sitter jag och fundera på att ta tåget nästa år. Stort skidfodral med rullar, rullbara väskor osv. sen tror jag det kan bli bra. Man få kosta på sig med lån av sänglinnen och köpa mat på plats...

Men, vilken ort ska man till? Visst saknar vi en komplett lista med vilka orter is Sverige och Norge som är rimliga att nå med tåg. Och då utan lång bus/taxi transfer, dvs max 0.5 tim med bil från tågstationen.

Jag börjar med det jag kommer på direkt, fyll gärna på!

Sverige:

• Åre och omnejd
  • Riksgränsen

Norge:

• Hafjell
  • Kvitfjell

PerK

Aktiv medlem
Tågtråden!
Ah okey lite som jag trodde. Har själv lyckats spara ihop lite över 1000poäng så lär ju ta ett par år innan man får någon valuta för pengarna
Jag har haft ett SJ-PrioMastercard ett knappt år och fått in en hel del poäng. MEN, det dummast du kan göra är att anväda det i bistron. Köp tågresor med poängen! Det blir snart konkreta gratisresor, ibland väldigt förmånligt extra rabatterade faktiskt! Och, du kan prelboka tågresor med poäng och inte förlora ngt när du avbokar, vilket är särskilt bra dessa coronatider.
Så, utan att ha ngn connection till SJ, jag som klimatvän och skidåkare tycker det är toppen med tåg, SJ Prio och mastercardet. Särskilt när man kommer fram med nattåget färdig för backen i Åre på morgonen. Man får tillbaka förvånansvärt mycket.
Jag har dessutom helt slutat flyga och använda mitt Amex kopplat till SAS Eurobonus, så det så... :ROFLMAO:

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Tågtråden!
Sitter och läser en plananalys över en uträtad och elektrifierad Meråkerbana (dvs Sthlm-Åre via Gävle, Bollnäs och Ljusdal) som hade inneburit att man kunde ta sig upp på ca 5 timmar.
Detta då norrmännen satsar på infrastruktur och även den som innebär att resande och transporter ut från Norge är viktigt för dem.

Nu är jag en bilälskande person, men med boende i byn så skulle jag ljuga om jag sa att det inte hade varit trevligt att ibland kunna ställa bilen och komma upp på 5 timmar läsandes en bok/drickandes öl (beroende på sällskap :D )

Seppuccu

Aktiv medlem
Tågtråden!
Sverige, från söder till norr:

Bjursås skicenter 😆 (taxi från Leksand)
Orsa Grönklitt (taxi från Orsa)
Järvsö
Vemdalen (bussanslutning från Röjan ingår, tar max 40 min till Björnrike som är längst bort)
Edsåsdalen (taxi från Undersåker)
Åre
Storlien
Dundret
(Nuolja)
Björkliden
Riksgränsen

Norge...
...går det tåg mellan Götet och Oslo nuförtiden? För i så fall når du rätt mycket i söder om du bara är villig att lirka lite med anslutningarna, inkl Hafjell, Kvitfjell, Skeikampen, Oppdal...för att inte glömma Oslos egna skidbackar och metropolen Drammen! :D

Narvik!

fati

Aktiv medlem
Tågtråden!
".går det tåg mellan Götet och Oslo nuförtiden"
Bra fråga. Sist jag åkte till Svartisen gick det bra, men det är 6 år sen... NU få man inget från SJ eller VY. Letar man vidare finns det tåg, fast byte i Halden, även om tågen har samma nummer... mh. Tycker man få anta att det gå tåg till Oslo... Bara för att få med alla Norska orter som ligger bra till...

Edit: Tåget finns kvar, dock banarbete på gång, som det verkar.
Oppdal har jag inte tänkt på än...

Senast ändrad:

xviggenx

Aktiv medlem
Tågtråden!
Sverige, från söder till norr:
Edsåsdalen (taxi från Undersåker)
Åre
Glöm inte Trillevallen där, skjuts för de som åker tåg till Undersåker ingår om du bokar boende genom deras egen hemsida:
"Det finns också dagliga avgångar med direkt- och nattåg från Malmö, Göteborg, Stockholm, Uppsala och Gävle. Med buss tar dig enkelt och billigt hit från Stockholm, Uppsala och Sundsvall och vi hämtar alla våra gäster som anländer med tåg och buss till stationen i Undersåker"

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp