Telemark på Rossignol z5

KV73

Medlem
Telemark på Rossignol z5
Jag undrar om det är någon som har testat att sätta telemarksbindning på ett par Rossignol z5?

Spekulerar på ett par z5 men det visade sig vara problem att fästa telisbindningen på den befintliga plattane eftersom den är tudelad i skidans längdriktning. På de äldre z5 orna var tyligen plattan hel.

Räcker det med befintlig platta eller bör man ha en "vanlig" förhöjningsplatta under bindningen?

Det kanske är så att skidan är direkt olämplig för telemark, vad anser du?

Telemark på Rossignol z5
SkiFix i Boden (www.skifix.com) har nu löst problemet på ett snyggt och prydligt sätt :-)
(racing platta + telisplatta + cobra)
Har bara hunnit med en halv skiddag på z5:orna än men det verkar lovande. Får helt klart jobba mer med skidorna än med mina gamla elan stinger men det käns betydligt stabilare i höga farter och välpreppad pist. Ser fram emot nästa skiddag.

Telemark på Rossignol z5
"(racing platta + telisplatta + cobra) "

Låter ju som en trevlig lösning om än lite dyr? Vad åker du på för längd av Z5? Svängradien är väl olika på längd på dom där?

"Det kanske är så att skidan är direkt olämplig för telemark, vad anser du?"

Smaken är väl som baken men personligen tycker jag att det finns en "kritisk" svängradie där det blir för kort för telisar, har du några åsikter/funderingar på det?

-fred, vind och snö.
/r

Tillbaka
Topp