Lång åkare, repar googles på sittliften?

Brukar överlag vara bra på att skydda mina googles, åker sällan för nära träd, och jag får inga smårepor på dom som på downhill-gogglarna.

Men kan få plötsliga repor av det lite större slaget.

Är rätt lång och det är rutin att bygeln på sittliftar tar i skallen en eller ett par gånger per skid-dag.
Börjar fundera på om det helt enkelt är då gogglarna får stryk?

Någon som upplever samma sak?

Prova att ha glajerna över ögonen vid påstigning och - avstigning ( jag brukar inte lyfta av mina överhuvudtaget), så får du nog svaret. Jag är inte speciellt lång (178cm:ish), men vissa har bråttom att dra ned bygeln och den träffar ofta min hjälm, så ditt förslag om ditt problem är mycket sannolikt.

Senast ändrad:
Om du åker kabin ibland (framgår ju inte), så har jag märkt att jag lyckats skrapa linsen med skidorna när det blivit trångt. Där har man ju oftast goggles sittande uppe på hjälmen.
Slår aldrig i skallen i sittlift, men träffar den verkligen linsen då?

Prova att ha glajerna över ögonen vid påstigning och - avstigning ( jag brukar inte lyfta av mina överhuvudtaget), så får du nog svaret. Jag är inte speciellt lång (178cm:ish), men vissa har bråttom att dra ned bygeln och den träffas ofta min hjälp, så ditt förslag om ditt problem är mycket sannolikt.
+1
Att aldrig lyfta av glasögonen är det bästa man kan göra om man har problem med immande linser.
Folk som har bråttom att dra ned bygeln är det värsta som finns med skidåkning imo. :cool:

Prova att ha glajerna över ögonen vid påstigning och - avstigning ( jag brukar inte lyfta av mina överhuvudtaget), så får du nog svaret. Jag är inte speciellt lång (178cm:ish), men vissa har bråttom att dra ned bygeln och den träffar ofta min hjälm, så ditt förslag om ditt problem är mycket sannolikt.
Känns helt klart som det enklaste. Ska se till att komma ihåg bara!

Om du åker kabin ibland (framgår ju inte), så har jag märkt att jag lyckats skrapa linsen med skidorna när det blivit trångt. Där har man ju oftast goggles sittande uppe på hjälmen.
Slår aldrig i skallen i sittlift, men träffar den verkligen linsen då?
Jo, blev nog en och annan repa i bägge inomhusliftarna i Åre i år.
Skaffade mig en sån där fancy gogglesoc, få se om man får rutin på att använda.

Det tar ju iallafall i nånting på skallen, och ett par goggles i pannan sticker ut rätt bra.

+1
Att aldrig lyfta av glasögonen är det bästa man kan göra om man har problem med immande linser.
Folk som har bråttom att dra ned bygeln är det värsta som finns med skidåkning imo. :cool:
Barnfamiljer med panik som har bråttom att fälla upp bågen är nog snäppet värre, känns märkligt att det inte är fler barn som faller ur..

Brukar överlag vara bra på att skydda mina googles, åker sällan för nära träd, och jag får inga smårepor på dom som på downhill-gogglarna.

Men kan få plötsliga repor av det lite större slaget.

Är rätt lång och det är rutin att bygeln på sittliftar tar i skallen en eller ett par gånger per skid-dag.
Börjar fundera på om det helt enkelt är då gogglarna får stryk?

Någon som upplever samma sak?
Varje helvetes gång! Det finns så skrämda korta människor, som vill stänga bygeln omedelbart. Det där händer för mig varje dag. Jag orkar inte ens köpa några dyrare googles, då nån bryter dem vid första liftåket, 100 % garanterat. Jag är en gammal (191 cm lång) gubbe och behöver mig flera minuter at sätta mig ordentligt i liftstolen.

P.S. Och då säger de bara sorry och skrattar åt mig.

Senast ändrad:
Instämmer i allt ovan. Har lärt barnen att hålla händerna borta från sitsens framkant där ibland stödpinnarna från bygeln smäller ner.

Tyvärr tror jag inte att gogglesocks hjälper mot detta. Försöker behålla gogglarna på i liften (men det är svårt att nöta in nya vanor)…

Haha, det är många ggr någon har smällt bygeln i ens hjälm i sittliften. I Zermatt blev jag utskälld av en gubbe att jag inte hjälpte till att fälla ner bygeln inom en halv sekund efter jag satt mig.... Blev ganska stelt i 15 minuter sen i liften. Men ja, finns flera anledningar till att inte ta upp skidglasögonen på hjälmen som redan nämnts.

Känns helt klart som det enklaste. Ska se till att komma ihåg bara!

Jo, blev nog en och annan repa i bägge inomhusliftarna i Åre i år.
Skaffade mig en sån där fancy gogglesoc, få se om man får rutin på att använda.

Det tar ju iallafall i nånting på skallen, och ett par goggles i pannan sticker ut rätt bra.

Barnfamiljer med panik som har bråttom att fälla upp bågen är nog snäppet värre, känns märkligt att det inte är fler barn som faller ur..
Något jag tänkte på när jag åkte gondolen senast är att den är ganska liten.
De flesta gondoler man åkt med i Alperna är bra mycket större. Eller så inbillar jag mig.
Något de ofta har där nere är att man kan ställa skidor och annat i hållare utanför dörren. Då slipper de vara där inne och repa linserna.

Ja känner igen mig, hela hjälmen är full av skrapmärken från liftbyglar. Lämnar dock alltid glasögonen på ögonen, så de har klarat sig.
Sitter man längst ut på sittliften så är det också väldigt svårt att få upp skidorna på fotstödet. På vissa äldre liftar är det helt omöjligt då avståndet mellan bygel och fotstöd är mycket kortare än vad mina smalben är... 🙄

1650 mm lång. Klarar mig så länge det inte sitter en kamera på hjälmen eller man råkar luta sig framåt, då slår liftwaffe till. Sen har man ju även två knän. #fällnerbygelnförsiktigtisittliften

Sen kan man ju undra varför vissa håller på och ska justera saker hit och dit innan bygeln fälls ned. Jag menar man har väl 5-10min på sig att göra detta i sittliften sen, men med det sagt så kollar jag alltid och brukar säga till när man ska fälla ned. Men med tanke på att sittliftar ofta stannar också och många åker med barn kan man ju förstå att man vill att bygeln ska vara nere då det kan gunga till när de nödstoppar. Rätt kul att se när man är på toppen där sittliftar kommer upp och ingen fäller upp bygeln heller :D

En spaning, som kanske är helt fel. Är detta ett Stockholmsfenomen?
Den här vintern var jag i Lofsdalen för första gången. Massor av Stockholmare. Jag blev överrumplad över hur snabbt bygeln drogs ner. Från Norge och mer Göteborgsnära orter så skulle jag vilja påstå att man har några sekunder extra att sätta sig till rätta.

En spaning, som kanske är helt fel. Är detta ett Stockholmsfenomen?
Den här vintern var jag i Lofsdalen för första gången. Massor av Stockholmare. Jag blev överrumplad över hur snabbt bygeln drogs ner. Från Norge och mer Göteborgsnära orter så skulle jag vilja påstå att man har några sekunder extra att sätta sig till rätta.
Vetefan om det är ett "stockholmsfenomen", det är inte direkt så att stan är full av säkerhetsbyglar som vi smäller ner hela dagarna.

Det jag nog mer att göra med att folk är stressade och ovana över hela liftåkandet, och där finns det nog ett visst överlapp.

Försöker behålla gogglarna på i liften (men det är svårt att nöta in nya vanor)…
Och pratar med andra människor gogglarna på? Hmmm, det bara går inte an! När jag var på någon snowboardinstruktör kurs redan länge sedan, det var kanske den första saken vi hörde. Alltid gogglarna av när du talar med andra!
P.S. Jag vet ju, att skidåkare kan bete sig hur som hellst, men för brädåkare är det en absolut no no att ha gogglarna på i sittliften, om andra människor, och också i kabiner och gondoler.

Och pratar med andra människor gogglarna på? Hmmm, det bara går inte an! När jag var på någon snowboardinstruktör kurs redan länge sedan, det var kanske den första saken vi hörde. Alltid gogglarna av när du talar med andra!
P.S. Jag vet ju, att skidåkare kan bete sig hur som hellst, men för brädåkare är det en absolut no no att ha gogglarna på i sittliften, om andra människor, och också i kabiner och gondoler.
Nu undrar jag om du är en äkta finne???:unsure:
För jag är det och jag pratar inte med någon, alltså inte med någon.☝️🧐

De måste vara invandrare, eller dessa nyare generationer har börjat kommunicera med folk. 😅 Dock kan ankarliften tvingat folk att prata med varandra, den fanns inte då när jag åkte där senast.

Hur kan det vara ett problem att prata med varandra med dem på 😄 Är i minst 99% av fallen jobbigt att ta av dem. För ljust, blåsigt eller vad som helst. Skönt ljus, vindstilla i ögonen, ingen imma mm talar för att bara låta dem vara 😎
Problemet infinner sig när man inte har några solglasögon med sig till utelunchen... Äta med skidglasögon på är faktiskt lite jobbigt och speciellt om det är restaurang 😄

Hur kan det vara ett problem att prata med varandra med dem på 😄 Är i minst 99% av fallen jobbigt att ta av dem. För ljust, blåsigt eller vad som helst. Skönt ljus, vindstilla i ögonen, ingen imma mm talar för att bara låta dem vara 😎
Problemet infinner sig när man inte har några solglasögon med sig till utelunchen... Äta med skidglasögon på är faktiskt lite jobbigt och speciellt om det är restaurang 😄
Och kepsar är också ok, när man äter eller sitter i restaurangen?

Varken jag eller farsan har slagit i huvudet men sen är vi endast svenssonlånga (190 resp 192cm).

Till och med gopro på huvudet går bra i liften om man vinklar huvudet taktiskt.

Känns som ett "du problem" faktiskt. Är du långt över 2m kan jag förstå dilemmat även om det är enkelt att böja nacken

Senast ändrad:
Dock kan ankarliften tvingat folk att prata med varandra, den fanns inte då när jag åkte där senast.

Jag åkte ankarlift i Alpbach när jag var 7 år. Med en svensk tjej i skidskolan som jag nu i efterhand förstår blev litet kär i mig. 🤭
Man kan lugnt säga att jag då inte var redo för sådant trams.
Litet OT, sorry.

Är det inte mer avgörande om man har ryggsäck på ryggen, och i så fall hur välfylld den här?

I år är jag drygt en cm kortare, och har haft minimalt med islag av goggles!

Trots en och annan delat lift med barnfamiljer i romme

Tillbaka
Topp