Teknikträning utan snö

Pillard

Aktiv medlem
Teknikträning utan snö
I tristessen inför säsongen tänkte jag passa på att attackera ett åktekniskt problem. Som uppdagades i min välja-skidor-tråd så är min teknik fortfarande alldeles för odynamisk. Problemet yppar sig ju självklart allra tydligast i offpisten. Tidigare har jag haft allehanda tekniska bekymmer med dålig stavföring, bakvikt och allt annat som man kan komma på. Bakvikten känner jag har ordnat upp sig någorlunda och så också stavföringen. Stavarna har kommit fram men jag känner att jag blir väldigt statisk i min position. Självklart vill jag försöka hitta tips på hur jag kan träna bort det beteendet i samband med skidåkning men om nån har några bra tips på träning som man kan sysselästta sig med utan snö så vore det ju alldeles suveränt. Ren fysträning håller jag på med inför säsongen i vilket fall men viss träning kanske är mer lämpad än annan för ändamålet. Precis som i mina andra trådar bifogar jag ett filmklipp på hur åkningen ser ut idag.

Alla tips tages tacksamt emot och ju tidigare på säsongen desto bättre. Mer tid att öva då...

Teknikträning utan snö
Det jag har gjort för att förbättra tekniken och framförallt min sammanhållning av kroppen, är jag tagit ett gäng häckar (drygt 1 meter, beroende på din spänst) och sen bara kört jämfota. Inga mellanhopp, och försöka hålla ihop kroppen så mycket som möjligt.

Annars balansträning i allmänhet, långsamma benböj på balansplatta och även yoga kan vara ett tips. Sen har jag även hoppat en del studsmatta, vilket är grymt för balansen och dynamiken.

Teknikträning utan snö
Det som hjälpt mig mest är nog skridskoåkning. Efter att börjat lira hockey på äldre dar en höst gick skidåkningen betydligt bättre, det kan kanske vara något?
Annars kan jag rekomendera att nöta pucklar när väl snön kommit. Även om det kanske inte är det roligaste när det inte funkar så är det nog där man utvecklas mest. Där är du så illa tvungen att hitta balans o position och att vara allt annat än statisk...

Teknikträning utan snö
hm, intressant. Spänstträning borde kunna hjälpa en del. Studsmatta har jag hoppat ganska mycket, framförallt trampolin a´la tävlingsmodell. Det som jag är lite skeptisk till med studsmattan är att man ju är ganska statisk just i hoppandet. Mjuka knän är ju inte direkt till hjälp. För balansen är det ju däremot grymt. Jag har faktiskt för avsikt att försöka ta upp det igen.

Skridsko är nog inte alls dumt. Tyvärr ha jag inte nån utrustning längre och en komplett hockeyutrustning känns lite smådyrt ;) Jag har tänkt att ta upp innebandyspelandet igen om inte annat. Lite bättre rörlighet lär ju det ge också.

Pucklarna är väl väldigt bra, tyvärr har jag väldigt svårt att hantera dem. Däri ligger väl också problemet. Kruxet med pucklar är ju just också att det är svårt att lära sig dem eftersom det bara finns av eller på. Hur lär man sig pucklar från scratch?

Teknikträning utan snö
Pillard sa:
hm, intressant. Spänstträning borde kunna hjälpa en del. Studsmatta har jag hoppat ganska mycket, framförallt trampolin a´la tävlingsmodell. Det som jag är lite skeptisk till med studsmattan är att man ju är ganska statisk just i hoppandet. Mjuka knän är ju inte direkt till hjälp. För balansen är det ju däremot grymt. Jag har faktiskt för avsikt att försöka ta upp det igen.

Skridsko är nog inte alls dumt. Tyvärr ha jag inte nån utrustning längre och en komplett hockeyutrustning känns lite smådyrt ;) Jag har tänkt att ta upp innebandyspelandet igen om inte annat. Lite bättre rörlighet lär ju det ge också.

Pucklarna är väl väldigt bra, tyvärr har jag väldigt svårt att hantera dem. Däri ligger väl också problemet. Kruxet med pucklar är ju just också att det är svårt att lära sig dem eftersom det bara finns av eller på. Hur lär man sig pucklar från scratch?
Har också kört på tävlingstrampoliner. Det där med knäna låter ju inte så bra, dock tycker jag inte att man är så statisk då man hoppar. Men vem vet, det kanske bara är jag.

Angående pucklar så är det väl bara köra:

Teknikträning utan snö
Hehe, den videon är ju helt sjuk. Borde testa att köra så där nån gång och se ifall benen pallar.

När det gäller studsmattan så är ju hela tanken att du i landningen så att säga spänner upp kroppen för att få så mycket fart uppåt som möjligt. Jämför det med när du vill stanna och dämpar all kraften i knäna. Egentligen borde väl en effektiv träning för puckelåkning vara att ta sats som fasen på studsmattan och sen absorbera upp allt med knäna för att stanna.

Hur lär man ut puckel när man ska börja? Som jag skrev innan, det måste ju vara som när man lär folk att simma. Man börjar väl kanske inte med att köra gärnet i en puckelpist det första man gör utan man tar väl det hela i etapper och utvecklar det tills man är redo.

Sen kommer vi ju även till det statiska i åkningen på slätt underlag. Hur kan man jobba emot det?

Teknikträning utan snö
Pillard sa:
Hehe, den videon är ju helt sjuk. Borde testa att köra så där nån gång och se ifall benen pallar.

När det gäller studsmattan så är ju hela tanken att du i landningen så att säga spänner upp kroppen för att få så mycket fart uppåt som möjligt. Jämför det med när du vill stanna och dämpar all kraften i knäna. Egentligen borde väl en effektiv träning för puckelåkning vara att ta sats som fasen på studsmattan och sen absorbera upp allt med knäna för att stanna.

Hur lär man ut puckel när man ska börja? Som jag skrev innan, det måste ju vara som när man lär folk att simma. Man börjar väl kanske inte med att köra gärnet i en puckelpist det första man gör utan man tar väl det hela i etapper och utvecklar det tills man är redo.

Sen kommer vi ju även till det statiska i åkningen på slätt underlag. Hur kan man jobba emot det?
Angående puckelträning så finns det en del bra saker att tänka på:
1. Stavisättning är ju a och o i puckelåkning. Denna kan du träna genom att ta en "vanlig plan pist" och köra kortsväng på. Se till att du jobbar med stavarna (dvs tydligt distinkt markerat stavarbete) Rytmiken/takten är viktig vid puckelåkning.
2. Träna utjämning (vilket är viktigt i puckeln) genom att nöta "terrängvågor".
3. När du väl har fått in/bättrat "1" och "2" så övergå till puckeln men starta inte högst upp. Börja i stort sett längst ner och kör på de sista pucklarna. När detta väl sitter så kan du starta högre upp.
4. Som de flesta säger: Våga stå på i puckeln (vilket kan bli lite paradoxalt eftersom när rädslan kommer så ryggar man ju tillbaka vilket försämrar tekniken). Men som med allt, ju mer du nöter desto mer naturligt kommer det bli.

Hoppas det hjälper!

Teknikträning utan snö
Som jag ser det har du samma problem som jag har när jag åker skidor.
Bakvikt och för sen kant.
Bakvikts problemet kan du nog ordna om skapar mer fram vinkel på pjäxorna genom att tex lägga i en pist karta bakom vaderna.
Vet inte om det vad meningen med svängen 0:51 in i videon men om du hade provat att i stället för att trycka ifrån med benen efter fallinjen dragit åt dig knäna så hade du lastat av skidorna bättre och på så vis lättare kommit över på ny kant och inte tappat en massa fart. En annan sak kan var att få till mer höft kantning för att få till mer separation av under och över kropp. En bra övning för bättre separation av under och över kropp är att släpa ytter staven i backen när du gör stora super G svängar. Sen tycker jag att det ser ut som att du belastar inner skidan för mycket. Det kan du fixa genom att köra ett par vänder till i pisten med Y29aEUqcapA[/MEDIA] Turns.

Lycka till *<:)

Tillbaka
Topp