Tänkte köpa skidor och kan ingenting om området, Hjälp!

Cucken

Ny medlem
Tjena. Jag är 25 år och har åkt på skidsemester nu i 5 år irad. Tänker att det borde spara sig i längden att köpa ett par skidor och pjäxor. Men problemet är att jag vet inte ett skit om alla dessa märken och termer i skidspråket :rolleyes:

Anser mig själv vara en medelgod åkare. Är 186 lång och väger stadiga 110 kg. Åker mestadels pistade backar men åker världigt gärna offpist också. Vet inte om detta äns är väsentlig information gällande vikt och längd :lol:.

Jag vill inte att skidorna skall kosta allt för mycket då jag är student och inte rullar in multum i månaden så jag hade tänkt cirka 2000-2500 kr någonting.
Har tittat lite på en hemsida som heter http://www.sport-conrad.com och hittat några par för den summan jag är ute efter. Men är det några speciella grejer jag skall titta på då jag väger tungt och är ganska lång?

Har tittat på några skidor här så ni får säga ifall ni tycker det kan passa på den lilla information jag har gett er. http://www.sport-conrad.com/en/skii...th-binding/flair-73-3-motion-tp-light-10.html

http://www.sport-conrad.com/en/skiing/skis/on-piste-skis-with-binding/rtm-75-3-motion-tp-light.html

Blir jätteglad om jag får lite hjälp och vägledning.

Mvh Cucken

Senast ändrad:
Hej!

Det som har betydelse för skidvalet är din vikt (din längd har betydelse men är mindre avgörande), var du tänker åka (typ, föredrar branta håriga rännor ...), din teknik (hur du åker, åker på rent skär i alla pister ...) och hur hårt/fort du vill kunna åka (först ner...).

Flair 73 kan du glömma eftersom den är för mjuk och kort för att bära upp din kroppsvikt, såvida du inte avser att enbart sladda omkring i låg hastighet i gröna och blå backar.

RTM 75 skulle kunna vara ett alternativ, men här finns den i max 173 cm vilket är i kortaste laget för en stor kille (jag utgår ifrån att du är en kille) som du. Dessutom är den försedd med en enklare bindning som "bara" går upp till 10 på DIN-skalan. Även om du kanske inte ska ställa bindningen mer än maximalt 8 rekommenderar jag definitivt en bindning som går till 12 eftersom de i allmänhet är mer robust uppbyggda.

Så ... om du kompletterar med var och hur du åker kommer du säkert att få flera goda förslag! :-) Är din budget 2000 - 2500 kr tror jag iofs. det blir svårt att hitta något nytt, däremot begagnat. Är du däremot beredd att lägga upp mot 4 000 kr finns det en hel del.

/MM

Senast ändrad:
Hej!

Ska försöka ge lite kort vägledning. (som mountainman nu gjort fast jag skrivit allt redan) :)

Med tanke på din längd och vikt kommer du behöva en längre och stabilare skida för att kunna utvecklas på ett bra sätt, de alternativ som du just plockat fram kommer tyvärr inte palla med dig, priset kan behöva stiga lite. Om du inte har några speciella preferenser skulle jag råda dig att släppa tanken på att skidan ska vara inriktad på ren pist(smal skida) utan försöka hitta något lite mer allround(allmountain) för att få en rolig skida för hela dagarna.

Kanske hitta något begagnat här på freeride som närmar sig 180-185 cm lång?

Ett alternativ, dock inte åkt på den själv. Utan bindning. Ny.
http://www.sport-conrad.com/en/skiing/skis/all-mountain-ski/powertrack-84.html

Årets salomon för bra pris. Utan bindning. Ny.
http://www.sport-conrad.com/en/skiing/skis/all-mountain-ski/qst-92.html

Begagnad för bra pris.
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=138491

Också en väldigt fin skida till bra pris. Begagnad.
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=135869

Håller med föregående talare.

Jag upplever det att normen bland de som åker skidor runt 1 vecka per år brukar vara att köra på en vanlig aplin skida (smal med platt tail), så är det nästan garanterat att du har roligare om du satsar på en "all-mountain" skida.

Detta koncept är dock lite av en gråzon, då vissa menar att all mountain är 80 mm midja, medans andra säger att 105 är all mountain. Med tanke på din vikt skulle jag tittat på något mellan 180-185 cm och mellan 80-95 mm under fot.
En sådan skida ger dig inte för mycket att jobba med i början, samtidigt som du inte behöver byta ut dom direkt när du blir bekväm med dom.

Jag tror att en skida likt de Jonas länkat är rätt bra ställe att börja. En grej som kan vara värt att spana på är de större kedjorna (XXL, Stadium).

De brukar ha upp mot 50% rabatt framåt mars efter att sportlovssäsongen är klar, och om du då vet vad du letar efter kan du nog göra dig ett bra klipp!

Du skriver att du även tänkte köpa pjäxor. Med din begränsade budget tror jag att det kan vara bättre att köpa pjäxor och fortsätta hyra skidor. Vad får pjäxorna kosta?

Kan vara en bra idé att kraftsamla på ett par kvalitetspjäxor som du provar ut och ev. anpassar i alpinbutik och fortsätta hyra skidor. Tror det ger mer. Oftast finns en del bättre skidmodeller på hyrställena (kallas advanced el. liknande). Då kan du prova dig fram lite och se vad som funkar, sedan hålla utkik efter dom modellerna på nätet eller när storbutikerna rear ut.

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
Hej!

Det som har betydelse för skidvalet är din vikt (din längd har betydelse men är mindre avgörande), var du tänker åka (typ, föredrar branta håriga rännor ...), din teknik (hur du åker, åker på rent skär i alla pister ...) och hur hårt/fort du vill kunna åka (först ner...).

Flair 73 kan du glömma eftersom den är för mjuk och kort för att bära upp din kroppsvikt, såvida du inte avser att enbart sladda omkring i låg hastighet i gröna och blå backar.

RTM 75 skulle kunna vara ett alternativ, men här finns den i max 173 cm vilket är i kortaste laget för en stor kille (jag utgår ifrån att du är en kille) som du. Dessutom är den försedd med en enklare bindning som "bara" går upp till 10 på DIN-skalan. Även om du kanske inte ska ställa bindningen mer än maximalt 8 rekommenderar jag definitivt en bindning som går till 12 eftersom de i allmänhet är mer robust uppbyggda.

Så ... om du kompletterar med var och hur du åker kommer du säkert att få flera goda förslag! :-) Är din budget 2000 - 2500 kr tror jag iofs. det blir svårt att hitta något nytt, däremot begagnat. Är du däremot beredd att lägga upp mot 4 000 kr finns det en hel del.

/MM
Tycker det är svårt att förklara hur jag åker, men tycker om att åka ganska fort, men har svårt att hålla balansen ibland. Hade varit lite extra kul om man hade kunnat åka baklänges med skidorna med typ.

Vart jag brukar åka på skidsemester är mest fjällen i sverige. Har planer med på att dra till alperna efter jag pluggat klart och ta en vecka där. Men mestadels Sverige är det som jag åker i. Det blir väl mest blåa och röda backar när jag väl åker, men tror inte jag skulle ha några större problem med att ta mig ner från en svart backe heller. Men det är väl kanske mer balans/kontroll jag hade velat ha så man kan bränna på, Vet inte vad begreppet "skära" i backarna betyder faktiskt :rolleyes: och inte vad "bindning" är heller. Jag hade absolut kunnat tänka mig ett par begagnade skidor också.

jonaslukarlsson sa:
Hej!

Ska försöka ge lite kort vägledning. (som mountainman nu gjort fast jag skrivit allt redan) :)

Med tanke på din längd och vikt kommer du behöva en längre och stabilare skida för att kunna utvecklas på ett bra sätt, de alternativ som du just plockat fram kommer tyvärr inte palla med dig, priset kan behöva stiga lite. Om du inte har några speciella preferenser skulle jag råda dig att släppa tanken på att skidan ska vara inriktad på ren pist(smal skida) utan försöka hitta något lite mer allround(allmountain) för att få en rolig skida för hela dagarna.

Kanske hitta något begagnat här på freeride som närmar sig 180-185 cm lång?

Ett alternativ, dock inte åkt på den själv. Utan bindning. Ny.
http://www.sport-conrad.com/en/skiing/skis/all-mountain-ski/powertrack-84.html

Årets salomon för bra pris. Utan bindning. Ny.
http://www.sport-conrad.com/en/skiing/skis/all-mountain-ski/qst-92.html

Begagnad för bra pris.
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=138491

Också en väldigt fin skida till bra pris. Begagnad.
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=135869
Tack för svaret. Jag vet inte riktigt dessa skillnader mellan dessa skidsorter som pist skida och allmountain, jag vill ha ett par skidor jag kan ha i några år frammåt som håller måttet och som jag kan utvecklas med. Kan absolut tänka mig ett par begagnade också :). Kommer förmodligen nästan enbart åka i Sverige. Skall iväg med skolan på en skidvecka i Vemdalen nu i mitten på Mars så tänkte det kunde varit kul att haft med sig ett par egna då.

mmm2015 sa:
Du skriver att du även tänkte köpa pjäxor. Med din begränsade budget tror jag att det kan vara bättre att köpa pjäxor och fortsätta hyra skidor. Vad får pjäxorna kosta?
Vad är ett rimligt pris för ett par vettiga pjäxor? är 1500 rimligt som maxpris eller för klent?

jarnebring sa:
Kan vara en bra idé att kraftsamla på ett par kvalitetspjäxor som du provar ut och ev. anpassar i alpinbutik och fortsätta hyra skidor. Tror det ger mer. Oftast finns en del bättre skidmodeller på hyrställena (kallas advanced el. liknande). Då kan du prova dig fram lite och se vad som funkar, sedan hålla utkik efter dom modellerna på nätet eller när storbutikerna rear ut.
Men det är inte många kronor man sparar om man köper pjäxor och måste hyra skidor? Men visst låter det som ett klokt koncept att prova sig fram med hyrskidor och se vad som passar. Brukar säga "medium" när jag hyr så tänker jag inte mer på det, kanske ska prova att våga ta steget och prova ett par advancerade? skiljer det sig mycket emellan dem två?

Udesen sa:

Jag upplever det att normen bland de som åker skidor runt 1 vecka per år brukar vara att köra på en vanlig aplin skida (smal med platt tail), så är det nästan garanterat att du har roligare om du satsar på en "all-mountain" skida.

Detta koncept är dock lite av en gråzon, då vissa menar att all mountain är 80 mm midja, medans andra säger att 105 är all mountain. Med tanke på din vikt skulle jag tittat på något mellan 180-185 cm och mellan 80-95 mm under fot.
En sådan skida ger dig inte för mycket att jobba med i början, samtidigt som du inte behöver byta ut dom direkt när du blir bekväm med dom.

Jag tror att en skida likt de Jonas länkat är rätt bra ställe att börja. En grej som kan vara värt att spana på är de större kedjorna (XXL, Stadium).

De brukar ha upp mot 50% rabatt framåt mars efter att sportlovssäsongen är klar, och om du då vet vad du letar efter kan du nog göra dig ett bra klipp!
Ja allmountain skida verkar ni nästan vara eniga om ni som har skrivit så det låter ju bra. Vilket är en allaround skida om jag förstått det rätt? Ok tänkte köpa ett par innan mitten på mars för då skall jag med min klass till Vemdalen så hade varit kul och haft ett par egna skidor då och glidit rundor på. Men hittar jag inget vettigt får jag invänta den stora rean... Dock så hade begagnat absolut fungerat också.

Cucken sa:
mmm2015 sa:
Vad är ett rimligt pris för ett par vettiga pjäxor? är 1500 rimligt som maxpris eller för klent?
Det beror alldeles på hur dinia fötter ser ut. Men med tanke på din vikt har jag svårt att tro att du hittar några pjäxor som inte blir för klena..

Jag skulle rekommendera (som ovanstående) att du börjar med pjäxor, och hittar ett par som sitter riktigt bra. Eftersom allt styrs över hur du sitter i pjäxorna, så är det ovärt att köpa ett par "bra" skidor om du ändå får ont i fötterna av ett par för enkla pjäxor.

Alltså, börja med att köpa pjäxor. Blir dem dyrare än det du hade tänkt, vänta då med att köpa skidor tills nästa vinter. Eller jobba lite övertid på sidan av plugget. Det är trots allt det viktigaste du har i din utrustning. :)

Cucken sa:
mmm2015 sa:
Med största sannolikhet för klent. Pjäxor är en sådan grej där du nästan alltid bör köpa nya. Dock i prisklassen 2500-3500 borde du hitta ett par relativt billiga och bra pjuck. Iomed att du har rätt många pannor att trycka runt+längd, så behöver du en styvare pjäxa för att kunna få ut så mycket ur skidåkningen som möjligt (runt 100-110 flex kan nog vara något att titta på) och dessa pjäxor brukar generellt ligga runt 3k-strecket och uppåt

Cucken sa:
Udesen sa:

Ja allmountain skida verkar ni nästan vara eniga om ni som har skrivit så det låter ju bra. Vilket är en allaround skida om jag förstått det rätt? Ok tänkte köpa ett par innan mitten på mars för då skall jag med min klass till Vemdalen så hade varit kul och haft ett par egna skidor då och glidit rundor på. Men hittar jag inget vettigt får jag invänta den stora rean... Dock så hade begagnat absolut fungerat också.
Innan mitten av mars har nog de stora kedjorna definitivt börjat rea ut. Dock som tidigare nämnts, är det tight med cash bör du definitivt titta på pjäxor innan du spanar på skidor, även om det inte är lika roligt :P

kassa skidor + bra pjäxor > bra skidor + kassa pjäxor Alla dagar i veckan

Udesen sa:
Cucken sa:
mmm2015 sa:
Med största sannolikhet för klent. Pjäxor är en sådan grej där du nästan alltid bör köpa nya. Dock i prisklassen 2500-3500 borde du hitta ett par relativt billiga och bra pjuck. Iomed att du har rätt många pannor att trycka runt+längd, så behöver du en styvare pjäxa för att kunna få ut så mycket ur skidåkningen som möjligt (runt 100-110 flex kan nog vara något att titta på) och dessa pjäxor brukar generellt ligga runt 3k-strecket och uppåt
Alright, får kan lyssna på er visa grabbar och endast införskaffa ett par pjäxor. Men är det något speciellt märke jag skall håla utik efter isåfall? Vi har Stadium samt Stadium Outlet i staden jag bor i. Brukar dem ha reko prylar? Om jag går ner i vikt till kanske 90 pannor (Som är mitt mål), är pjäxorna fortfarande bra för mig då eller måste man byta igen då?

Alla dessa frågor :lol:

mmarcus sa:
Cucken sa:
mmm2015 sa:
Det beror alldeles på hur dinia fötter ser ut. Men med tanke på din vikt har jag svårt att tro att du hittar några pjäxor som inte blir för klena..

Jag skulle rekommendera (som ovanstående) att du börjar med pjäxor, och hittar ett par som sitter riktigt bra. Eftersom allt styrs över hur du sitter i pjäxorna, så är det ovärt att köpa ett par "bra" skidor om du ändå får ont i fötterna av ett par för enkla pjäxor.

Alltså, börja med att köpa pjäxor. Blir dem dyrare än det du hade tänkt, vänta då med att köpa skidor tills nästa vinter. Eller jobba lite övertid på sidan av plugget. Det är trots allt det viktigaste du har i din utrustning. :)
Låter klokt. Några speciella märken jag skall leta efter som en tung påg på 110 pannor? Har stadium samt stadium outlet i staden jag bor, så hoppas dem har schysst gear (y)

Många bra rekommendationer, jag slår också ett slag för pjäxor om ekonomin inte håller. På Vemdalsskalet har de skistarshop, där kan du säkerligen få dig en bra pjäxa med rabatt så sent på säsongen som i mars. Be om hjälp och se till att få testa så många pjäxor som möjligt, välj de som sitter bäst på foten med vägledning av personalen.

1. Köp ett par rejäla pjäxor som fixar din vikt. Hårdheten på pjäxan kallas för flex och anges mellan ca 90-130 för oss vanliga åkare.
2. Snåla inte på köpet av pjäxor, de håller flera säsonger och de underlättar din åkning, glöm inte bort formgjuten innersula som gör mirakel för åkningen och blodcirkulationen i fötterna. Köper du en för dålig pjäxa kommer du snabbt vilja byta ut den.
3. Hyr skidor tills dess att du har råd att köpa ett par egna, men sikta på ett par "allmountain", (slang för att skidorna fungerar i alla typer av åkning(pist, offpist etc).).

Personligen hade jag inte köpt på Stadium Outlet, så länge de inte säljer ut de pjäxor jag åker på i dagsläget(vilket för min del inte funkar eftersom de inte finns hos stadium). Sedan tror jag tyvärr inte heller att personalen i en sådan butik kan ge dig den hjälp du behöver för att få ett par bra pjäxor. Håll i kulorna och köp pjäxor när du kommer till Vemdalen. Det viktigaste med pjäxor är att de passar DIN fot, inget annat. Märke, modell, pris, spelar ingen roll, de ska passa dig, din fot och dina förutsättning(vikt, teknik).

Cucken sa:
mmarcus sa:
Cucken sa:

Låter klokt. Några speciella märken jag skall leta efter som en tung påg på 110 pannor? Har stadium samt stadium outlet i staden jag bor, så hoppas dem har schysst gear (y)
Pjäxor är så otroligt individuellt så det är svårt att rekommendera något märke eller modell. Försök prova så många som möjligt så kommer du känna exakt vad du letar efter. Försök hitta någon som är duktig på pjäxor, och inte bara vill sälja det dyraste! :) Vart bor du?

Cucken sa:
jarnebring sa:
Men det är inte många kronor man sparar om man köper pjäxor och måste hyra skidor? Men visst låter det som ett klokt koncept att prova sig fram med hyrskidor och se vad som passar. Brukar säga "medium" när jag hyr så tänker jag inte mer på det, kanske ska prova att våga ta steget och prova ett par advancerade? skiljer det sig mycket emellan dem två?
Tror inte du sparar något, men det är en bättre idé att köpa bra pjäxor och hyra skida än att köpa halvdana pjäxor och skidor.
Vemdalen Skistar är ett bra tips för pjäxköp. Flera duktiga sk boot fitters. Har köpt där till mig och raceåkande barn och dom kan sin sak. Vill inte låta nedsättande, men om du inte har ganska bra koll själv behöver du hjälpen. Annars hamnar du i 9 fall av 10 i för stora pjäxor.

Cucken sa:
jarnebring sa:
Ja, testa avancerad nästa gång. Och byt sedan så att du testar några olika modeller och/eller längder. Om några känns rätt - skriv ner vad dom heter och vilken längd. Sedan är det bara att hålla utkik efter rea.

Cucken sa:
Udesen sa:
Cucken sa:
Alright, får kan lyssna på er visa grabbar och endast införskaffa ett par pjäxor. Men är det något speciellt märke jag skall håla utik efter isåfall? Vi har Stadium samt Stadium Outlet i staden jag bor i. Brukar dem ha reko prylar? Om jag går ner i vikt till kanske 90 pannor (Som är mitt mål), är pjäxorna fortfarande bra för mig då eller måste man byta igen då?

Alla dessa frågor :lol:
Se det såhär. Köper du ett par 110 flex-pjäxor i dagsläget så är de nog bra för din skidåkning. Går du ner i vikt -> pjäxorna blir "relativt" styvare. Dvs de kommer passa bra senare också, då du har mindre vikt men mer "tryck" i svängarna :). Skistarshop i Vemdalen tror jag är ett perfekt ställe att köpa pjucken, och så får du vara riktigt kritisk när du provar, se till att det känns bra på bredd, hälgrepp och volym overall. En bra grej är ju det att om du har ju då en vecka på dig att känna in på pjäxorna, och de kan hjälpa dig att korrigera något om det skulle vara så.

Angående skidköp:

Som tidigare talare, prova så många "avancerade" skidor du kan, och prova gärna lite olika former (pistskida någon gång, twintip någon gång etc) och SKRIV NER detta för varje skida:

Märke
Namn
Längd
Vad du gillade
Vad du inte gillade

När du väl ska köpa skidor och antingen går in till en butik eller pratar med skidnördar här på freeride, är det mycket lättare att bilda sig en uppfattning om vad du söker när du har referenspunkter, och på så sätt blir du mer nöjd med ditt skidköp!

Tackar så mycket för alla tips, och vad det lutar åt är att jag köper pjäxor när jag kommer upp till vemdalen. Brukar dem rea ut i mitten på mars? Isåfall är det ju helt perfekt.

När jag var ute och gjorde lite ärenden idag så passade jag på att köra inom stadium outlet för skojjs skull, dem hade 3 par pjäxor som jag provade men ingen jag fastnade för, och han tyckte med att det kunde kanske vara bättre att köpa i Vemdalen då dem har lite större utbud än 3 par pjäxor....
Frågade även om skidor när jag ändå var där, och när jag berättade hur mycket jag hade tänkt att lägga ungefär så sa han att ATOMIC - Red LT XTO 10 - Racecarver skulle aboslut kunna passa mig. Men jag vet inte, kanske bäst att jag provar mig fram när jag hyr skidor (Fast det hade ju varit roligast att köpa) :lol: Men får försöka att inte vara så spontan :)

http://www.sportscheck.com/atomic-red-lt-xto-10-race-carver-p168412-F037/rotweiss/

Du har redan fått bra råd här av mer kunnigt folk än vad jag är.
Men jag själv började i vuxen ålder för 6 säsonger sedan och har kört riktigt "ekonomiskt", och såhär såg min "resa" ut:

År 1: Hyrde allt i fjällen. Lite felbyggda fötter skapade problem med alla pjäxorna jag använde. När jag kom hem till lokala backarna så hade jag fått gamla raka plank (inga moderna carvingskidor alltså), och köpte beggade billiga pjäxor och värmde och tryckte ut punkten som klämde. Funkade bra.

År 2-3: Åkte med mina egna prylar. Benen tog slut fort, och fick jobba hårt för att hålla allt "på plats". (Förklaring kommer senare.) Men utvecklades ändå mycket som skidåkare.

År 4: Köpte nya skidor av fjolfjolårets modell, på utförsäljning för 70% rabatt. 1700:- med bindningar monterat och klart. Ett klipp och skidorna var riktigt bra trots ett skidbutiks-märke. Blev mer lättåkt. Men benen tog fortfarande slut hela tiden, trots att jag blev mer tränad, så ökade min förmåga och fart och musklerna fick jobba hårt för att hålla allt stadigt. Började misstänka pjäxorna.

Kollade ett par butiker, och upptäckte att jag (som så många andra) åkt med för stora pjäxor. Nu, sent omsider, tänkte jag åtgärda det som jag borde har gjort först, d.v.s. skaffat riktiga pjäxor som passades in efter just mina fossingar. Dyrt, men allt annat är ju bortkastat annars.

År 5 & 6 (pågår): Vilket skillnad !! Plötsligt satt allting fast, och allting blev myyycket lättare. Högre fart, säkrare skär, tryggare åkning, Det var som att gå från att åka med fyra punkade däck på bilen, till att köra med nya däck av högsta kvalitet.

Min lärdom, som så många andra kan intyga: Pjäxorna är det absolut det centrala och mest viktigaste i din utrustning (utom kanske hjälmen då). Ingenting annat du skaffar gör någon så stor skillnad som just rätt pjucks sompassar dig. Så är det något du bör lägga stålar på så är det just detta, anser jag. För mig var det dyrt, men det var värt vartenda öre. Alla resor fick klart större värde nu.

Vad gäller skidor: Mitt råd är att hyra. Något man glömmer bort är att egna skidor inte är gratis att äga heller, slipning och vallning kostar stålar. Är man inte duktig skidnörd (vänligt menat) så är man hänvisad till firmorna, och då ryker 3-4 hundringar per resa om du ska ha nåt vettigt att åka på. Så skillnaden till hyrskidor är inte så stor ändå. Det tar många år innan man tjänat in skidorna på sparad hyrkostnad, och då är dina skidor antagligen lagom uttjänta ändå kanske. Sedan så utvecklas du, och vill kanske ha andra skidor under tiden, och inte vill sitta kvar med de som passar dig just nu idag som lite halvgrön åkare.

Hyr du skidor så får du i regel väldigt nya modeller, nyslipade och vallade. Blir dom slöa eller känns fel, så är det bara åka och byta, hur många gånger du vill under skidveckan. Nästa år så har du återigen nyare modeller att välja bland. Och byter du inriktning till t.ex. offpist eller park eller turande, så är det ju bara att testa sådana modeller istället. Samtidigt får du testa skillnaderna mellan olika skidor, och upptäcka vad du verkligen vill ha. Fastnar du för någon modell och känner att detta är "din" skida, så är det bara att köpa en sån modell sen.

Enda riktiga ekonomiska fördelen med egna skidor, såsom jag ser det, är om du utöver fjällveckan ofta tar dagsturer till lokala backar och liknande. För gör man många sådana så kan ju skidhyran börja bygga på lite. Men fortfarande, äga är inte gratis, och det tar lång tid att komma ikapp investeringen, samtidigt som du blir "låst" med just ett enda par skidor.

Men men, vi är alla olika, och gör olika val därefter. Min story kanske inte passar in på dig, det kan bara du veta. Råd är ju gratis och behöver inte följas eller ens vara rätt. Lycka till med vad du än gör med ditt utrustningsval. :)

Senast ändrad:
Cucken sa:
Tackar så mycket för alla tips, och vad det lutar åt är att jag köper pjäxor när jag kommer upp till vemdalen. Brukar dem rea ut i mitten på mars? Isåfall är det ju helt perfekt.

När jag var ute och gjorde lite ärenden idag så passade jag på att köra inom stadium outlet för skojjs skull, dem hade 3 par pjäxor som jag provade men ingen jag fastnade för, och han tyckte med att det kunde kanske vara bättre att köpa i Vemdalen då dem har lite större utbud än 3 par pjäxor....
Frågade även om skidor när jag ändå var där, och när jag berättade hur mycket jag hade tänkt att lägga ungefär så sa han att ATOMIC - Red LT XTO 10 - Racecarver skulle aboslut kunna passa mig. Men jag vet inte, kanske bäst att jag provar mig fram när jag hyr skidor (Fast det hade ju varit roligast att köpa) :lol: Men får försöka att inte vara så spontan :)

http://www.sportscheck.com/atomic-red-lt-xto-10-race-carver-p168412-F037/rotweiss/
hade jag varit du så hade jag konsekvent undivikit "klassiska pistskidor", sådana med platt tail, som du länkade.

Nästan alla jag har pratat med och fått att prova "annorlunda skidor" kommer tillbaka och diggar det bra mycket mer än när de hade vanliga pistskidor. Du kanske tänker "Borde inte pistskidor vara bäst för mig när jag åker i pist" så har du delvis rätt, men traditionella pistskidor kräver en annan slags input från åkaren gemtemot ett par twintip eller liknande all mountain.

En skida som dessutom är mjukare (pistskidor tenderar att vara hårdare) blir lättare att få runt och hantera.

Skulle precis skriva en ostig jömförelse men kommer inte på något bra exempel, hoppas du förstår vad jag försöker framföra!

Tillbaka
Topp