Telemark på Völkl Katana

bykan76

Medlem
Telemark på Völkl Katana
Har precis köpt ett par fabriksnya Völkl Katana 08, 183 långa, för 3300 kr. Mitt i euforin över ett förhoppningsvis bra köp, börjar oron sprida sig att man kanske hade kunnat få tag i något bättre, som vanligt med andra ord...

Men, några frågor till den som är intresserad:

1. Tycker ni att priset verkar schysst?
2. Tror ni den kommer att funka bra som telisar, främst i off pisten?
3. Någon speciell bindning som man bör ha? Höjd på platta etc?
4. Skulle det funka med sådana där kombinationsbindningar/plattor för både alpint och telemark?
5. Övriga kommentarer

Tacksam för svar och kommentarer!

Telemark på Völkl Katana
Jag antar du köpte av André?

Förhoppnignsvis så kan jag komma med ett utlåtande av denna skida v.12, om jag inte får ihop dom innan. Då med kombinationen av en rottenfälla cobra R8 bindingpå ett par 176 långa kantana.

Till din fråga ang priset. Jag tror helt klart att det är ett vettigt pris för en helt ny skida,

Telemark på Völkl Katana
Tack Olabola, för svaret!

Jo, precis, det var de skidorna jag köpte.

Cobra R8 är den bindning som jag redan har på mina gamla skidor, och jag funderar som sagt på att flytta över dom helt enkelt. Problemet är att jag har rätt så trasiga knän, och börjar fundera på att åka lite mer alpint. Därav funderingen kring kombinationsalternativet.

Men, har du någon åsikt om monteringen av bindningarna? Min polare kör alpint på ett par Katana och han har rätt mycket bakmonterat. Är det något men kan ha även om man kör telis? Har aldrig kört telis på den här typen av skidor förr, så jag känner mig lite rookie...

Telemark på Völkl Katana
bykan76 sa:
Min polare kör alpint på ett par Katana och han har rätt mycket bakmonterat. Är det något men kan ha även om man kör telis?
Jag kör inte alls mina Katana bakmonterade egentligen. Jag har monterat dom på linjen, alltså med bootcenter mot det lilla krysset som indikerar rekomenderad monteringspunkt från Völkl. Den markeringen återfinns däremot ovanligt långt bak på just Völkl Katana. Därav beskrev jag skidan som något bakmonterad.

/JN

Telemark på Völkl Katana
Kan kompletera lite .
Köpte oxå mina skidor för samma pris av samma kille.

2. Jag köpte katanan främst för att ha en bredare offpist skida som komplement till mina allround skidor med 99mm midja.
Förhoppningen är självklart att den ska vara bra. dock tyckte jag, den kändes aningen hård mot vad jag hade trott, men det får utvisa sig i backen.

3. Jag har stått å velat mellan Black Daimond 03 bindningen och Cobra R8. Har väl inte avgjort helt vilken, men eftersom att jag inte har hittat några recensioner på DB 03an och får bättre pris på R8an så lutar det mot denna.
Kommer då köra med 30mm plattor, som ingår i denna. Funkar fint på 99mm midja, så jag tror itne det ska vara några problem på 111 mm.

4. Borde funka suveränt på denna skida tror jag, dock har jag aldrig testat dessa, men har bekanta som kört med denna typ av bindning och verkar nöjda.

Monteringen kommer jag lägga ganska exakt på bootcenter, Kanske 1 cm bakom, men tveksamt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp