Tågtråden!

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Detta är ett mycket enkelt koncept, i den här tråden är allt välkommet, så länge det senaste transportmedlet du använde var tåg (lift gills inte som transportmedel). Perfekta tråden för den som vill humble-brag:a om sin miljömedvetenhet eller kunna flexa med sitt pendelkort på ett alternativt sätt! Så låt bilen stå, skit i att flyga och ta tåget, så får du vara med i den exklusiva klubb som kan konversera här. Som bonus är det bra för din klimatskam också.

Grunden till att jag startar den här tråden är helt enkelt för att jag sitter på ett långdistanståg och har skittråkigt. Oktober verkar inte vara SJ-högsäsong till/från Narvik precis.

Den första diskussionspunkten tycker jag ska vara:
Vilken är din favorit-tågsträcka, och varför?

Min är nog Tokyo - Nagano med Shinkansen. Efter 10-12h klimatdöd och total avsaknad av sömn på 10000 meter är det sjukt fint är kliva på ett synnerligen japanskt tåg, glida ner i de enorma sätena och somna till den tystnaden som bara japaner kan uppnå vid 300 km/h. En lättnad för sinnet både klimatångestmässigt och sömnmässigt helt enkelt.

Så mycket för inte svära i kyrkan, men vafan, jag har trots allt yppat svordomar framför påven i petrus-kyrkan. Specifikt sa jag "Jag tror fan det är påven." - och det var det! Min poäng är att jag nog är rökt oavsett.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Oh, bra tips! Själv har jag fastnat i PK-maffians åsiktskorridor p3 och håller på att ta mig igenom alla avsnitt av dystopia. Kanske SRs bästa produktion nånsin?

traveltravis

Ny medlem
Ska upp till Björkliden i slutet av Januari. Vilket tåg är bäst att ta? Finns det något som går igenom Norge så man kan njuta lite av de fina vyerna eller är det omständligt och dyrt?

zingo11

Aktiv medlem
Oslo-Bodö, Tåg sedan buss till Narvik och tåg till Björkliden men ett j.....a meck. Tåg som @Vattendroppe föreslog är det enklaste. Man blir stum av beundran när man vaknar på morgonen och kollar ut på vyerna i Sverige. Det finns plats för utrustning.
ByTheWay strålande väder i Björkliden idag ett par minus grader

traveltravis

Ny medlem
Okej, då det finns ett specifikt utrymme på tåget för skidbagar? Eller får man inte lägga saker i kupén alls?

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Jahopp, då sitter man här på ett tåg som är mer än en timma sent från centralen och utan prognos om vi får åka. Börjar minnas varför flyg är en grej.

bliparne

Medlem
Varför är det bra för "Klimatångesten" att åka tåg? Satans till miljöbov finns ju knappt. Har du sån ångest är det väl bättre att stanna hemma och se på SVT?

KaitsuH

Aktiv medlem
Hur är det så svårt där i Sverige? För 30 år sen, jag var ung och interreilade, det vad så satans lätt väg från Stocholm till Munchen. Jag just ok just hann dricka några flaskor gråvin (Joakim Pirinen googla) ok sova, ok då var jag där. Enkelt som fan. Ett tågbyte i Köpenhamn och ett i Wurzburg.

Om jag vore en södersvenskare, så sku jag mycket sällan flyga till Alperna. Tågresorna är ju så kula. Ja men härifrån från Finland; det är bar att flyga, tyvärr.

bliparne

Medlem
Om jag vore en södersvenskare, så sku jag mycket sällan flyga till Alperna. Tågresorna är ju så kula. Ja men härifrån från Finland; det är bar att flyga, tyvärr.
Vi kollade en del tåg senaste åren för, tja, det är som du säger roligare än en flygresa. Det var i princip omöjligt till att få till något bra. Alternativt var det snordyrt (dvs ca 13k+ bara på resan). Antar med dessa ångestmänniskor att tågpriserna fortsätter stiga dessutom bli svårare att boka då det krävs byten och att få till dessa är klurigt utan fullbeläggning.

Tog tåget till Engelberg för några åk på glaciären idag. I tid både dit och hem! Synd att det bara är ett tåg i timmen, annars kunde man tänka sig att ta tåget oftare.
Hjälpte så klart med tidsomställningen idag när jag skulle med 7.10-tåget. ;)

zingo11

Aktiv medlem
14/11 STF håller i det ,kostar 40 kr för medlem och 60 kr icke medlem.
Samling kl 18,30 Brunngårdens samlingssal, Norra Ringgatan, Alingsås. Fika ingår.
Helena Strand driver Alingsås Resebutik och är en av de resebutiker som säljer utländska tågbiljetter. Hon har stor erfarenhet av tågresor i Europa och kommer att ge oss tips och råd för hur vi ska resa hållbart utanför Sveriges gränser i framtiden.
  • Samling: Brunnsgårdens samlingssal, Alingsås , 18:30
  • Plats: Alingsås
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Gunilla Lindberg 0706 - 35 62 73

simp1

Medlem
Tåg har generellt ingen bra LCA. Ej heller flyg som du säger. Kanske bättre att stanna hemma om man har ångest?
Vad är det här för skitsnack?
Tåg är fruktansvärt miljövänligt om du åker i sverige. Vissa tågsträckor är mer miljövänliga att åka jämfört med att ta cykel eller gå samma sträcka. Det är baserat på LCA från vaggan till graven.

pd

Aktiv medlem
Vad är det här för skitsnack?
Tåg är fruktansvärt miljövänligt om du åker i sverige. Vissa tågsträckor är mer miljövänliga att åka jämfört med att ta cykel eller gå samma sträcka. Det är baserat på LCA från vaggan till graven.
I Sverige och Norge är tåg det självklara valet men på kontinenten beror det på. Diesellok och el från kolkraftverk gör att skillnaden mot flyget blir mindre.

Något jag tycker att fler borde göra är att ta tåget så långt det är praktiskt genomförbart att göra det. Exempelvis så går det att ta sig från Stockholm C till Kastrup på under fem timmar med direkttåg vilket om man reser till Innsbruck innebär att man minskar utsläppen med en tredjedel. Med antagandet att den fortsatta tågresan hade gett en tredjedel av flygets utsläpp så går det alltså att spara in 45 % av totala utsläppen genom att sitta på tåget några timmar extra. I tid och byten räknat skulle de resterande 55 % av utsläppen att vara betydligt "dyrare" att reducera.

bliparne

Medlem
LCA är mer än bara "bränslet". Dom flesta "gröna" sakerna vi har idag är för godhetsknarkare, inte för de som vill rädda klimatet.

Mrado

Medlem
på tal om tåg, Får man ta med sin cykel på tåget om man tänkt cykla downhill i t.ex. Åre? Har inte kollat upp själv men hört att det kan vara problem, tycker isåfall det är helt åt helvete eftersom jag hellre åker tåg än att köra massa mil i bil.

Senast ändrad:

bliparne

Medlem
på tal om tåg, Får man ta med sin cykel på tåget om man tänkt cykla downhill i t.ex. Åre? Har inte kollat upp själv men hört att det kan vara problem, tycker isåfall det är helt åt helvete eftersom jag hellre åker tåg än att köra massa mil i bil.
Ja det får man. Men du kan behöva montera ner den/sätta den i en väska. Sen är ju bagage det stora problemet med tågtrafiken i sverige. Allt är ju i mån av plats och med tåg till just Åre och dyl så kan det bli ganska trångt. Men har inte sett någon som har nekats ombordstigning ännu, men det lär väl hända nån gång tänker man.

Ett vettigt bagagesystem på tåg är det som skulle få mig att mångdubbla mina resor med tåg istället för flyg eller bil. Jag saknar totalt klimatångest men det är fördelaktigt med fordon som är tysta och kan glida in i en stadskärna utan en massa transfer. Men totaltiden får inte bli mycket längre, och bagagehanteringen måste som sagt "bara lösa sig".

pd

Aktiv medlem
Ett vettigt bagagesystem på tåg är det som skulle få mig att mångdubbla mina resor med tåg istället för flyg eller bil.
Fast till just Åre och Vemdalen fungerar det ju riktigt smidigt med Snälltåget som kör en godsvagn i samma tågset. Kostar en struntsumma, typ 40 kr, per kolli. Men i övrigt har du helt rätt. För det är just bagagehanteringen som gör antalet byten söderöver till ett hinder. Att hoppa av ett tåg och på nästa med handbagaget är inga problem, men när man därtill skall släpa på resväska, skidfodral och pjäxbag upp och ner för trappor mellan perronger gärna med lite tidspress, ja då tar det stopp.

Synd att systemet med polletterat resgods inte finns längre.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Polletterat_resgods

Tiedermann2

Medlem
Detta låter som en härlig tråd så får försöka hålla den vid liv. Ska åka nattåg för första gången och budgeten räcker till sittplats. Såg att det ingick dusch om man åker andra/första klass, men min fråga är om det går att duscha även när man åker sittplats? Hade tänkt åka skidor på dagen och sedan åka nattåget hem på kvällen så vore nice om man kunde skölja av sig lite snabbt på tåget, därav min fråga.

Har någon nåt annat tips om hur man får en så njutningsfull resa som möjligt så är det mer än välkommet!😊

pd

Aktiv medlem
Tågresandet tycks ha tagit fart. Lyckades precis boka sista, alltså DEN sista, liggplatsen på Snälltåget till Åre v.2. På SJ:s tåg var alla herr och mix platser fulla och det fanns bara några enstaka platser kvar i dam-kupé. Det här är ju annars veckan när varannan stol är helt tom i liftarna och man brukar kunna boka liggplats samma dag som avresan. Ringde och kollade med både Snälltåget och SJ. Båda lät lika överraskade.

Frun som gärna hade velat åka tåg med mig får komma med flyget på söndag förmiddag istället.

Hawk100

Aktiv medlem
Detta låter som en härlig tråd så får försöka hålla den vid liv. Ska åka nattåg för första gången och budgeten räcker till sittplats. Såg att det ingick dusch om man åker andra/första klass, men min fråga är om det går att duscha även när man åker sittplats? Hade tänkt åka skidor på dagen och sedan åka nattåget hem på kvällen så vore nice om man kunde skölja av sig lite snabbt på tåget, därav min fråga.

Har någon nåt annat tips om hur man får en så njutningsfull resa som möjligt så är det mer än välkommet!😊
Öronproppar, hoodietröja med stor huva, kudde, tunn fleecefilt och lööööösa stora sockar (liksom övriga kläder) aldrig vara fel (nästan) oavsett transportmedel.....

Pillard

Aktiv medlem
I Sverige och Norge är tåg det självklara valet men på kontinenten beror det på. Diesellok och el från kolkraftverk gör att skillnaden mot flyget blir mindre.

Något jag tycker att fler borde göra är att ta tåget så långt det är praktiskt genomförbart att göra det. Exempelvis så går det att ta sig från Stockholm C till Kastrup på under fem timmar med direkttåg vilket om man reser till Innsbruck innebär att man minskar utsläppen med en tredjedel. Med antagandet att den fortsatta tågresan hade gett en tredjedel av flygets utsläpp så går det alltså att spara in 45 % av totala utsläppen genom att sitta på tåget några timmar extra. I tid och byten räknat skulle de resterande 55 % av utsläppen att vara betydligt "dyrare" att reducera.
Om jag ska till Innsbruck och väljer att åka tåg till CPH istället för att flyga direkt från Sthlm så misstänker jag att min besparing i utsläpp är så marginell att det absolut inte spelar någon roll. Den skillnaden i flygsträcka är ju nästan obefintlig och du får ju lika många starter/landningar ändå.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp