Telemark-pjuck

PerraM

Medlem
Telemark-pjuck
Ciao! Lackade ur på mina vanliga pjuck i vintras, så jag bestämde mig för att nästa år blir det telemark! Men... telemarks pjucken ser ju nästan ut som "vanliga" pjuck idag, då blir man ju lite orolig, är de lika "obekväma" också?
Tips på en go men ändå stabil pjäxa tas gärna emot!
Sen ett par skidor också kanske. Körde en del telemark på 80-talet men det känns ju som en "rymdålder" sen om man tittar på dagens utrustning! ;-)

Telemark-pjuck
Välkommen till den ljusa sidan!

Urvalet på pjäxor är inte gigantiskt och man får ta den modell som passar bäst. Den nya rymdåldern kallas ntn och det är det som gäller framåt även om det går att hitta den gamla normen (75mm) fortfarande. Pjäxorna är lite mjukare och lite skönare än alpinpjäxor skulle jag säga.

Nästa steg är bindningar som är lite av en jungel. Rekommenderar Outlaw X personligen.

Skidor funkar det mesta som inte är för vekt att skruva i.

Telemark-pjuck
Telemarkpjäxor sitter ungefär som ett par bra och sköna AT-pjäxor. Dvs Scarpa TX PRO är ungefär som Scarpa Maestrale RX eller Dynafit Radical Pro. Det är skor som passar mig och som jag äger/ägt. Dvs en bra, inte alltför styv pjäxa med innersko som går att forma i ugn på riktigt, det finns många tillverkare som säger att innerskon går att forma men inte är i närheten av en riktig Intuition innersko. (Till exempel Technica Cochise).

Skillnaden (enligt min erfarenhet) är att man inte är lika beroende av att pjäxan sitter hårt. Man kan åka telis med mindre spända pjäxor. Plus att man får böja tårna, står lite mer på båda fötterna och inte trycker lika statiskt.

Crispi har en tendens att nypa i folk i tårna pga hur bälgen är utformad, så om du provar såna är det viktigt att även prova när man böjer.

Jag kör på Meidjo bindning och gillar den skarpt. Löser dessutom ut om det behövs. Dock rätt dyr och kräver pjäxa med tech inserts i tån. Kabelbindning och skor med näbb är billigare och brukar gå lättare att hitta begagnade, Scarpa T1 har sett likadan ut väldigt länge.

Telemark-pjuck
Det finns 4-5 olika kvar på marknaden i dag. Scott voodoo, scarpa tx pro, scarpa tx comp utgående. Crispi evo, crispi evo world cup.

Telemark-pjuck
Tack för input! Kanske synd att man inte sparade farsans remsnörda utförspjäxor, de var som nya ;)
Det blir väl till att testa! Hur är det med möjligheter att hyra telemark utr. i alperna? Tänkte göra några kortresor i nov + dec och försöka återuppliva tekniken! Finns det vissa orter som har bättre utbud än andra?

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp