Tekniska råd till en total nybörjare

En_Gurka

Ny medlem
Hejsan, jag har bara åkt några få gånger i trädgården och pulkabackarna runt omkring men aldrig i en riktig backe.
Ska dock kanske ta tag i det och göra det imorgon.
Jag har aldrig åkt skidor eller lift förut så har ingen direkt erfarenhet om det heller.
Som tur är finns det en nybörjarbacke på stället jag ska till (Mullsjö Alpin) som inte har en lift.

Men, nu till saken. Jag har frågat folk förut sådär lite lätt om vad man ska tänka på. Oftast svarar folk; "Luta dig framåt."

Någon som kan ge lite fler och mer specifika tips? :P
T.ex. hur man lättast lär sig bromsa (vilket jag INTE har bemästrat ännu...) och andra rent allmänna saker att tänka på när man ger sig ut för första gången i en riktig backe?

Samt tekniska tips på hur man åker snowboard. :lol:

Först och främst så gäller det att hålla axlarna parrallelt med snowboarden så att du inte vrider överkroppen för mycket. Och luta dig framåt ;)

Ta det lugnt och börja med att ploga både på hälkant och tåkant testa med olika mycket lutning och tryck tills du känner dig säker med att kontrollera farten utan att ramla. Börja i backe som inte är för flack men inte heller för brant så du inte vågar.

Efter det kan du testa "fallande lövet" ploga men lägg lite tyngd växelvis på varje ben så du åker från kant till kant i backen, som ett fallande löv helt enkelt ^_^ börja på hälkant och testa sen på tåkant.

Sen kan du börja öva stopp, åk en lite bit och sväng sedan med ett "knyck" till en hälkantsplogning, öva tills du känner dig säker, öva sedan på tåkantsstopp. Till sist växlar du och kör varannan häl och varannan tå.

Sen kan bu börja öva svängar, börja köra neråt och vrid kroppen sakta upp mot backen till du stannar och magen pekar uppåt i backen, gör samma sak fast vrid kroppen nedåt så magen pekar nedåt (axlarna hela tiden parrallelt med brädan), sen är det att öva kortare svängar och mer fart.

Vet inte om det är förståligt överhuvudtaget, svårt att förklara i text :P

Det allra viktigaste är dock att ha roligt hela tiden, även om det känns tungt när rumpan värker och mjölksyran i låren sprutar :)

Senast ändrad:
Tjena!
Jag sitter lite grann i din sits med! Hittade några superbra youtube-guides som jag sjävl hjälptes massor av!

Ena är lite längre, men kolla på den ooch studera den, även när han är tyst och bara visa. Tycker han är superpedagogisk med att överaccentuera och peka och visa rörelserna och "tips&trix":en.

Heregoes:

Den andra är också en jättebra guide delad i fem (klicka i övre högra hörnet i slutet av videon för nästa del):

Hoppas du får lika mycket användning för dessa som jag fick och lycka till!

Uppdatera gärna hur det gick!

//JZ

Senast ändrad:
Det blev uppskjutet tills på Lördag den här veckan, men tack för alla svar som jag hittills har fått!

Ska studera era tips och videos noga! :)

Men som sagt så har jag inte åkt än, så ni får gärna fortsätta tipsa! :cool:

De tips/filmer du fått kan nog vara en rätt bra början, som med det mesta annat är det svårt att lära sig att åka snowboard/skidor från soffan. Ut och känn på det och se på filmerna hur det fungerar. Skall du åka ensam? Alltid ett bra tips att ha med sig någon som känner sig någorlunda hemma i backen som kan ge dig ett par tips i början som du skall träna på.

Era råd och filmer visade sig vara hjälpsamma!

Jag tillbringade dagen i övningsbacken, den var väldigt kort och fungerade även som en pulkabacke (Så att ni får en uppfattning om vad det är för standard vi pratar om.. xD)

Jag lyckades (ploga?) mig fram på hälkant, samt stanna med hjälp av den. Jag lyckades också att göra en kort version av "fallande lövet", vilket var ganska coolt för mig! :cool:

Jag upplevde dock några frustrationer som jag gärna skulle vilja ha hjälp med att reda ut.

* När jag ska resa mig upp åker brädan iväg. Jag vet inte om det är just min bräda som är väldigt "hal" eller om det ska vara så och jag har fel teknik?

* När jag åker svänger brädan åt vänster utan att jag vill det. Även om jag försöker "kämpa" emot eller inte så slutar det med att jag vänds bakochfram, vilket är en otrygg känsla när det inte är jag som har kontrollen.
Vad kan detta bero på? Jag kör med höger fot framåt om det nu hjälper.

* När är man redo att ge sig ut i dem riktiga pisterna? Även dem "lätta" såg fett branta ut...

Tacksam för svar! :)

Gött! :D Var var det du åkte? Kul att ha en newbie som mig att diskutera med! Jag har precis lärt mig S-svängar, men ja kan ju säga vad jag försökte med för att kompa de problem du har.

Falling leaf är en jätteviktig övning och när du hanterar de både toeside och heelside är du nog redo att ta dig till "stora" backen. Skulle kanske rekommendera att gå steg för steg så ist för grön backe går du blå och när du "fixar" det tar du röd. Men det är olika. Jag började direkt på röd.

När det gäller frågorna, först och främst! Kolla på videorna igen. JA. Igen. Men denna gång tänk på hur du själv gjorde och studera verkligen instruktörens kropp och rörelser, pay attention to the feet.

Anyway - folk har säkert andra förklaringar än mig oxå men heregoes:

1) När du reser dig, om du e osäker och inte kan köra direkt, så se till att brädan är a) riktad perpendicular to the slope b) prova hacka in brädan en gng i snön, och res dig försiktigt samtidigt som du försöker hitta en mittpunkt genom att sakta flytta hela kroppsvikten mot ena eller andra hållet dit brädan inte flyttar på sig.

2) Kämpa aldig emot. Funkar sällan :P Men jag anar att det sker när du blir allt er och mer riktad mot backen? Även där handlar det om att rikta om sig. Det kanske låter ologiskt, men luta dig FRAMMÅT / nedför backen och rotera kroppen/handen dit du vill justera dig till. i ditt case, säg du kör heelside, falling leaf, goofy, så luta dig ner och rotera åt höger.

3) som sagt, anytime! Jag fann det mer bestraffande att köra röd pist direkt varför man blir mer rädd att misslyckas varför man kanske tänker sig för mer. Givet att man då "studerat" tekniken. Men alla e olika. Men så länge du fixar falling leaf och bromsa kan du egentligen köra vilken pist som helst. Tar olika lång tid och du kmr säkert mest bara ploga i början.

Nästa steg blir väl att göra en C-sväng. En rolig sak jag kom på som "lärde" mig det var att på grön backe spinna på snön. Jag åker jättesakta och snurrar bara. Kommer ramla x antal ggr men till slut lär du dina fötter exakt när du ska skifta din vikt och lutning på tårna. Och så ser det coolt ut tyckte jag när jag såg någon annan göra det haha.

Senast ändrad:
Ta inte emot med handen/händerna när du faller..
Annars tänk inte, kör bara. Nöt tills det funkar.

wessozi sa:
Gött! :D Var var det du åkte? Kul att ha en newbie som mig att diskutera med! Jag har precis lärt mig S-svängar, men ja kan ju säga vad jag försökte med för att kompa de problem du har.

Falling leaf är en jätteviktig övning och när du hanterar de både toeside och heelside är du nog redo att ta dig till "stora" backen. Skulle kanske rekommendera att gå steg för steg så ist för grön backe går du blå och när du "fixar" det tar du röd. Men det är olika. Jag började direkt på röd.

När det gäller frågorna, först och främst! Kolla på videorna igen. JA. Igen. Men denna gång tänk på hur du själv gjorde och studera verkligen instruktörens kropp och rörelser, pay attention to the feet.

Anyway - folk har säkert andra förklaringar än mig oxå men heregoes:

1) När du reser dig, om du e osäker och inte kan köra direkt, så se till att brädan är a) riktad perpendicular to the slope b) prova hacka in brädan en gng i snön, och res dig försiktigt samtidigt som du försöker hitta en mittpunkt genom att sakta flytta hela kroppsvikten mot ena eller andra hållet dit brädan inte flyttar på sig.

2) Kämpa aldig emot. Funkar sällan :P Men jag anar att det sker när du blir allt er och mer riktad mot backen? Även där handlar det om att rikta om sig. Det kanske låter ologiskt, men luta dig FRAMMÅT / nedför backen och rotera kroppen/handen dit du vill justera dig till. i ditt case, säg du kör heelside, falling leaf, goofy, så luta dig ner och rotera åt höger.

3) som sagt, anytime! Jag fann det mer bestraffande att köra röd pist direkt varför man blir mer rädd att misslyckas varför man kanske tänker sig för mer. Givet att man då "studerat" tekniken. Men alla e olika. Men så länge du fixar falling leaf och bromsa kan du egentligen köra vilken pist som helst. Tar olika lång tid och du kmr säkert mest bara ploga i början.

Nästa steg blir väl att göra en C-sväng. En rolig sak jag kom på som "lärde" mig det var att på grön backe spinna på snön. Jag åker jättesakta och snurrar bara. Kommer ramla x antal ggr men till slut lär du dina fötter exakt när du ska skifta din vikt och lutning på tårna. Och så ser det coolt ut tyckte jag när jag såg någon annan göra det haha.
Röd Pist direkt?!? Du e fan galen xd

Men hur menar du med "spinna"? Finns det någon video som visar vad du menar?

Svarten sa:
Ta inte emot med handen/händerna när du faller..
Annars tänk inte, kör bara. Nöt tills det funkar.
Jag tog först och främst emot med röven, vilket gjorde väldigt ont.

Sen tog jag emot några gånger med händerna och märkte inget för än dagen efter, då jag hade träningsvärk.

Men jag antar att man bryta handleden om man tar emot i för hög fart?

Snödjup

Tillbaka
Topp