telemark: specialbindningar? (hoppning)

johnne

Ny medlem
tja, jag är en student i lund som längtar bort till stugan i åre.

jag tänker sadla om till telemark f o m i år. har tidigare åkt bräda ett bra tag och får anse mig som en god åkare. mitt stora intresse är att hoppa och det är av denna anledningen jag hör efter lite här då jag misstänker att jag måste anpassa mina bindningar en del.

det jag är mest skraj för är underrotation i backflips om man använder telemark- jag tänker att man borde falla i backen dirket om man inte kan stödja upp sig med skidspetsarna!?

finns det bindningar som kan knäppas fast i hälen (tillfälligt)? vad heter de?

vilka skidor+bindningar bör jag köra på,- dimentioner? (mina mått: V82, L183). vill självklart även kunna åka i pister och utanför på en oförhindrat sätt.

//johnne

Kolla nya rotefella bindnigen. Den håller uppe skidan grymt bra känns det som när man känner på den.

//Hasse

Tror Hasse menar nya NTN, den kommer inte säljas till vanliga dödliga i år enligt vad jag förstod.

Jag köpte ett par HH i år och de var grymt stabila men löser ju inte ut.... Voile 3 pin med utlösning eller 7tm som också löser ut kan ju vara något att föredra om man hoppar mycke, dessa bindningar har dock inte lika mycke springtravel som HH,

jag tror BD o1 och o2 är lika aktiva som HH men de saknar också utlösning,

De riktigt gryma grabbarna verkar köra med Linken.

Det är som sagt en djungel av bindningar och jag hoppas NTN kommer lösa det

.M

johnne sa:
finns det bindningar som kan knäppas fast i hälen (tillfälligt)? vad heter de?

vilka skidor+bindningar bör jag köra på,- dimentioner? (mina mått: V82, L183). vill självklart även kunna åka i pister och utanför på en oförhindrat sätt.

//johnne
Underrotation i backflips har jag ingen aning om.
Om du köper etablerade telis-bindningar som tagit sig ur barnsjukdoms-träsket så håller dom för hoppning.

Bindningar som kan "knäppas fast" i hälen har folk gjort hemmasnickrat i alla tider. Mig veterligen har det alldrig serietillverkats någon fungerande sådan.
Värt att notera är väl att nästan alla telisbindningar knäpps runt hälen men jag förmodar att du ville "spänna ner" hälen som på alpinbindningar? och det är det jag menar.

Vilka skidor och bindningar du bör ha varierar mer med smak, tycke och åkstil än om du monterar alpina eller telisbindningar på skidorna.

Dock verkar många föredra en lite mjukare skida pga den lite svagare positionen.

Var inte rädd för feta skidor. Det funkar nästan bättre med telisar än alpint.

Även om du är duktig på andra discipliner och talangfull så finns det väldigt mycket att vinna genom att ta lektioner om du nu skall sadla om till telisar.

Den största vinsten kommer inte att vara att du "lär dig" fortare utan att du lär dig åka telisar på ett riktigt sätt med en god grund för fortsatt utveckling och därigenom slipper gå in i väggen och stagnera totalt i din åkning efter en säsong.

-fred, vind och snö
/r

Senast ändrad:
Om jag vart du så hade jag kört Völkel Karma med Rottafella Cobra.

Karman är skit bra telis skida, som passar pisten, puder & inte minst parken ;)

Lycka till!

jag kor pa linken med mina fetingar och de funkar okej. de samlas sno under foten. men aker man i parken e den ratt skon skulle ja tro for dan ar stabil men inte sa aktiv om du farstar, som cobra hh mm.

har problem med att det fylls med snö mellan tån och bindnigen (R8) när jag åker sw telis...

kan tänka mig att linken, 7tm med flera inte har sammma problem iochmed att man sitter fast med en "skena" under pjuxen istället för vajjrar eller stålkonstrukttion runt pjäxan...

någon som har erfarenheter av hur andra än rottefellas bindnigar funkar switch?

Emilia_85 sa:
Karman är skit bra telis skida,
har svårt att se vad som är så bra med karma till telis... i mina ögon är den bra styv och väldigt oskön...

Tillbaka
Topp