Telemark-broms

Munter

Medlem
Telemark-broms
Jag läser industridesign och har just påbörjat ett projekt i vilket jag skall formge en liten produkt. Jag tänkte ge mig i kast med telemarksbindningarna och rita ett bromssystem som passar alla bindningar, även de mest primitiva kabelbindningarna utan kabelsystem.
Jag har undersökt existerande produkter och har hittat bromsar som antingen är inbyggda i utlösande bindningar eller finns som komplement till utlösande bindningar (Voilé och Karhu t.ex.). Min produkt skall helst gå att montera utan att byta bindning eller ens plattor.
Är det någon som känner till någon liknande produkt eller till och med har provat en? Finns det andra synpunkter eller önskemål kring det här? Jag skulle uppskatta lite åsikter.

Tack, hej.

Telemark-broms
Kolla in www.telemarktips.com ang allehanda bindningar. Lägg även ut ett inlägg på deras forum samt ett på www.descender.com. Du lär få napp. Verkar finnas allehanda byfånar världen över som pysslar med telisbindningar och dess förbättringar. Visst är det gôtt att bli av med fångremmen men skulle inte några av er industridesigners kunna fixa en bindning som löser ut, inte glappar, inte känns som en cementkloss.
Rottefellas utlösningsplatta med skistoppers verkar vara närmast det du vill skapa.

Telemark-broms
Jag skaffade en Rottefella TRP-100 år 2002 och då hade skistoppern försvunnit så jag gissar att den inte riktigt fungerade. Det är ju ett lovvärt initiativ att försöka få till en fungerande skistopper, man vill ju gärna slippa remmen. Det känns ju dock lite meningslöst med en skistopper om den inte kombineras med en utlösningsbindning. TRP-100 är fortfarande den enda platta som har känts någorlunda OK. Jag har sett några andra utlösningsbindningar, men då har själva bindningen varit undermålig. Konklusionen är väl att bindning, utlösning mekanism och skistopper måste lira ihop. Sverige borde gott kunna bidra med lite god design till skidvärlden, lycka till och posta lite rapporter om hur arbetet fortskrider. Mvh Jonas

Telemark-broms
Tack för tipsen. Jag har förstått att utlösningsmekanismerna som finns nu har långt kvar, men det låter jag konstruktörer och ingenjörer ta itu med. Själv siktar jag på ett koncept med en billig, lättmonterad, totalkompatibel broms att använda tills dess att fullgoda bindningar kommit, för visst kan man tappa skidan även om inte bindningen är konstruerad för att lösa ut.
Jag återkommer med mer info om arbetet.

Telemark-broms
Ett lovvärt initiativ.

Dock finns det som du säkert märkt en hel rad problem. Om du tänker att bromsen skall funka till vanliga kabelbindningar blir det inte helt lätt att få till gränssnittet. Eftersom pjäxan vid åkning ibland endast har kontakt med själva bindningsplattan under pjäxans framdel måste så vitt jag kan se det skistoppern ha något slags "känslelspröt" som känner av om det sitter en pjäxa i bindningen från ovansidan så att säga. Det är säkert inte omöjligt att lösa, men det känns hysat svårt att få det smidigt.

HitMe

Telemark-broms
Tja Martin!
Jag tycker inte att du behöver hänga upp dig på vad alla säger om utlösningsmekanism. Det vore självklart bra ur skadesynpunkt men en skistopperfunktion är mycket önskvärd även utan utlösning. Det stora problemet är ju att skidan är helt vild innan man fått på sig säkerhetsvajer el. dyl. Om man knallar en bit och skall spänna på sig laggen på något trångt brant ställe måste man ju vara hundra på att inte skidan kommer i rörelse. Eller man kan lägga ifrån sig skidan lite klantigt vid en servering uppe i backen och sen kommer sergio eller claudette och sparkar till den och vips har man en missil på väg genom liftsystemet. Fixa du din broms så kommer åtminstone jag vara intresserad.
/Matte

Telemark-broms
Jodu, här har du något att bita i. En god start för dig som uppfinnare är att börja med att fundera på vilket problem din uppfinning ska lösa, eller med andra ord vilket behov den ska fylla. Om det sen är tanken att produkten ska vara kommersiell bör du också fundera på vad den maximalt får kosta på marknaden...

Behovet som ska fyllas är vad jag förstår följande:
1. Enkelt att ta på och av skidan utan att behöva krångla med fångrem.
2. Hindra skidan från att glida iväg när man lagt den på backen. (Min brors ena skida gav sig nedför en ganska rejäl brant i Alagna för några år sedan...)
3. Hindra skidan att fara iväg när man "tappar" den under åkning.

Priset.
Tjaa...bör nog inte ligga över 5-600 kr/paret i butik. Vilket innebär att tillverkningskostnaden inte får överstiga 200 kr/paret.

Hur ska den då utformas.
Med tanke på att olika former av kabelbindningar klart dominerar marknaden vore det ett affärsmässigt självmord att inte se till att den passade till de vanligaste. Dvs. Rottefella, BD m.fl. I dessa bindningar är det enda som är någorlunda fixerat i bindningen den yttersta spetsen på läppen. Det måste således vara här själva låsningen (utlösningen) aktiveras.

Ett spontant förslag är att någon form av fjäderbelastad broms (typ Råttfälla) som kan låsas när skon är isatt i tådelen. Någon form av mekanism påverkas när tådelen försvinner ur bindningen och bromsen slår till!

Resten får du göra själv... (Jag tar gärna emot en prototyp för test!)

MVH/MM

Telemark-broms
Vad händer om man bryter skidan i två delar? Med dagens moderna twintip gäller det ju att bromsa bägge delarna.

Kan man inte bygga in nå`t som får skidor som dyker under snön och försvinner att styra mot utan och sedan snällt stanna? En kodlåst skistopper som stoppar skidan så effektivt att den blir obrukbar för alla utom kodinnehavaren skulle inte heller vara fel ur stöldsynpunkt.

HitMe

Telemark-broms
Glöm inte alla puderdagar när man letar ihjälsig efter nåns skida som har försvunnit i pudersnön...

Snöre är bra ibland!

Telemark-broms
Efter som de flesta kör med höga pjäxor skulle en broms kunna kombineras med en förhöjningsplatta.
En skistopper på en slalomskida trycker man nedåt så armarna viks upp längs skidan(strax ovanför kanten)
Då de flesta bindningar är öppna frammåt skulle en liknande funktion kunna påverkas när man skjuter in pjäxan i bindningen.

En skistoppe på teliskidor är ingen dum ide för oss som inte når ner till marken.

mvh Uffemannen

Tillbaka
Topp