M.M Sade en bra sak. "Jag kanske tänker för mycket". Där har ni det. Känslan framför allt! Lär kroppen att åka. Du känner när det går bra. Sedan ska man våga åka också.
Jag skaffade mig ett par K2 Totaly Piste (dom med eldflames) förra säsongen och fick anpassa min åkstil en del mot mina tidigare slalomlagg. Det krävdes ett par dagar av att åka runt och känna efter. Ibland kommer det folk och ber mig om tips. Tycker det är svårt att förklara sånt eftersom det handlar om känsla. Skidor med midja är roliga att svänga genom hela svängen. Jag brukar gå in i sväng tidigt tryckai fram med traditionellt motvrid s.k "svenskesving" genom svängen vrider jag sedan med istället för som med dom gamla tandpetarna vrida mot hela svängen. Fördela trycket lite på bergskidan också och låt den inte skjuta bak för långt, bergskidan håller du vinklad lite mer i fallinjen än dalskidan som en plogsväng fast mycket mindre.
Detta om skärande svängar.
Det bästa tips jag fått om skidåkning var när jag under min första säsong på telisar beklagade mig över trädens täthet i ett skogsparti.
- "Titta inte på träden. Där ska du ju inte åka, se tomrummet!" Var svaret jag fick.
Det var som en uppenbarelse. Det var Zen.
Sedan dess älskar jag att låta mina skidor föra mig genom skogen i hög fart. Då det inte finns plats för tankar, bara känsla!
M.v.h Soulman Henkelito