Tänndalen

Oldschool

Ny medlem
Tänndalen
Finns det någon skön lätt åtkommlig offpist i Tänndalen, Ramundberget eller Funäsdalen?????!!
Ge mig gärna tips ska dit vecka 8, har hör att det det ska vara bra som f-n!

Tänndalen
Tjenare..!!
Personligen tycker hja att Funäsdalen e ett av Sveriges bästa ställen att åka på.. JA fick igår ett utskick därifrån där d stod att d skulle hugga ut ännu mer skog för attt göra off-pist-åkningen bättre.. D skulle även ha en del backar som d skulle lämna opistade vid snöfall.. allt för att främja oss puderälskare!! =) Annars vet ja inte om ja har nåt speciellt ställe att hitta off pist på, utan ja tycker d brukar finnas överallt!! ANnars har du ju Helags som ligger i närheten om du vill gå lr åka helikopter till.. Ha d så bra!!

Tänndalen
Åka Skidor tipsade om ett åk i Funäsdalen. Det går rakt ner i falllinjen från toppen. Vet ej exakt. Kan återkomma med vilket nummer det är. I Ramundberget finns det i Osthang och vid Skarsliften. Vid Skars är det inte så brant men väl trixigt mellan träden. Bortanför Osthang finns det en snorbrant ränna som kallas Skånebranten (eller möjligtvis La Puta). Du kan se den från vägen på väg till Ramundberget. Guide rekommenderas. Det finns även en gryta på baksidan av fjället där det kan finnas snö. Har inte testat rännan, grytan eller så mycket vid Osthang men jag ska dit v. 5 så då blir det mer test.
Helikopterskidåkningen är helt klart att rekommendera framför att tolka efter vessla.

/Course

Tänndalen
Hopp!

I Tänndalen kan man ju leka lite vartomhelst. Skogsåkningen är MÄKTA fin lite varstans & förra året, mitt under en rejäl dump, åkte vi "ospårat" hela dagen på ett & samma ställe! Jag skrev "ospårat" därför att under tiden det tog att ta sig genom skogen & upp med liften igen, så hann det snöa igen såpass att man inte såg sina egna spår! Att det sen fanns ett mäkta skojsigt ställe att hoppa över liftspåret & på så sätt ställa till med mycken förtret, gjorde ju inte saken sämre! Enda nackdelen är att det är lite flackt på sina ställen, varför man måste hålla rätt god fart genom skogen. Bidrar ju iofs till att höja rolighetsfaktorn samt slipa vägfinnar-instinkterna...

Ride on!

Tänndalen
Det stämmer att ett av Sveriges absolut bästa åk finns i Funäsdalen - när det är bra med snö. Dock är det tyvärr sällan tillräckligt med snö för att täcka stenarna i ravinen :-(
Ramundberget & Tänndalen får vanligtvis betydligt bättre av den vita gåvan och som redan nämnts så är Osthang i Ramis ett paradis efter rejält snöfall. Tänndalen är lite flackare men det finns ett par riktigt sköna skogsåk i Buskvallen samt öster om Svansjöliftarna.

/ j

Tillbaka
Topp