Telemark -Vilka pjäxor ska jag köpa?

blohm

Ny medlem
Tjo,

Efter åtta år på snowboard fick jag nog och började åka telemark. Ett klokt beslut visade det sig, minst sagt. Åkglädjen kom tillbaka direkt. Det är var (är) hur kul som helst. Efter att ha hyrt och lånat utrustning i tre år så är det dags att skaffa sig en egen. Det är för roligt helt enkelt.

Pjäxköpet är det som ligger närmast. Det blir ett par plastpjäxor men vilka är bäst? Det lutar åt ett par låga men hur är de i pist? Fungerar det? Går det att utveckla sin piståkning med låga pjäxor? Jag provade ett par CXA Lady som kändes bra. Hur är de? Scarpa T2? Hmm.. Det är ju minst sagt en djungel.

Tacksam för svar och allmänna tips.

/My

Ja det får man säga var klokt!!
Dessutom kan du börja hika på riktigt, komplettera bara med ett par hudar och många röda blodkroppar så är du igång.....

Generellt sett vad det gäller pjäxorna är Crispi litet bredare i lästen och Scarpa något smalare. Skall du hika är det ingen höjdare med för höga pjuck, max T2 höjd, helst lägre. Det viktigaste med pjäxan är att du får vridstyvheten i sulan. Kolla om det finns någon butik i närheten som har T3 (om du tänker hika en del).
Är du enbart liftburen kan du lika gärna köpa en hög pjäxa som du kan surfa med i hela världen och inte bara i svenska liftar. Det är skönt att ha litet skaft att luta tillbaka på när syran fräter i låren.

Lycka till med köpet och kom ihåg att köpa pjucken riktigt tajta, mät fot och innersko och köp en som tårna känns ordentligt längst fram, de ger med sig med tiden.

/Couloir

Ledsen... eller ledsen å ledsen. Kan ju vara skönt att det bara ett alternativ.

Scarpa T1!!

Så, så var det sagt.

"Lycka till med köpet och kom ihåg att köpa pjucken riktigt tajta, mät fot och innersko och köp en som tårna känns ordentligt längst fram, de ger med sig med tiden."

Viktigt att det är tajt eftersom du har sämre vridstyvhet i telemark.
Jag skulle definitivt satsa på en högre pjäxa som Scarpa T1 eller Crispi CXR eller CXP.
Har åkt i lägre pjäxor men har blivit så missnöjd, så det enda raka är att satsa på ett par högre.
Skall du däremot gå Kungsleden så kan du köpa T3:or.
Eftersom du skriver att du tänker åka i pist så blir valet lätt, höga tajta pjäxor, feta lagg och du kommer att bli så nöjd.

/En som har åkt i 15 år

tänkte återuppliva en gammal tråd istället för att starta en ny.

jag sitter...står på ett par T2 just nu, tyckte dem var galet smala. (jävla italjenareee)
men testade skor idag i götet.

till min förvåning har dem nya modelerna(årsmodelerna) bredat lite på dem.

men jag sitter och funderar på vilken sko ändå.

tittade på T1 (ej racer då det inte finns walk mode)

men crispi XP eller kanske crispi XR 06/07 modelen?

pris klass ligger juh alla dessa ganska jämt. vill inte ha garmont för det är för brett.

nån som kan komma med råd.

funderar även på NTN men jag testa EVO skon idag kändes som betong det var på tok för styvt

jag kör gärna mkt pist och bränner hårt neråt. men älskar pudret.

glömde nämna oxå att jag åker teleboard.

http://www.teleboardusa.com/

man pumpar mkt på tån nästa hela åket.

då är frågan kanske om NTN är rätt överhuvud taget om man ska hålla sig uppdaterad. ski stoppers gär inge skillnad då den är fr bred i midjan.

vilken bindning vore rätt istället.

har "gammla" cobra K bindningar.

om det underlättar valet av pjäxa... kanske ska bindningarna oxå uppgraderas?

Senast ändrad:
NTN är grym att åka på, möjligen lite tung att gå med men wtf.
Jag upplever inte Scarpa TX som smal så jag rekomenderar den, då får du fästen till Dynafits turbindning på köpet :-)
Och den är inte lika hård som Crispis modell.

Varför vill ni ha låga pjäxor? Moderna skidor har ju sväng och bindningarna är tillräckligt styva för att ta hand om kraften. Visst, för tur, javisst... men personligen sliter jag hellre litet till uppför om jag får fetingsurf ner.

Och med en teleboard är det väl inte snasahögarna du är på väg till?

var inne idag på ADAMS i gbg och prova på crispi EVO skon (scarpan fans bara i 27, för litet)
och tste stå i NTN bindningen.. ärligt det var fantame heeelt omöjligt att komma igenom i svikten framåt.

jag som teleboard åkare skulle tryckas bak hela tiden nätan vilket är fel då jag hlst ligger på tån så mkt som möjligt köper ett par riktigt styva cabel bindningar med T1 bootsen iaf.

EVO kängan kändes som en vanlig alpin käna så hård var den.. vilket belasta främre delen av smalbenet istället.

jag kper nog T1 och ett par cabel bindningar. nån med bra tips på ett par ordentligt styva jävlar får gärna komma med tips.

NTN får nog vänta ett tag till när det kommer flera kängor på marknaden.

Om du skal kjøre NTN (New Telemark Norm) anbefaler jeg definitivt Scarpa, da Crispi sine støvler er ALT for stive. Skal du derimot kjøre "normal" telemark er Crispi de aller beste. Synes jeg da.... Lykke til! :o)

Tillbaka
Topp