telemark

somebody

Medlem
telemark
jaja nu är de så här att jag har fått upp ögonen för telemark och tyckler att de värkar skit kul. Ska nu till och åka telemark för första gången så undrar då självklart om ni har några nybörjar tips. förutom skidskolan som jag vet att ni kommer att nämna ändå

telemark
Träna gärna in tekniken med låga knytpjäxor av grövre modell och ett par smalare skidor med stålkant. Oerhört fostrande för tekniken. Det går helt enkelt inte att fuska. Våga ta lite fart och res dig aldrig uppi i en sväng om det börja bära iväg, håll dig låg. In i sväng på stortå (dalskida) och berskidan på lilltå. Försiktig stavisättning, som annars kan ge bakvikt. Notera också att stavarna fungerar dåligt som stödhjul, vilket kan ses på åkare som inte använder benen rätt. Trillar du ska du göra det framför bindningenen. Är du skidvan kommer du komma igång på ett par dagar. Gå sen över på lite kraftigare doningar, men kör vidare en period med så ren teknik som möjligt i långa svepande svängar. Hjälm på! Lycka till!

telemark
Mitt tips
Leta upp en lagom brant (röd) och bred backe. Den skall helst vara is och folkfri. Dra på dig ett par knäskydd oxå. Sen skall du satsa med hela hjärtat och utan att tveka på att bara åka på skär. Detta kräver fart för att få tryck under laggen och kommer eventuellt orsaka en eller annan klotning men du kommer att få betalt. Genom att kontinuerligt prova olika viktfördelning, tryck genom svängen, knäböj etc kommer du relativt snabbt känna dig så pass trygg att du kan ge dig utanför pisten och njuta den fria hälens välsignelse.
Alternativet att fegsladda ner i syfte att ta sig ner utan att vurpa kommer att hämma din utveckling och troligtvis få dig att tröttna. Och ja ett par stadiga höga plastpjäxor gör det lättare att hitta fram men kanske kan man säga att låga snörpjäxor gör det mer teknikkritiskt och därmed fostrar till en bättre teknik. Eftersom du ändå kommer att byta till plastvarianterna relativt snabbt förstår jag dock inte vad man skall med denna precisionsteknik till. Jag började dock själv med snörpjäxor och turskidor. Kul det med men som sagt...

Lycka till!
Development takes place when you push your limits

Tillbaka
Topp