tja, som med alpina skulle jag tro...din vikt och hur du ska använda dem är väll en bra början. jag väger nästan 60kg, hoppas en del och försöker utnyttja twintippen så mycket som mjöjligt.
den första skidan som jag åkte twintip telisar på var K2 Enemy och den fungerade riktigt bra, skulle tro att mycket berodde på att den är ganska mjuk och lätt. funkade fint att åka baklänges, jibba och åka pist med. alla som provade dem tyckte även att de var mycket lättåkta.
sedan har jag även haft pocket rocket och salomon 1080. pocketarna använde jag inte twintippen så mycket men de gick bra att åka baklänges och landa baklänges, dock var det nära att det inte fungerade att åka baklänges över "pölen" under freeridehelgen uppe i åre 2002, dock bara en kort bit...1080s gick riktigt bra att använda twintippen på: hopp, pist, slalom osv
men frågan är ju hur ofta man använder sig av den lilla tippen där bak, oftast räcker en ganska liten tipp för det är inte ofta man åker baklänges i dm-djup lössnö.
jag brukar säga att ett par relativt mjuka och lätta skidor passar bra till twintip telisar //Fredrik