Tänndalen vs. Ramundberget?

Stage6

Ny medlem
Tjena!
Nu är det dags att dra upp till fjällen. Men har lite svårt att vällja mellan Tänndalen och Ramundsberget. Kommer köra lättare parker, svårare pist och även lite skogsåkning (vid sidan om pistarna)

Så vilket ställe tror ni passar mig bäst? Eftersom jag inte är myndig kan ni koppla bort afterskin.

Sen undrar jag om någon vet något billigt hotell i Åre som inte har med Skistar att göra eftersom dom har 20 års gräns.

Tack i förhand

Senast ändrad:
ramundberget har bättre park och mer och bättre snö, av tio resor i din situation skulle nio av dessa gå till ramundberget för min del. jag vet många som gillar tänndalen också, men personligen föredrar jag ramundberget.

Håller inte med alls, kör på Tänndalen, slår Ramundberget på alla punkter. Tänndalen har sveriges skönaste underlag i sina pister, är nypistat hela dagen!

Sen det är med liftköerna? Låter som att Ramundberget är betydligt poplärare, iallfall är på freeride. Kan det leda till att liftköerna är längre i Ramundberget än i Tänndalen?

Min fråga är vadför välja när man kan få Funäsdalsberget, Ramundberget och Tänndalen på ett och samma liftkort? Bor man i Funäsdalen har man lika långt till Tänndalen som Ramundberget och Berget runt knuten. Har man ingen bli går det bra att åka skidbuss mellan dom olika ställena. Bäst park har Funäsdalsberget och skogs åkningen i Ramis sparkar stjärt mendan snön ligger orörd längre i Tänndalen. Så var för välja när man kan få allt?
Lycka till Kalle

Jag håller nog med KalleKax, men det är ju iofs lite lökigt att ta bussen. Och nu kanske jag yrar i sportmössan, men jag har för mig att den inte går sådär sjukligt ofta.?

I övrigt har du riktigt riktigt trevlig skogsåkning på Hamrafjället.

Lee-nus sa:
Idd.

Angående skidbussen; Den går 2 ggr på morgonen och 2 ggr på eftermiddagen när det är högsäsong, iaf till och från Ramund, är inte 100% säker på turerna mellan Tänndalen <--> Funäs, men jag antar att det är samma skit.

Ps. Fisherman-bussen är fan inte lökig, den schteker!

Jag har åkt i Tänndalens liftsystem (Svansjön, Tännporten, Buskvallen och Hamra) de senaste 3 dagarna. Hamras park är faktiskt mycket bättre än den varit förut. (Finns dock saker att jobba på såklart.) Tänndalens backar är top notch. Vid bra väder är det som att ingen åkt före en. Inte en vall, nada. Pisten är LÄTT bland de bästa i Sverige! Bor man i Tänndalen är det också väldigt nära till Funäsdalsberget där parken faktiskt är riktigt bra. Pisterna är också väldigt fina och offpisten likaså. Den största fördelen med Tänndalen/Funäsdalen är att man får stå högst 2 minuter i liftkön = mycket mer tid för skön åkning istället. Det längsta jag själv fått stå i kö (v.9, hela STHLM har sportlov) är ca 1½ minut.

Ramundberget är en större skidort, vilket också gör att fler åker dit, vilket i sin tur sedan leder till långa liftköer. När man ska upp med ankarliften längst bort upp till det "riktiga" systemet uppe på berget har det hänt att jag fått stå i kö i ca 10 minuter. Det var inte sådär svinkul. Skidåkningen är även där mucho fin. Vallarna i pisten växer fortare än fort när det snöar. Men det är ändå bra. Parken är bra, offpisten bra, pisten är inte riktigt lika bra. Ramis ligger också mycket mer avskilt från "centrum" än Tänndalen och Funäsdalsberget.

Jag föreslår att du bor i Tänndals- eller Funäsdalsområdet. Köp ett liftkort som gäller i alla system, ta skidbussen eller den eventuella bilen runt i alla de olika systemen och ha himlans massa skoj. För snön är fin och backarna züper!

Senast ändrad:
Jag kom precis hem från en resa till ovannämda orter och kan helt klart säga att det helt och hållet beror på vad du är ute efter.

Ramundberget vågar jag nästan säga krossar Tänndalen angående offpist. Den glesa skogen och den minst sagt spännande trängen med allt ifrån flack skogsåkning till riktigt brant gör att den överglänser Tänndalens kuperade träng helt och hållet. Problemet med den kuperade trängen i Tänndalen ligger i att om man ska in i skogen får man endast 3-4 svängar innan du måste skråa ut ur skogen igen på grund utav att det börjar gå uppåt innan det bär av neråt igen.

Om du är ute efter pist smiskande i manchester pister skulle jag rekomendera Tännadalen eftersom området är större och pisterna håller sig frächa mycket längre än i Ramundberget, dock så har Ramundberget brantare och "krångligare" pister eftersom de branta väldigt fort blir uppkörda vilket är roligt om du är ute efter det.

Jag är egentligen inte en park åkare men enligt park åkande vänner som jag var uppe med så var parkerna ganska jämna bra.

Ha en trevlig skidsemester!

Tänndalen skulle jag säga, sitter själv på Fjällbruden och skriver detta :)

Parken är bättre än någonsin så där kommer du inte bli besviken, liftköerna är mycket kortare än i ramund och jag tycker även att backarna är skönare (rekommenderar buskvallen).

tänndalen(som sitter ihop med HAMRA!!! OBS!)
skit bra offpist åkning
mycke snö
blåser inte mycke pga de ligegr bra till
skit bra park

ramundberget=
två roliga svarta backar
skit blåsigt jämt
dåligt med puder då de blåser fast/bort
dålig park, ingen fart
ingen bra offpist
rolig skogspark,.

välj tändalen

obs ! jag såg inte att han redan skulle till tänndalen:( blä

Senast ändrad:
tittti540 sa:
tänndalen(som sitter ihop med HAMRA!!! OBS!)
skit bra offpist åkning
mycke snö
blåser inte mycke pga de ligegr bra till
skit bra park

ramundberget=
två roliga svarta backar
skit blåsigt jämt
dåligt med puder då de blåser fast/bort
dålig park, ingen fart
ingen bra offpist
rolig skogspark,.

välj tändalen

obs ! jag såg inte att han redan skulle till tänndalen:( blä
nån som inte har koll. haha
Ramunberget är bättre!!!

Åkte bräda i Tänndalen/Hamra under helgen.

Första dagen blåste det så mycket att mer än halva liftsystemet var stängt. Det gick inte att åka mellan Hamra buskvallen tännporten m.m.

Dag två och tre var bättre doch mycket vind på toppen men det får man räkna med då det är kalfjäll. Hamrapark ger nog full tillfredställelse för den som gillar parker. Själv åker jag mest offpist/skog och eftersom skogen mellan backar är ganska gles var det lätt att hitta roliga linjer mellan fjällbjörkarna. Snö fanns det i massor och många ställen med orörd puder.

Kul afterski med något risgt coverband.

Jag är mycket nöjd med Hamra/Tänndalen och åker förmodligen tillbaka redan i år.

Ramund e juh bättre om du vill åka offpist men parken där suger man får fan dåligt med fart ;) sen så är juh pisterna i tänndalen kort tkr jag. inte för att jag åker så mkt pist men deras park e ok men om du är där uppe nu lr ska dit tkr jag du ska köra funäs ;) det är bäst ;)

Tillbaka
Topp