Tälta i åre?

Nalleman

Ny medlem
Tälta i åre?
Finns det någon som testat att tälta i Åre och kan komma med lite tips hur man på bästa möjliga sätt kan överleva på detta sätt en vecka eller två?

Tälta i åre?
Jag vet inte om frågan avser överlevnad i just Åre eller om det är själva tältningen du vill överleva. Jag har inte tältat i Åre men ser ingen skillnad på Åre mot andra ställen så här följer iaf lite tips ang. tält om du nu ska inskaffa ett för att sedan tälta i Åre.

Grunden för tältning/camping är själva tätlet. Man vill inte ha ett som läcker och inte ett som skapar kondens. Storleken avgörs givetvis av hur många som ska slagga i det men oxå till vad det används, ska du hika långt? tältar du 10m från bilen? har du mycket utrustning du vill ha plats för inne i tältet? vill du kunna laga mat i det? Andra aspekter är givetvis väder och vind, hur mycket ska det användas, därtill kommer val av modell, kupol eller tunneltält?

Av egna erfarenheter (och massvis av andras) kan jag rekommendera i princip alla Hillebergs http://www.hilleberg.se/ tält. De håller oerhörd kvalité och funktionerna är bästa möjliga. De tillverkar modeller för alla typer av aktiviteter och förhållanden. Modellen som gäller om man är på road-tripp och sällan går längre sträckor till själva tältplatsen (el. bor på camping) är sk GT-modeller (görs av flera tillverkare) som har extra stor absid. I en stor absid kan man utan problem laga mat vid dåligt väder och samtidigt få plats med massor av prylar som man slipper ha inne i tältet. Inte minst kan man sätta sig i absiden å dra på en panna java medan flickvännen ligger kvar och tjurar och mumlar något om hotell.

/ Hawk

Tälta i åre?
Campingen är vad jag vet stängd för tältare vintertid. Vilket gör att saker som dusch, kök och rinnade vatten blir litet svårt kanske...

Instämmer med HAWK, ett bra tält är a och o.

Lycka till!

Tälta i åre?
Allting handlar om att snika...snik in på sunwing och duscha å basta, som vilken hotellgäst somhelst. Snik in på olika hotells frukostbuffe och ät dig mätt...passa samtidigt på att fylla ryggan med frallor för lunch och middag. Efter en dag på berget så letar du upp något lämpligt flipperspel tills du blir varm och kläderna kan torka ur...sen att sova i tältet är ju bara skönt, friskare luft!
b-n-f

Tälta i åre?
En sann snikare kan även få flickorna i cafeterian att laga frukostgröten åt en på morgonen, självklart gratis.

Tälta i åre?
Bäste slak, att få sin gröt kokad av söta tjejer i kafeterian kräver inte bara snikenhet, det kräver även mod och charm...vilket du saknar, åtminstone modet!
b-n-f

Tälta i åre?
Har aldrig tältat där men har slaggat i bilen på ett antal olika orter under vintersäsong inkl Åre . Bra sovsäck är a och o. I övrigt kan man göra som de skrev snika in för hygienbehov mm men oftast går det med charm.

Det bästa sättet att sova är dock att man sticker ut på krogen varje kväll och kollar om det inte finns någon trevlig flicka där som kan tänkas erbjuda både sovplats, toa och mat. Inte helt hopplöst i Åre om jag mins rätt, det var många år sedan sist.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp