Telecarv

freeride_nu

Aktiv medlem
Telecarv
Finns det nån som har något bra tips, (övning) på hur man ska få till de riktigt skärande svängarna på Telisskidor.Jag har ett par Morroto Telecarv Med 20mm plattor och T2:or, så utrustningen borde ju inte sätta några hinder ivägen Eller??

///(sladdarn)

Telecarv
Eftersom det är betydligt enklare att göra skärande svängar (ja, det heter så på svenska) med parallella skidor än med telemarkssväng har jag följande tips.

Börja med att göra skärande svängar med P-sväng. När du fått in skäret skall du försöka överföra "känslan" av kantisättning och "tryck" till T-sväng. Det gäller att kantställa dalskidan och samtidigt fördela större delen av tyngden mot denna skida. Det är viktigt att inte hålla bergsskidan allt för långt bak så man tappar trycket på framdelen av dalskidan. Dvs. i ingången av svängen bör man inte gå för lågt och "tappa" bergskidan allt för långt bak eftersom det då är lätt att tappa trycket på framdelen av dalskidan. Efterhand man lärt sig tekniken kan man köra med mer jämn viktfördelning mellan skidorna och kantisättningen även med bergskidan, men i början är det enklare att koncentrera sig på dalskidan.

MVH/MM

Telecarv
Hehe... idag åkte jag telemarksskidor för första gången... eftersom du undrade hur man skulle göra skärande svägar med telemark så ska jag försöka svara på det viset jag gjorde... jag vet inte om det är rätt... men det gick bra för mig...

jag gick i alla fall ner i "telemarksställning" och lutatade mig helt enkelt bara och då blir det ju en sväng... jag tror man ska börja så... inte hålla på att trycka på skidorna så mycket i början eftersom det då är lätt att få obalans... gör långa och stora svängar...

Fruktansvärt kul kan jag säga att det var i alla fall... jag trodde telemark skulle vara rätt tråkigt... men jag hade fel... jag lovar att det blir mer sånt i framtiden. :)

Telecarv
Hej,

Om man inte trycker på skidorna hur svänger du då Great Scott? Nog tryckte du lite va, annars är det jobbigt att få runt en skärande sväng ;-)

/Jim

Telecarv
Det här tycker jag inte att jag ska behöva svara på Jim...

Om du väger någonting så trycks det på skidorna automatiskt... eller? alltså behöver man själv inte trycka på...

ju mer skärande sväng man vill ha ju mer ska man trycka... så därför räcker det att luta sig i början eftersom det trycks automatiskt...

Telecarv
Visst är det som Great Scott (och Stenis) säger. - Dä ä bare å åk...

Om man direkt klarar av att luta sig innåt i svängen och få till en skärande T-sväng kan jag inte annat än gratulera! :-) Imponerande! Med en utvecklad känsla för skidåkning och snö är detta helt möjligt! Har vi en blivande Mastertelecarver på gång? (Nej jag är INTE ironisk utan menar vad jag skriver. :-))

MVH/MM

Telecarv
Är det någon som läst det som står om person angrepp...Sluta tjafsa. Det jag tänkte säga egentligen var att jag bara blir mer och mer imponerad av Mountain Man, du måste vara den kunnigaste i detta forum(kanske också duktigaste), vad gör du egentligen...?

Telecarv
Tack för de värmande orden. Jag suger i mig allt beröm...

Jag sitter framför datorn större delen av veckan i mitt arbete som redovisningskonsult. Då och då (ett par gånger om dagen...) surfar jag in på "freeride" och ser om jag kan bidra med något vettigt. En trevlig liten kaffepaushobby.

I bästa fall lyckas jag skrapa ihop upp mot 40 dagar i backen under vintern. Mestadels blir det telisar men en och annan dag kör jag med fast häl. Jag hör definitivt inte till "naturbegåvningarna" som "bare åk" utan har fått arbeta hårt för varje framsteg i skidbacken. (Jag kanske tänker för mycket...?)

MVH/MM

Telecarv
Hejsan,

Vill börja med att instämma i Marias beröm av MountainMan. Du verkar kunna det du pratar om. Men jag undrar om jag skulle vilja din uppdragsgivare med tanke på din frekvens här på sidan.... ;)

När jag bytte till telecarving i vintras tänkte jag på en sak som skiljde från mina tidagare skidor. Det var att ha vikten litet längre fram på dalskidan, dvs trycka litet mer på brättet när jag går in i svängen. Som jag upplever det så går skidan upp på kant nästan av sig själv och sedan är det bara luta sig innåt i svängen och att fortsätta den skärande svängen med även bergskidan på kant. Det svåraste tycker jag är att hålla kvar trycket genom svängen ända till bakänden på skidan vid utgången på svängen.

Ett tips är ju att börja i litet mjukare snö så att du vågar trycka/kanta ordentligt utan att riskera att sladda. Kan vara fint nu till påsk i slaskig vårsnö (min favvosnö).

// Johan

Telecarv
M.M Sade en bra sak. "Jag kanske tänker för mycket". Där har ni det. Känslan framför allt! Lär kroppen att åka. Du känner när det går bra. Sedan ska man våga åka också.
Jag skaffade mig ett par K2 Totaly Piste (dom med eldflames) förra säsongen och fick anpassa min åkstil en del mot mina tidigare slalomlagg. Det krävdes ett par dagar av att åka runt och känna efter. Ibland kommer det folk och ber mig om tips. Tycker det är svårt att förklara sånt eftersom det handlar om känsla. Skidor med midja är roliga att svänga genom hela svängen. Jag brukar gå in i sväng tidigt tryckai fram med traditionellt motvrid s.k "svenskesving" genom svängen vrider jag sedan med istället för som med dom gamla tandpetarna vrida mot hela svängen. Fördela trycket lite på bergskidan också och låt den inte skjuta bak för långt, bergskidan håller du vinklad lite mer i fallinjen än dalskidan som en plogsväng fast mycket mindre.
Detta om skärande svängar.
Det bästa tips jag fått om skidåkning var när jag under min första säsong på telisar beklagade mig över trädens täthet i ett skogsparti.
- "Titta inte på träden. Där ska du ju inte åka, se tomrummet!" Var svaret jag fick.
Det var som en uppenbarelse. Det var Zen.
Sedan dess älskar jag att låta mina skidor föra mig genom skogen i hög fart. Då det inte finns plats för tankar, bara känsla!
M.v.h Soulman Henkelito

Tillbaka
Topp