Telemark på gamla skidor.

K2twintip

Ny medlem
hej, tänkte ta och börja åka telemark, har aldrig testat det. Så funderar lite på vilken utrustning man skall ha.

Vill ha ett par bindningar som håller för lite smådrop å sådant, sedan när man blir lite duktigare, samt ett par pjäxor som man trivs med i offpisten. Så vad skall man välja?

Angående skidor, kan man testa första året på ett par gamla slalomskidor från 80-talet typ 190cm långa.

Väger cirka 85kg och är 185cm lång.

Tacksam för svar.

Köp ett par begangnade bindningar t.ex Cobra R8 och ett par pjäxor som passar din fot. Undvik dock laggen från 80talet. Eller ja vissa hävdar väl att telemark ska åkas på långa raka lagg men det blir ju bara så jävla tråkigt. Skaffa dig en alpinskida som är tänkt för det planerade användningsområdet (pist, offpist, park..) Har du någon favorit när du åker med fast häl så testa självklart den först. Finns massor med begangnade skidor.

Senast ändrad:
Korde runt nastan en hel vinter i Val d'Isere pa ett Salomon Scream (184 cm, 76 mm i midjan) efter att ha bytt upp mig fran ett par 195 cm spikraka telislagg fran 90-talet. Detta var dock fore trenden med feta skidor...

Roligast far du om du hittar nagonting med minst 85 mm i midjan, helst 90-95. Da kommer de att funka ok i pisten, men ocksa vara kanonkul i puder. Min erfarenhet ar ocksa att manga valjer en aningen kortare skida och med "mjukare bakdel" an du hade valt for alpint bruk.

Började åka telemark förra säsongen efter många års alpin åkning. Hade inte heller ens stått på ett par telisar. Ville köpa en billig utrustning för att testa, det blev även för mig ett par Salomon X-Scream 185 cm, Rottefella Chili med 20 mm plattor samt en äldre modell av Scarpa T1 R. Jag är 183 cm och 85 kg.

Grejerna funkade perfekt för mig att testa med och någorlunda lära mig bemästra den lösa hälen. Nackdelen med dessa skidor var att jag tyckte dem var lite för smala för offpist, kan ju även bero på bristande teknik. Men ska du mest köra i pisten och inte vill lägga ut så mycket pengar funkade i alla fall X-Scream bra för mig.

Har dock nu investerat i ny utrustning då jag tyckte det var fantastiskt roligt med telisar.

Varför skaulle du vilja "testa första året" på ett par gamla skruttlagg?
Ta de skidor du åker alpint på idag, montera telisbindningen på dem istället. Skidan klara ett par hål till, plugga de gamla.

Håller med Offline, varför? Skidorna var inte bra på 80-talet och lär inte vara bättre idag.
Fanns en skola i början på 90-talet som predikade att man skulle lära sig på låga läderpjäxor och smala skidor för att "få in rätt teknik" och det måste vara den största bluffen någonsin.
Bra grejeor gör det så mycket roligare och så mycket lättare. Slalomskidor fungerar utmärkt.

Frågan är varför inte testa först om man inte åkt tidigare? I mitt fall hade jag inte lust att lägga ut allt för mycket pengar när jag inte visste vad jag tyckte.

Visst är det kanske roligare med nyare grejer men från början behövde jag träna mycket teknik och med min ringa erfarenhet av telemark var det inte utrustningen som var problemet.

lamaone sa:
Frågan är varför inte testa först om man inte åkt tidigare? I mitt fall hade jag inte lust att lägga ut allt för mycket pengar när jag inte visste vad jag tyckte.

Visst är det kanske roligare med nyare grejer men från början behövde jag träna mycket teknik och med min ringa erfarenhet av telemark var det inte utrustningen som var problemet.
Då kan man lika gärna hyra sig ett par skidor istället för att åka på raklagg från 80talet. Som sagt, vissa påstår att det är så man ska lära sig. Med läderpjuck, tåbindning och långa raka skidor men det är ju jäkligt tråkigt.

Skulle du ställa någon som aldrig har provat på alpint tidigare på skidor från 80talet?

Senast ändrad:
lamaone sa:

Hyr om du vill testa, gör det inte svårare än vad det redan är

Nej skidor från 80-talet är inte att rekommendera. Skaffa en skida som inte är alltför kort eller alltför styv. Personligen så predikar jag ju alltid bredd då telemark inte skall åkas i pisten, men det är helt min egen åsikt. Kan vara skönt med en hyfsat lätt skida också när man skall kasta runt dem.

När det gäller bindningar så finns det ju en uppsjö som du kan välja mellan, jag har alltid föredragit G3/Targa men så länge du inte går på 10+ år gamla bindningar så är dem flesta godkända.

Sko bör du ha en hög plastpjäxa. Beror ju lite på hur mycket du skall tura men det är sällan du blir hindrad av att ha en med tre spännen och gärna hyfsat styvt skal.

Min personliga setup är: Fischer watea 191cm med G3/Targa bindning (racefjäder). Till dem har jag ett par Scarpa T1R. Jag är 170cm lång och väger 80+, ser mig själv som en åkare en bra bit över medel.

Senast ändrad:
Anders_Nilson sa:
Hyr om du vill testa, gör det inte svårare än vad det redan är
Kan fortfarande inte hålla med, en endagshyra hade inte fungerat, behövde betydligt fler gånger för att åka hyfsat. Men visst, tränade teknik vid den lokala anläggningen och hyrde andra skidor vid exempelvis Riksgränsen.

somebody sa:
Då kan man lika gärna hyra sig ett par skidor istället för att åka på raklagg från 80talet. Som sagt, vissa påstår att det är så man ska lära sig. Med läderpjuck, tåbindning och långa raka skidor men det är ju jäkligt tråkigt.

Skulle du ställa någon som aldrig har provat på alpint tidigare på skidor från 80talet?
Kanske inte från 80-talet. Hursomhelst, jag skrev vilken utrustning jag började med och som fungerade för mig och det var iofs gamla grejer med skidorna är inte från 80-talet och inte var det läderpjäxor heller.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp