Tankar kring Idre?

Macalon

Medlem
Tankar kring Idre?
har försökt bestämma mig vart man ska spendera sin skidsemester 2024, och vill veta vad folk tycker om Idre. Själv är jag skeptisk. Trots att anläggningen verkar vara en av de mest moderna och välutbyggda i hela landet så verkar själva utförsåkningen vara bristfällig jämfört med liknande skidorter. Bara av att kolla på bilder av området slås jag av hur flacka och ointressanta pisterna ser ut. Detta är såklart åsikter från någon som aldrig varit där, men jag är rädd att området inte är utmanande eller intressant nog för någon som ändå gillar utmanande skidåkning. Tänkte därför att jag skulle se vad andra tycker om området.

Tankar kring Idre?
Jag har tillbringat väldigt mycket tid i Idre förr och ja, det är både lågt och flackt. Det som heter "Tävlingsbacken" i Ost och även Specialen osv i Nord är ganska bra åkning. I övrigt är det en anläggning för barn. För det senare är den suverän. Nu tycker jag generellt att svenska anläggningar är antingen för flacka eller korta men Idre är ändå ett steg upp från Sälen tycker jag nog, om än litet. Du får däremot ganska mycket mer lutning och fallhöjd i Vemdalen/Funäsdalen skulle jag säga. Lofsdalen däremellan har både lutning och fallhöjd men egentligen bara i en pist.

Tankar kring Idre?
Jag har tillbringat väldigt mycket tid i Idre förr och ja, det är både lågt och flackt. Det som heter "Tävlingsbacken" i Ost och även Specialen osv i Nord är ganska bra åkning. I övrigt är det en anläggning för barn. För det senare är den suverän. Nu tycker jag generellt att svenska anläggningar är antingen för flacka eller korta men Idre är ändå ett steg upp från Sälen tycker jag nog, om än litet. Du får däremot ganska mycket mer lutning och fallhöjd i Vemdalen/Funäsdalen skulle jag säga. Lofsdalen däremellan har både lutning och fallhöjd men egentligen bara i en pist.
Har varit i båda Lofsdalen och Vemdalen (dock var Lofsdalen för ett antal år sedan). Tänkte byta från Vemdalen då jag varit där en del på senaste tiden. Har funderat en del på Funäsdalen men hittade knappt boende vid Ramundberget, och tyckte att Funäsdalsberget såg lite litet ut. Lofsdalen är väl huvudtanken just nu då jag för det mesta har bra minnen därifrån. Långa backar, bra med fallhöjd, och även fin offpist. Dock kommer jag ihåg att utbudet från toppen är rätt begränsat.

Tankar kring Idre?
Har varit i båda Lofsdalen och Vemdalen (dock var Lofsdalen för ett antal år sedan). Tänkte byta från Vemdalen då jag varit där en del på senaste tiden. Har funderat en del på Funäsdalen men hittade knappt boende vid Ramundberget, och tyckte att Funäsdalsberget såg lite litet ut. Lofsdalen är väl huvudtanken just nu då jag för det mesta har bra minnen därifrån. Långa backar, bra med fallhöjd, och även fin offpist. Dock kommer jag ihåg att utbudet från toppen är rätt begränsat.
Jag skulle säga att Vemdalen är ett rejält steg upp i både fallhöjd och lutning från Idre. Lofsdalen har en pist från toppen som kan matcha Vemdalen men i övrigt är det ungefär Idre-nivå. Funäsdalen har riktigt bra lutning och fallhöjd när allt är öppet i mitten. Ramis är betydligt flackare och mindre fallhöjd. Dock är Ramis väldigt kul terräng och jag åker gärna där på grund av väldigt kul skog. Men ska man bara åka pist är Idre minst lika bra. Åker du lite senare på säsongen kan du också ha tur att Chocken är öppen i Idre. Då får du bland det bland det bästa i Sverige vad gäller rejäl lutning ihållande i en lite längre pist.

Tankar kring Idre?
Som tidigare nämnts så ser jag Idre som en av de bättre barn/nybörjar platserna. Riktigt trevligt att vara där som familj så länge de vuxna som kan åka vet vad som väntar.
Mina barn har gillat det ordentligt, egen åkning har egentligen endast varit riktigt kul i skogen runt chocken. Dock blir personalen rasande om dom kommer på dig där.

Tankar kring Idre?
har försökt bestämma mig vart man ska spendera sin skidsemester 2024, och vill veta vad folk tycker om Idre. Själv är jag skeptisk. Trots att anläggningen verkar vara en av de mest moderna och välutbyggda i hela landet så verkar själva utförsåkningen vara bristfällig jämfört med liknande skidorter. Bara av att kolla på bilder av området slås jag av hur flacka och ointressanta pisterna ser ut. Detta är såklart åsikter från någon som aldrig varit där, men jag är rädd att området inte är utmanande eller intressant nog för någon som ändå gillar utmanande skidåkning. Tänkte därför att jag skulle se vad andra tycker om området.
Du har inte funderat på Åre? Där finns både barnbackar och Sveriges bästa nedfarter vad gäller längd och lutning.
Något för alla helt enkelt.

Tankar kring Idre?
Håller verkligen med de andra! Idre är ett område för familjen och inte pappa och mamma. Jag hade kul där som barn!

Jag skulle tipsa om Branäs om det är en barnsresa/familje resa ni ska göra. Det är faktiskt bättre för barnfamiljer.

Om du vill ha mer fjäll och inte vill köra 100mil är vemdalen, klövsjö och björnrike eller funäs, tänndalen och ramunberget ett bra alternativ. Eller Åre. Men Åre är lite överreklamerat skulle jag säga, mest jäkligt långa köer om du åker på loven.

Om Norge inte är allt för långt borta är Norefjell, Kvitfjell, Hafjell eller Trysil bättre än de flesta svenska anläggningarna.

Tankar kring Idre?
Allt handlar om preferenser men tycker nog Idre är ganska bra allround, det finns en del brant i fallinjen i Norr (och kanske puckel :)) lite längre i Ost och sen brett och slätt i Väst, Syd är bara platt.
Finns bra längdåkning och det går ju att tura på Städjan om det finns snö
Vill man skippa Vemdalen men hålla sig i området är Klövsjö grymt.
Funäs är ju också väldigt bra, även om jag tycker Ramis slår det med tanke på skogsåkningen

Tankar kring Idre?
Det mesta är väl egentligen sagt om Idre men jag stämmer in i vad som sagts. Idre är kalas för barn, sällanåkare och nybörjare men annars ..... nja :rolleyes: Har varit där med ett större sällskap 2020 och 2023. 2020 hade kidsen och dom vuxna sällanåkarna kul, vi andra hade inte fullt lika kul.

I år var vi där igen men jag åkte inte speciellt mycket p.g.a. ena knäet men kidsen som hunnit bli tonåringar var inte lika roade som sist. Och då ska det i sammanhanget nämnas att dom flesta i gänget inte åker speciellt ofta eller är speciellt avancerade åkare.

Personligen har jag svårt att förstå varför så många 08'or åker till Idre när det finns så många bättre alternativ.

Tankar kring Idre?
Håller med alla om ovanstående. Idre bjuder på fin natur och åkningen är mellanmjölk. Vemdalsskalet är snäppet roligare än idre. Ramundberget har med osthanget en del rolig åkning. Åre är störst, brantast och har mest riktig skidåkning.

Tankar kring Idre?
Freeride-andan i ett nötskal:

Skistar tjänar pengar: Dååååååligt. Giriga jävla kapitalister som bara tänker på aktieägare och "produkten" och förstör samtidigt sporten. Idre krisar: Dååååååligt. Amatörer som inte kan driva en anläggning och lägger ner allt kul.

Den enda ekonomiska situationen vi accepterar är exakt nollresultat, samtidigt som de investerar miljarder i ny, snabb infrastruktur och halverar priset på säsongskort.

Tankar kring Idre?

Skistar tjänar pengar: Dååååååligt. Giriga jävla kapitalister som bara tänker på aktieägare och "produkten" och förstör samtidigt sporten. Idre krisar: Dååååååligt. Amatörer som inte kan driva en anläggning och lägger ner allt kul.

Den enda ekonomiska situationen vi accepterar är exakt nollresultat, samtidigt som de investerar miljarder i ny, snabb infrastruktur och halverar priset på säsongskort.

Inte jag! Perfekt att Idre har ekonomiska problem! Hurra! Och beundransvärt att Åres högzon har samma liftar som för 35 år sedan! Minus en jättefin lift iofs, men inte ska man klaga, för inte hade det väl kunnat vara bättre?! ;)

Tankar kring Idre?
Det tråkiga i Idre bortsett från inställda tävlingar är att Länstyrelsen sagt nej till utbyggnad ( kanske dock främst bostäder) pga renarna’s behov av ostörd mark.
Det kanske man skulle tänkt på innan man upphävde naturreservatet där nu Himmelsfjäll nu ligger.
Sen kan jag tycka att kostnader för att arrangera tävlingar till stor del borde bekostas av förbund. Jag är dock inte jätteinsatt i hur det ekonomiska går till.

Tankar kring Idre?
Det tråkiga i Idre bortsett från inställda tävlingar är att Länstyrelsen sagt nej till utbyggnad ( kanske dock främst bostäder) pga renarna’s behov av ostörd mark.
Det kanske man skulle tänkt på innan man upphävde naturreservatet där nu Himmelsfjäll nu ligger.
Det var dåligt när de byggde (tjena Idre Himmelfjäll), och det är dåligt att de vill bygga mer. Men det är också dåligt när de inte bygger och går i konkurs 😃

Freeride-bingo!

Tankar kring Idre?
Det var dåligt när de byggde (tjena Idre Himmelfjäll), och det är dåligt att de vill bygga mer. Men det är också dåligt när de inte bygger och går i konkurs 😃

Freeride-bingo!
Jag tycker det är bra att det byggs, mer jobb på landsbygden och mer möjlighet till åkning. Tråkigt att dom inte får bygga mer i ett område där det finns mängder med orörd natur även efter en utbyggnad.

Tankar kring Idre?
Idres ekonomiska problem är att de byggde en onödig gondol* och ett område, lika flackt som en parkeringsplats (Himmelsfjäll).
Påhejat av nollräntan och tomtförsäljning.

Nu kräver banken att Idre betalar ränta och då går det inte ihop 🤷

Nästan alla anläggningar slåss om samma målgrupp: barnfamiljer i Mälardalen, Göteborg och Skåne.
Hur kommer det funka nu när barnafödandet sjunker drastiskt…?

*gondol med mindre än 500 fallhöjdmeter borde inte byggas

Tankar kring Idre?
Vilka toppar syns i horisonten? Rendalssölen?
1762195588142.webp

Tankar kring Idre?
Att vara nationalekonomiskt intresserad och liberal är kanske inte riktigt mainstream här nej :)

Man kan iofs vara båda delarna och ändå ha helt olika uppfattning (inklusive kritisk sådan) om hur olika företag sköter sig. Oavsett om de går med vinst eller ej.

Dessutom verkar ju dessa företag i gränslandet mycket nära offentlig verksamhet, där faktorer som tillståndsgivning, koncessioner, bidrag, lokala regler och politik spelar extra stor roll. Så även vi som inte är aktieägare har ju legitimt intresse av att bevaka hur det hela går till.

Men visst, att något går med vinst bör väl allt annat oaktat ses som positivt, åtminstone för någon som gillar liberal marknadsekonomi.

Tankar kring Idre?

Jag återrapporterade enbart att det krisar, jag lade väl ingen värdering i det?

Tankar kring Idre?
Idres ekonomiska problem är att de byggde en onödig gondol*

*gondol med mindre än 500 fallhöjdmeter borde inte byggas
Varför just 500 fhm? Åres gondol har 447 m och den tycker jag fyller sin plats.

- Även om det bygget i Åre var en starkt bidragande orsak till att banken fick ta över Åreliftarna i 90-talskrisen. Gondolen, då Olympiatoppen, byggdes 1989 och i början av 90-talet var räntekostnaden för den lika stor som liftarnas förlust. Det är inte exakt samma som att Åreliftana överlevt finanskrisen, men det nya liftbygget var en bidragande orsak att det gick åt skogen.

Enligt min mening är gondolen helt meningslös i Idre. En lift jag ville åka ett åk för att ha provat, sen finns det ett gäng sittliftar i Idre som ger bättre åkning utan att ta av skidorna. Jag tillhör inte målgruppen för Idre, men tycker att det är ett mycket välskött ställe, gillar idén med stiftelse som driver. De har gjort mycket bra, men att investera i gondol tycker jag var helt fel.

Tankar kring Idre?
En gondol som ger över 2.5 km grön åkning är ju helt perfekt för den målgruppen man önskar nå. Särskilt kalla och/eller blåsiga vinterdagar.

Faktumet här är ju att investeringar är för dyra att bära, oavsett vilken typ av ny åkning det ger ger det inte tillräckligt ökade intäkter.

Det andra alternativet är att smälla upp 20 poma liftar över fjället. Tänk Huså. Problemet är bara att ingen kommer åka dit. Alla är vana vid Österrikes 8 stolsliftar med någon form av konstant dagsmeja.

Tankar kring Idre?
En gondol har dock en fördel mot sittlift i en anläggning som Idre. Den står inte still lika mycket som en sittlift. Prova att åka Väst 6:an ett jullov, stannar alltid minst 1-2 ggr och i flera fall betydligt fler gånger (7ggr var rekordet förra året).
De borde för övrigt göra en transportväg ifrån Väst 6an till Sydgondolen för att stävja köerna vid Väst 6an, röda strecken på bilden nedan.
Nog med OT, tråkigt att det krisar iaf, hoppas det löser sig.
1762249870660.webp

Tankar kring Idre?
Tycker ändå Idre är en rimlig lekstuga totalt sett, men krävs att man har lite blandade intressen. Dvs gärna lite längd (även bra försäsong där), lite fint turhotlappande runt Städjan/Nip, nån repa uppåt området runt Elgåhogna, nån dag i Fjätervålen eller Lofsdalen och rentav en sväng uppåt Funäs om det snöat på lite där uppe. Är ju bara 1.5h dit ändå, inga problem. Sen har man ju Sölen att blicka drömskt bort mot också. Personligen inte varit uppe där än av nån oklar anledning.

Håller som basläger kan jag ändå tycka. Sen byggs de nåt överjävligt och hela bulen är en en byggarbetsplats då just nu. Kanske lugnar sig om det krisar lite.

Tankar kring Idre?
Jag tycker att Idre är lite överskattat och hade hellre valt ett annat berg. Bäst gillar jag pist nr 20 (rödingen) ner mot ost. De andra är för korta eller flacka.

Gondolens dalstation känns helt malplacerad, men jag antar att tanken är att exploatera ett stugområde där i framtiden för att kunna erbjuda ski-in/out.

Men visst, som de andra säger, ett familjeparadis med bl.a bowling vid dåligt väder.

Dock så gillar jag området runt Idre andra delar av året. Städjan, Nipfjället och Grövelsjön inom rimligt avstånd.

Tankar kring Idre?
En gondol som ger över 2.5 km grön åkning är ju helt perfekt för den målgruppen man önskar nå. Särskilt kalla och/eller blåsiga vinterdagar.

Faktumet här är ju att investeringar är för dyra att bära, oavsett vilken typ av ny åkning det ger ger det inte tillräckligt ökade intäkter.

Det andra alternativet är att smälla upp 20 poma liftar över fjället. Tänk Huså. Problemet är bara att ingen kommer åka dit. Alla är vana vid Österrikes 8 stolsliftar med någon form av konstant dagsmeja.
En 8 stolslift med kupa och uppvärmda säten är nog bättre än en gondol i många lägen. Inget ta av och sätta på skidor, liknande kapacitet och är tillräckligt komfortabelt.

Tankar kring Idre?
Beror det på stolar kontra gondoler?
Det jag menar är att folk fumlar mer i stolar så de får stanna hela tiden vid avgång osv. Vid en gondol finns det längre tidslucka att båda stiga på och av. De gånger jag åkt gondolen i Idre har den i princip inte stannat trots mellanstation. Väst 6an i Idre som är en sittlift och även har en mellanstation stannar hela tiden.

Om man t ex varit i stöten har de en sittlift där om man åker lite för långt kan man åka ned i ett dike. Var där på gubbresa i mars och såg en 50-60årig man kolla sin mobil medan han skulle i den sittliften och åkte ned i diket. Känns som att en gondol kanske kräver mer koncentration så det hjälper. Vi lever ju i ett samhälle där 50% går runt med en mobil fastklistrad i handen hela tiden. Anyway off topic

Senast ändrad:
Tankar kring Idre?
Om man t ex varit i stöten har de en sittlift där om man åker lite för långt kan man åka ned i ett dike. Var där på gubbresa i mars och såg en 50-60årig man kolla sin mobil medan han skulle i den sittliften och åkte ned i diket.

Jaa precis, det där diket är den enskilt största boven till liftstoppen i Stöten, men skulle påstå att kidsen som inte når upp själv till stolen och måste ha hjälp av en förälder som inte hinner med är en vanligare orsak än mobilstirrande.

Diket finns där vid båda sittliftarna och Stöten är den enda anläggningen där jag sett det.

Tillbaka
Topp