Techbindningar eller friåkningshybrider?

Tja, ska ner till Chamonix nästa säsong och har redan nu börjat kika på diverse prylar som jag kan tänkas behöva. Har fastnat lite på det här med bindningar. Jag skulle klassa mig själv som en duktig åkare och åker mest pist. I Chamonix hade jag tänkt rikta in mig på offpist, något jag inte åkt så mycket tidigare (mest skogsåkning och någon mindre liftnära offpist, inget turande). Vet dock inte hur det ser ut nere i Cham och undrar om jag ska satsa på ett par techbindningar (dynafit beast 16 i sådanafall) för längre turande eller om ett par friåkningshybrider skulle vara bättre då de vad jag förstått har bättre åkegenskaper.

Kör på tech, lättare & roligare. Många av dagens techbindningar är så pass bra att jag aldrig skulle fundera på en rambindning.

Men varför Beast? Kolla på Vipec, Ion, King pin också.

@mathias_olovsson Så som jag förstått så har beast funktioner som gör den mer lik en racingbindning med mindre risk för tjuvsläpp pga bland annat vridfunktionen vid tån och den fjädrande häldelen. Dessutom säljs den på Sport-Conrad för 2500kr

Leder

Medlem
FritzSafstrom sa:
@mathias_olovsson Så som jag förstått så har beast funktioner som gör den mer lik en racingbindning med mindre risk för tjuvsläpp pga bland annat vridfunktionen vid tån och den fjädrande häldelen. Dessutom säljs den på Sport-Conrad för 2500kr
Skulle verkligen överväga Diamir Tecton, hoppas den släpps under hösten 2017. DIN till 12, vikt runt 700g, alpin häldel likt Kin pin MEN med elastisk tådel i techutförande = Here take my money!!!

/Leder

Pillard

Aktiv medlem
Alltså Chamonix har ju precis allt möjligt när det gäller åkning så du kan nog tyvärr inte anpassa dig specifikt till Chamonix utan du kommer helt enkelt att få välja mellan alla tänkbara åkningstyper.

Vad jag personligen dock skulle vara extra noga med just i Chamonix är att det absolut inte får tjuvsläppa (det finns gott om no-fall-zoner). Beasten har ju en lååång egen tråd här och har sina problem men tjuvlösningar verkar inte vara en av dem. Och precis som påpekas här övan så kan du ju få den till ett väldigt bra pris jämfört med t.ex. Kingpin.

Ska du gå några ens lite längre turer så är det sjukt värt att slippa lyfta hela bindningen i varje steg och att få leden på rätt ställe.

@Pillard Variationen blir då en än större faktor till att välja en bindning som funkar överallt men det verkar iallafall som att jag ska försöka satsa på en techbindning för bäst prestanda på flest användningsområden.

Har läst en hel del om beasten och det enda återkommande problemet jag kan se är att tådelen isar igen och går sönder plus att vissa klagar på att man inte kan gå platt. Men i övrigt låter det som att jag kan pressa den hårt utan att den släpper vilket är prio ett för mig.

FritzSafstrom sa:
Har åkt Vipec sista 2 säsongerna inte haft något tjuvsläpp, löst ut när den ska & känns bra för knäna med elastisk tådel? Nya Tecton ser också riktigt fin ut som Leder nämde.

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=101675&p=1

En tråd om Beast

Senast ändrad:

SNUGEN

Ny medlem
mathias_olovsson sa:
Har åkt Vipec sista 2 säsongerna inte haft något tjuvsläpp, löst ut när den ska & känns bra för knäna med elastisk tådel? Nya Tecton ser också riktigt fin ut som Leder nämde.

En tråd om Beast
Åker själv på vipecen och älskar den fortfarande efter typ 90 dagar. Dock är det väl viktigt att komma ihåg, om jag inte är helt ute och cyklar, att om man vill värna för knäna så är en klassisk tech bindning som de från Dynafit mer "säker" utifrån diskussioner i olika forum som t.ex. Wildsnow? Men ja tectonen ser ju otroligt trevlig ut!

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
SNUGEN sa:
mathias_olovsson sa:

En tråd om Beast
Åker själv på vipecen och älskar den fortfarande efter typ 90 dagar. Dock är det väl viktigt att komma ihåg, om jag inte är helt ute och cyklar, att om man vill värna för knäna så är en klassisk tech bindning som de från Dynafit mer "säker" utifrån diskussioner i olika forum som t.ex. Wildsnow? Men ja tectonen ser ju otroligt trevlig ut!
Det låter extremt märkligt, kan inte minnas att jag sett några sådana diskussioner på wildsnow?

SNUGEN sa:
mathias_olovsson sa:

En tråd om Beast
Säker på vilket sätt?

Senast ändrad:
Vattendroppe sa:
SNUGEN sa:
mathias_olovsson sa:

En tråd om Beast
Det låter extremt märkligt, kan inte minnas att jag sett några sådana diskussioner på wildsnow?
Inte jag heller.

Undrar förövrigt hur många som turar ned hudar i Cham, är ju mest ute efter branta, snabba, hårda åk så ifall det är mest skråande och inte så mycket turande som gäller så kanske ett par aplinbindningar är att föredra

FritzSafstrom sa:
Undrar förövrigt hur många som turar ned hudar i Cham, är ju mest ute efter branta, snabba, hårda åk så ifall det är mest skråande och inte så mycket turande som gäller så kanske ett par aplinbindningar är att föredra
Youtube: Andreas Fransson?

SNUGEN

Ny medlem
Vattendroppe sa:
SNUGEN sa:
mathias_olovsson sa:

En tråd om Beast
https://www.wildsnow.com/15123/tech-binding-release-testing-acl-broken-leg/

Det diskuteras en del här och är rätt säker på att jag sett fler artiklar. Släpp lateralt fram eller bak har både för och nackdelar fast skiljer sig åt beroende var på skidan som kraften skapas i fallet. Släpp lateralt fram är utifrån dem testerna säkrare för tibian och släpp o hälen säkrare för knäet. För ytterligare tankar kan man ju kolla på knee bindningen där man har möjliggjort släpp i hälen för att minska knäskadorna.

SNUGEN sa:
Vattendroppe sa:
SNUGEN sa:

Det diskuteras en del här och är rätt säker på att jag sett fler artiklar. Släpp lateralt fram eller bak har både för och nackdelar fast skiljer sig åt beroende var på skidan som kraften skapas i fallet. Släpp lateralt fram är utifrån dem testerna säkrare för tibian och släpp o hälen säkrare för knäet. För ytterligare tankar kan man ju kolla på knee bindningen där man har möjliggjort släpp i hälen för att minska knäskadorna.

Från samma länk, testet gäller ej Vipec:
Example, Fritschi Vipec would still be called a “tech” binding but it does not release laterally at the heel, the release is at the toe, and any assumptions or extrapolations from this article do NOT apply to Vipec.

SNUGEN

Ny medlem
mathias_olovsson sa:
SNUGEN sa:
Vattendroppe sa:

Från samma länk, testet gäller ej Vipec:
Example, Fritschi Vipec would still be called a “tech” binding but it does not release laterally at the heel, the release is at the toe, and any assumptions or extrapolations from this article do NOT apply to Vipec.

Ja asså jg är väl medveten om hur vipecen fungerar, åker på en själv varje dag. Och ja, den klassas som tech men släpper inte som en traditionell tech. Han säger ju att de antaganden som han har tagit upp angående de olika laterala släppen i de olika bindningarna och de konsekvenser de teoretiskt bör ha därmed inte stämmer överens med vipecen bara för att den klassas som en tech bindning. Det vill säga att ett tack vare att den släpper lateralt i tån bör den vara bättre för att förminska vridna frakturer på tibia, trots att det är en tech bindning. Däremot får den ju automatiskt då inte de antagna fördelarna som den vridbara hälen medför i andra tech bindningar gällande en vridande kraft om man hamnar i baksätet.

Om man dock ska gå tillbaka till ämnet är väl det viktiga för trådskaparen om han väljer en techbindning att den modellen som väljs har dämpning som liknar forward presure för att få en mer dämpad och pålitlig upplevelse.

Ingmann

Ny medlem
I Chamonix blir allt uppåk VÄLDIGT snabbt och dom flesta åken behöver man tura för att ta sig till. Välj en bindning där du iallafall har möjligheten att köpa skins till och tura med. Skulle utan tvekan rekommendera Marker Kingpin.

Pillard

Aktiv medlem
FritzSafstrom sa:
@ingmann beast 16 kostar just nu 2500 jämfört med kingpin på ca5000 ser du nån nackdel med att köpa beast?
Har tyvärr inte provat Kingpin men är väldigt nöjd med Beast. Det enda som verkar ligga beasten till last här är ju hållbarhetsproblem. Men med den prisskillnaden kan du ju köpa två par och därmed ha reservdelar. Dessutom har Dynafit varit väldigt bra på att ersätta när nåt hänt.

Pillard sa:
FritzSafstrom sa:
@ingmann beast 16 kostar just nu 2500 jämfört med kingpin på ca5000 ser du nån nackdel med att köpa beast?
Har tyvärr inte provat Kingpin men är väldigt nöjd med Beast. Det enda som verkar ligga beasten till last här är ju hållbarhetsproblem. Men med den prisskillnaden kan du ju köpa två par och därmed ha reservdelar. Dessutom har Dynafit varit väldigt bra på att ersätta när nåt hänt.
Hur står den sig i hård slagit pist och hög fart?

Pillard

Aktiv medlem
Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte. Efter en utflykt med Dynafit Radical (gamla utan vridbar tå) och några smärtsamma tjuvlösningar har jag fortfarande inte riktigt vågat släppa loss Beasten helt och hållet. Men så här långt har den inte tjuvlöst ännu och jag har hunnit med en hel del isig pist i både Åre och andra ställen. När man läser om den och tittar på utlösningsmekanismen så förstår man verkligen hur överlägsen den är mot gamla dynafit på just sådant underlag.

Ingmann

Ny medlem
Har inte testat beasten själv men har en del kompisar som har den med blandade åsikter. Vissa gillar den och andra tycker att den strular. Jag valde Kingpin över beast för att jag har hört att den kan strula en del. Har aldrig hört något dåligt om Kingpin och många jag känner åker med den. Finns för 400 euro på Sport Conrad ;)

Ingmann

Ny medlem
Man kanske ska fråga sig varför Sport Conrad rea:r ut Beast för 250 euro när dom sålde den för 680 euro tidigare? Jag kanske bara spekulerar!

@ingmann Beasten slutar säljas nästa säsong så gissar på att dom vill hinna bli av med lagret. Får se vilka jag väljer, som fattig student lockar ju beasten för 2500 klart mer trots strul...

Pillard

Aktiv medlem
De reade ut den redan förra året har jag för mig. Så det är inget nytt. Om du bara ska testa på att tura finns ju annars alternativet att köpa beggade Dukes för en tusenlapp eller så också. De funkar ju fint, även om det är en jävla skillnad att gå uppför på Beast...

herrgard

Medlem
Verkar som beast-tån klarar sig bättre från ihopisning om man tar in skidorna över natten så de hinner torka inför varje ny dag. Åkmässigt är de top-notch :cool:

Stefan_68

Ny medlem
Ett tips angående isbildning av tådel är att alltid ha tådelen i stängt läge när man har tagit av sig skidorna, ex vid rast eller när dom sitter på ryggsäcken.
Det går bättre att tvinga upp tådelen än att stänga den om den har frysit, stängningen sker ju endast med fjädertryck.

blomman67

Medlem
Vipec 12 som sagt, grym tech, kört med den nu snart två säsonger, inte ett tjuvsläpp .

Senast ändrad:

torax

Aktiv medlem

@blomman67
Vipec på g. Ska bli intressant att testa. Något att tänka på vid montering/justering mm? Hur breda skidor har du testat dem med?

torax sa:
@blomman67
Vipec på g. Ska bli intressant att testa. Något att tänka på vid montering/justering mm? Hur breda skidor har du testat dem med?
Kör Vipec black 12 på mina Super7, 116mm midja. Funkar kanon.
Vid justering var noga med att tådelen "flexar" tillbaka (se bruksanvisning, Youtube, google)

Senast ändrad:

blomman67

Medlem
Dps w112rp3, jag köpte vipec ifrån affär men överlag så verkar den inte så jobbig att ställa in, hälen på pjäxan ska ta i plastkudden på häldelen och under pjuxen vid tådelen ska det vara ett spel på 5-8 mm, så har jag ställt in dom iallafall. Åkt på dom sedan förra våren.

herrgard

Medlem
Stefan_68 sa:
Ett tips angående isbildning av tådel är att alltid ha tådelen i stängt läge när man har tagit av sig skidorna, ex vid rast eller när dom sitter på ryggsäcken.
Det går bättre att tvinga upp tådelen än att stänga den om den har frysit, stängningen sker ju endast med fjädertryck.
Jag har motsatta erfarenheten med beast 16. När den isar igen går det helt enkelt inte att öppna den normalt. Det som hjälper bäst när den har isat igen är att dunka skidan riktigt hårt i backen några gånger. Jag har som vana att alltid släppa ner skidorna med en rejäl smäll innan jag tar på mig dem :)

Jibberisch

Aktiv medlem
FritzSafstrom sa:
Stegjärn, du måste ha stegjärn i Chamonix. Och en högpresterande isyxa. (En sån som ser ut som en sexleksak från framtiden.) Check that, två isyxor. Och en sele med minst en och en halv isskruvar. (Dessa ska gärna dingla omkring och skära upp andra människors gåretex vart du än går.) Bindningar är bara början i Chamonix. En helistrap, glöm för gudsskull inte helistrapen. Speciellt om du tänker överleva Aretten med värdighet i behåll. Att gå ut på Aretten utan att ha satt ihop skidor och stavar med en helistrap är att likställa med att käka Sushi med pinnar. Helt jävla livsfarligt alltså.

Vidare, så fort du anländer måste du gå till Schnell Sport och köp ett tunt prusikrep. Detta fäster du vid handleden och tar inte av förrän du lämnar byn.

Lycka till i vinter! Nästa vinter! Jag menar nästa vinter.

Ps. Om du bara ska köpa ett par bindningar, köp ett par du kan variera dig med så mycket som möjligt.

Men tänk på att kompromisser, precis som i vanliga förhållanden, ofta är av ondo. Det du vinner på gungorna förlorar du på chokladhjulet.

Och om du ska vara borta en hel vinter, var inte dumsnål. (Ursäkta uttrycket) Köp bra grejer. Inget är så frustrerande som skit som inte levererar. Är lite osäker på vad du menar med dina olika begrepp. Men Marker Kingpin levererar enligt många oberoende källor.

Men varför inte: Ett par skidor att tura med, ett par skidor att åka puder med, ett par skidor att åka hårt och brant med? Med tillhörande bindningar avsedda för ändamålet?

Senast ändrad:
@jobberish Haha okej, vet du var man köper halva iskruvar till bästa pris?;)

Skämt å sido hör vad du säger och ska fundera på kingpinnarna. Har även övervägt de andra alternativet med olika skidor för olika syfte men får se hur det ser ut i plånboken när det närmar sig.

fransosen

Aktiv medlem
Beast fick ett något dårligt rykte efter att tådelarna fick mycket glapp. Har bytt en hel driva med tådelar. Men är du medveten om det och beställer ny tådel så fort du börjar få glapp så är det ju prisvärt :)
Om jag skulle köra i Chamonix så hade jag nok satsat på en Kingpin, Beast, Skitrab tr2 eller nya Fritschi Tecton för att få en häl som ger mer stöd. Jag har kört på mycket på Vipec, ATK Free raider och Dynafit Radical (alla möjliga versioner av de) och det som kan bli ett problem med breda skidor är att allt vrid kommer i tådelen. Med mina pjäxor (i strl 29) så har det blivit mycket flex i främre del av pjäxan. Sjukt obehagligt när du får lite tryck i en sväng och pjäxan vrider sig. Dessutom tröttar det ut fötterna när man åker och spänner sig. Då har jag kört med kraftiga turpjäxor.
Har du mindre fötter och skidor på 100-110mm så tror jag iofs inte att det blir ett problem.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp