Tar knäna stryk?

Tar knäna stryk?
Hej!
Jag vred sönder korsbanden för ca 10år sedan,
när jag körde puckel.hade stora problem med det i några år, men sen jag började åka telisar har problemen nästan försvunnit.
Men om jag tar fram alpin-laggen och åker hårt en dag så kommer smärtan tillbaka.

Min erfarenhet är att det blir mycket mindre vridningar med telisar än alpint.

***OBS*** Vid offpist åkning använd hårda
knäskydd, annars kan dom ta stryk.
stenar som gömmer sig i snön är
väldigt lätta att slå i eftersom
knäna är nära snön.

Mvh

Tar knäna stryk?
Fredrik, vet inte riktigt om jag håller med där. Jag har fått mer bekymmer med mina knän (lyckades fixa en korsbandsskada förra säsongen) sedan jag konverterade till telisar .

Körde dock förmodligen inte lika mycket puckel som du, och det kan ju förklara varför jag klarade mina knän bättre på vanliga lagg.

Tar knäna stryk?
Hej nybörjare & andra!

Telemarksåkning är mer arbetsamt för knäna än alpin åkning! Utan tvekan! Anledningen till att vissa upplever det som mindre slitande är antagligen att man åker mindre avancerat på telisar. Kör man på med sina telisar i branta/hårda pucklar sliter det definitivt mer än om motsvarande åkning görs alpint.

Däremot belastar man benen något annorlunda när man åker telisar vilket gör att det känns bra att växla mellan telisar och alpina skidor.

MVH/MM

Tar knäna stryk?
Hejsan!

Det är givetvis mer arbetsamt för knäna/benen att åka telisar än alpint.musklerna får jobba hårdare vid telisåkning än alpint.och man upptäcker en massa nya ställen som man får träningsvärk på.

Tar knäna stryk? då tänkte jag på korsbanden
och ledbanden.
Jag åker hårt med telisar(brant,pucklar etc.)
och har inga korsband i ena knät.
min erfarenhet är att det blir mycket mindre vridningar med telisar än alpint.
Med alpina skidor vrider man in knät för att få skidan på kant denna vridning blir betydligt mindre med telisar.och dessutom så har jag blivit mycket starkare i musklerna som stabliserar knäna sen jag började åka telisar.

MVH Fredrik

Tillbaka
Topp