Telemark baklänges

manlan

Medlem
Telemark baklänges
Hej,

har sett en del inspirerande klipp på youtube på baklängesåkande på telisar. Provade i går själv men några svängar blev det inte tal om, fick liksom inte skidorna att skära. Några tips på hur man gör? Typ "Backwards Freeheel Skiing for Dummies"?

/Mans

Telemark baklänges
Just do it! Fattar du hur man svänger så fixar du det med lite träning. Vill du kunna köra skärande svängar baklänges krävs dock lite fart för balansen, har du kollat några filmer för att fatta vinken så finns det nog inte så mycket mer å göra än att träna på det. Våga ta lite fart också

Telemark baklänges
Tjenixen!
Först och främst för att kunna åka på skär åker jag med skidorna som om jag åkte framåt, alltså om du kollar framåt när du åker bakåt så ska skidorna se ut "som vanligt". (hoppas du förstår hur jag menar)

Sen är det bara att våga luta in. Ett tips är att kolla över höger axel när du har höger ben fram, på så sätt låser man höften i en stabil position och det känns säkrare.

Detta är det sätt som funkar bäst för mig, och jag har åkt mycket!

Träning ger färdighet :)

Olle

Telemark baklänges
Vad är rätt eller fel i position?

Jag står och åker osm killen i denna film, skärande svängar baklänges är inga problem. Men har haft lite disskusion om vad som är rätt, vilken fot ska vara böj? Är det "mest rätt" att skidorna ska se ut som vanligt fast man åker baklänges?

För mig å lära sig bakåt krävdes mest träning träning träning, sen sitter det.
Börja ev som när du lärde dig framlänges åkning, dvs börja med sladdande baklänges åkning för att sedan när du känner dig bekväm gå över i skärande med mer fart.

Senast ändrad:
Telemark baklänges
Jag skulle säga att det där är rätt. För att kunna ha tryck på ytterskidan måste hälen vara i, och tryck och stabilitet är ju vad som behövs för skärande sväng.

Olle

Telemark baklänges
Kan bara instämma ollecollberg, känner oxå att det där är \"rätt\" om det nu ska finnas rätt/fel.
Problemet som jag känner lite att jag får är hur jag ska vrida huvudet.

Tex. höger sväng, vänster skidan är ytters och hälen är i. Jag tittar då över vänster axel, vilket ger medvridning som även hjälper svänger ytterligare. När jag sedan byter till vänster sväng, gör jag tvärtom. Och då tittar över höger axel vid vänster sväng.

Det jag inte riktigt känner mig bekväm i är at vrida huvudet för att titta över vänster resp. höger axel och hela tiden byta håll. Vet inte om det skulle bli enklare titta över en och samma axel, har testat men det kändes ännu mer konstigt.

Telemark baklänges
Det som jag tyckte var det viktigaste tipset är att aldrig titta ned på skidorna när man åker baklänges, titta enbart antingen uppåt i backen eller över axeln.

Sen hjälper det som redan sagts att våga ta fart. Och träna disciplinerat, det är lätt att tappa sugen...

Telemark baklänges
Tack för tipsen, ju mer jag tänker på det desto mer naturligt känns det att ytterskidan ska vara den som har hela foten i skidan. Ska prova det nästa gång jag få chansen, sist gjorde jag ju tvärtom och tappade sugen rätt snabbt.

/Måns

"Half the binding, twice the fun"

Telemark baklänges
För att få jämna svängar bör du kolla över båda axlarna i respektive sväng. Annars blir det ojämnt och känns
osäkert. Det är en vanesak som känns obehaglig i början men man vänjer sig!

Fart och tid löser problemen tycker jag.

Olle

Telemark baklänges
Om du inte vill titta bakom axeln så kan du ju använda backspegel som du sätter fast runt huvudet. Eller så åker du i en backe med fritt från andra åkare.

Telemark baklänges
Exakt som ovan talare har sagt, att börja med "sladd" och sen försöka komma upp på kant. Att titta över axel är en stor hjälp, glöm inte att byta i tid då kroppen ha en tendens att vilja "följa efter" blicken. Ibland kan man öva genom att titta bakåt , kontrollera att det är lungt, sen göra 2-3 svängar utan att titta nedåt, själv får jag ett grymt flow då jag gör detta. Titta sen över andra axeln och upprepa genom att fokusera uppåt i backen iegn Försök memorera de närmsat 50-10 meterna. Finns det en kulle, säng fart, sladda lite osv.
Detta är grymt kul så lycka till!

Telemark baklänges
sitter mer i höften än i huvudet. motvrid är precis vad man eftersträvar (om vi pratar piståkning) förstod inte om du menade motvrid som positivt eller negativt. Sen kan man ju diskutera vad man vill kalla det när man åker switch. det går bra att hålla ett motvrid i båda svängarna trots att man tittar över samma axel. synfältet minskar absolut, mest från sidan. prova nån gång. se hur det känns.. jag förespråkar inget jag menar att det går bra att göra på två sätt. vad som är mest optimalt och vad som är lättast att lära sig kan vara olika. det kan vara lättare att få till en dynamisk svängväxling baklänges om man skiter i att vrida huvudet. sen när den sitter så kan man börja öva på att vrida huvudet i svängväxlingen. Det är svårt att lära sig två nya rörelser samtidigt.

Telemark baklänges
ja visst han är skitduktig, inget snack om det. men killen som startade tråden frågade om tips på att lära sig.
tolkar jag dig rätt om du menar.. "gör som killen i videon så blir det bra"?

Telemark baklänges
Titta över axeln tycker jag hjälper, byt axel vid varje sväng (men försök inte vrida huvudet ett helt varv, då dör du!)
Annars ska man nog tänka så lite som möjligt och bara göra. Börja i en mindre brant backe och öva för fullt. Hjälm och ryggskydd är inte helt fel då man kraschar rätt hårt ibland...

Telemark baklänges
Provade idag att byta så dalskidan har hela foten i skidan (bergskidan har då det böjda benet) och då blev det betydligt lättare. Gjorde visserligen några sköna rovor men fick även till några hyggliga svängar. Tack för tipsen! :-)

/Måns

Tillbaka
Topp