Telemark

• Trådstartare Trådstartare Liftmannen
  • Start datum Start datum
L

Liftmannen

Guest
Telemark
Hallå alla glada.
Skall göra slag i saken och köpa telemark.
Måste ju det eftersom jag bor i Noreg(Nynorsk)
Har hört att det är lika bra att köpa Carver skidor och telis bindningar.

Kan någon ge mig ett förslag på ett bra par skidor.
Har till nu bara hyrt.

Liftmannen

Telemark
Om du är nybörjare, köp en billig begagnad alpinskida, inte äldre än ett par år, så har du något som funkar.

Om du är duktig att köra med fast häl och tror du kommer bli lika bra på telis, köp samma skida du skulle köpt som alpinskidor.

För mer ingående kommentarer, läs min telemarksskola på följande

http://members.fortunecity.com/hhitme/telemark.html

HitMe

Telemark
Tjena

Jag kör en ett par år gammal Elan Spitfire, men uppdaterade med en fet bindning förra året. De svänger himla skönt men är inte så hemskt hårda. Lagom för mig som är medelbra telisåkare iallafall.

ja.. det var det jag ville säga. Hej då!

Telemark
Testa om du har möjlighet.
Annars håller jag med HitMe, köp en alpinskida efter smak å tycke.
Själv kör jag Atomic BetaCarve 9.14, 170cm. (jag är 1,70/65kg)
De är helt ok, men längden blev i underkant. Kanske kunde varit lite hårdare oxå, men det är rätt kul när det svänger mycke i pist...
Men jag fick ett riktigt bra pris så det blev som det blev.

Telemark
Jag är kort och konkret.
Förslag på lämpliga skidor (endast årets modeller), som bindning kan endast Riva Cobra alt Chili med 20mm Carveplate rekomenderas, komplettera gärna med uppgifter om din storlek:

Atomic 11.20,
förmodligen årets bästa pistskida för alla som inte vill ha en pistskida. Med 72mm midja är den rolig överallt. Kanske kan kompletteras med en bred skida. Ett krux med denna skida är att du måste trixa lite med monteringen, antingen borra i bindningen eller fixa en ny platta från Atomic.

Salomon PocketRocket,
blå. Funkar mycket bra i pist. För mjuk och för liten (kort) om du är över 190cm/95kg för att vara riktigt bra i det absolut heligaste.

Volant Machete McHuxter,
kanske den mest kompletta skidan. Mycket stabil, bra i pist (men möjligtvis ngt rak om man inte kan svänga själv, 48m radie) och mycket bra i det absolut heligaste.

Rossignol Bandit XXX,
i år med titanallager på alla längder samt en kraftigt uppfräschad grafik. Vill du ha en ren pistskida så väljer du naturligtvis XX. En i det närmaste klassisk toppmodell som troligen blivit ännu ett strå vassare.

Själv chansar jag lite och kör/ska köra på Fischer Big Stix 106 190cm med Cobran, funderar på att köra baseless för att få den rätta SURFKÄNSLAN.
Har faktiskt inte bestämt PIST/LOVESKI-SKIDA ännu, hade bokat Big Stix 84:orna men tycker nu att det blir lite trist med bara Fischer SPECIELLT SOM FISCHER INTE ÄR ETT VARUMÄRKE MAN GÄRNA FÖRKNIPPAS MED. (Tack Sportmarket, http://se.rocsport.com/images/dwight/1003585980936490.jpg )

Förslag på pistskidor?

Är extremt sugen på PocketRocket 185cm, eller Atomic 11.20 180cm, eller kanske tom K2 AK Enemy.

(Bränn ner ChamoX för att blidka snögudarna, det är inte konstigt att det är +grader i SurÅre..)
Hälsningar, http://w1.897.telia.com/~u89704243/index-filer/slide0001.htm

Telemark
Vilka skidor du koper beror ju ocksa pa vilka pjaxor som du har eller tanker kopa. Alla tipsen ovan kraver en stabil pjaxa typ minimum Scarpa T2 men an hellre T1 eller likvardig fran Crispi etc. I dagens lage finns det ingen anledning att inte kopa en sadan pjaxa om du ska kopa nytt.

Jag (176 cm, 71 kg) kor for tillfallet med Fischer Alltrax 74, 183 cm, och de fungerar valdigt bra i allt fran svensk hard konstsnopist i December till kanadensisk BC puder och Strynslask. Supernojd!! Mycket battre, roligare och snabbare an min tidigare K2 carvingskida overallt, hela tiden.

Antar att i stort sett vilken som helst av de skidor som finns i freeridekategorin pa skidtestet pa utrustningsidorna har pa freeride (Atomic 11.20, Bandit XXX etc.) fungerar bra som telisskida under forutsattning att du anpassar langden efter din vikt och langd samt akstil.

Telemark
Någon nämnde anpassa längden och detta måste jag kort kommentera.

När du väljer längd på telisskidor skall du ha lika långa eller längre än du skulle ha till alpint enligt mig, speciellt om du tänker åka annat än välpreparerad pist. Det finns välgrundade skäl till detta vars huvudpoäng centrerar sig runt "flytkraft" i relation till olika svängtekniker. Om du är en någorlunda normalbyggd herre (säg över 65 kilo och över 170cm) tycker jag inte du skall gå under 180-185cm. Tror man man kommer få "för mycket" skida är det bättre att välja en lite "softare" skida än att gå ned i längd tycker jag.

HitMe

Telemark
Tja det har ju vart så mycket tjafs om telisar här på freeride.nu så att allt jag kan säga är:
FREE YOUR SOUL, NOT YOUR HEEL.
Rätt schysst klyscha iallfall va!

Telemark
Ett kort tillägg till tidigare inlägg. Håller med HitMe om att inte välja en för kort telisskida.

Förutom att man tappar bärförmåga i puder med en kort skida så har man spetsen på den bakre skidan väldigt nära den främre pjäxan, inbillar mig att det blir svårt att lägga ett ordentligt tryck och hålla innerskidan på kant vilket gör att det kan bli ganska fladdrigt och nervöst om man håller en respektabel hastighet.

//jb

Telemark
Du har helt rätt jb. Att få tryck å därmed stabilitet på innerskidan är det jag har mest problem med på mina (för-?)korta lagg.
Aldrig tänkt på att det kunde bero på skidorna...

Telemark
Har ni provat att kanta skidan?
Förmodligen har ni lärt av den gamla skolan med en viktfördelning om 50-50% på dal- resp bergsskida.
Denna teknik utvecklades för att möjliggöra nedfart i branta pister med låga läderpjäxor med snörning samt raka skidor med dubbelspann. Utövarna kännetecknas inte sällan av sin upprätta åkstil.
För er som utövar denna teknik rekommenderar jag Fischer E99 i valfri längd över 210cm som finns med vaxbas samt även i ett vallningsfritt utförande (2400kr resp 2500kr) lämpligen monterade med Swix Telemark (199kr) av Rottefellatyp. Lämplig pjäxa skulle kunna vara Lundhags Svartlöga (750kr).
Låter detta intressant? Sluta genast att läsa samt följ denna http://www.friflyt.no/default.asp , logga ur Freeride och lyd ovanstående köpråd.

Inte?
Förmodligen lider ni av en alltför slapp teknik i kombination med en felaktig viktfördelning.
Lägg mer vikt på dalskidan, om det är hyfsat pistat är en fördelning om 70-90% av vikten/kraften på dalskidan mer korrekt. Endast vid mer utmanande underlag bör större del av kraften appliceras på bergsskidan.

Bergsskidan för en tämligen värdelös tillvaro på ett hårt underlag, delvis pga att de flesta butiker tyvärr monterar Telemarksskidor enligt Rottefellas instruktioner som medför en starkt frammonterad placering av bindningen, jämfört med alpin stil.
Vid knäböjande ställning appliceras därmed ev vikt/kraft framför mittpunkt/balanspunkt på bergsskidan som därmed med glädje och lätthet både svänger kraftigt samt släpper från underlaget och orsakar inbromsning av hastigheten, vilket naturligtvis inte är önskvärt. Dessutom bildas assymetriska och fula spår.
Även ställningens art är relevant, det faller sig naturligt att endast en relativt liten del av kraften verkligen överförs till bergsskidan, genom ett böjt ben och en böjd fotled, ställd på tå, alldeles för långt fram på skidan.

Vid åkning på hårdare underlag rekomenderas istället att endast viss styrkraft appliceras på bergsskidans ytterkant som genom att ligga på kant genast beter sig lugnare.

Detta faktum ang viktfördelning eleminerar dessutom den löjeväckande livslögnen att Telemarkskidor bör vara mjukare än fasthälskidor.
Självklart kan en mjuk skida vara att föredra vid konstant låga hastigheter som t ex i nybörjarsammanhang, men eftersom större eller lika stor kraft (som vid alpin stil) appliceras per skida i en (korrekt utförd) telemarksväng finns det absolut inget belägg för att generellt begränsa urvalet.

Vidare har skidans längd inte längre samma betydelse för dennes stabilitet som tidigare.
Avgörande för längden är istället användningsområde samt vilken karaktär man vill att skidan skall besitta.

Självfallet skall helabergetåkare och Colacutters generellt köpa längre lagg för att öka upp arean och därmed flytkraften, i synnerhet med tanke på telemarkteknikens låga åkstil.
Den stora massans vanor inbegriper dock sällan besök ute i pereferin och arean på skidan kan därför delvis eller helt ignoreras när det gäller val av längd till just detta klientel.
Istället bör värden som skidans kvickhet, radie och bredd tas i akt samt åkarens ev skicklighet.
En medelgod åkare bör inte överskrida sin egen längd, medans en god åkare gärna kan göra detta. Generellt och totalt ovetenskapligt fungerar de flesta skidor så att en kortare skida blir kvickare och har kortare radie, medans en längre ofta fungerar bättre i större svängar.
Tyvärr lever ännu en gammal dubbelspanns-skröna kvar, att telemarksskidor minsann ska var 10-15cm längre än egen längd. Det anser jag vara ett totalt förlegat begrepp och fyller ingen som helst funktion och medför endast att skidorna blir trista och trögflyttade. För att inte tala om hur löjligt det ser ut på Afterskin.

Öpnna lädret och köp ett par midfat"s typ Atomic 11.20 och lär er åka telemark, inte skating.

(bränn bränn bränn bränn, bränn bränn bränn bränn)

Jag har inga intentioner att gå in på själva svängens utförande och disposition då kunskap (om än teoretisk) om denna torde vara grundläggande för sportens utövande.

Telemark
Jag håller med Morten om att i pist går det givetvis att köra kortare skidor. Att spetsen på bakskidan kommer för långt bak och att innerskidan vill korsa ytterskidan är mer ett problem med tekniken är att skidorna är för korta. Ser man bara till att låta båda skidorna ligga på ett bra skär stabiliseras de upp. Givetvis har man mycket mer tryck på ytterskidan, det har till och med Hrmann Maier i storslalom, men allt för många låter bara innerskidan släpa med.

När det blir löst blir det dock problem med korta skidor. Till och med mycket bra åkare, så bra att de syns på diverse skidfilmer, syns köra på för korta lagg. Då blir det, även om skidorna är breda, problem med att åkaren inte kan lägga på ett fett tryck mitt på framskidan utan måste luta sig för mycket bakåt. I lössnö får man dessutom också lättare problem med att bakskidan dyker om den är för kort.

Det jag skrev om mjukare skidor var inte heller meningen att tolkas som att man just till telisar skall ha mjukare skidor. Jag tycker man oavsett hur och vad man åker skall välja en lämplig längd och sedan en skida som funkar för en i just den längden.

Jag har personligen alltid kört sama typ av skidor tll alpint och telis, alltifrån stenhårda slalom och super-g-lagg till fetingar.

HitMe

Telemark
Instämmer.
Jag vill bara belysa sanningshalten eller bristen på den i många av de "telemarks-faktum" som cirkulerar.
Instämmer fullständigt med att för många i allmänhet, kan en mjukare skida vara bättre.
Men jag anser inte att telmarkstekniken i synnerhet och generellt kräver mjuka skidor.

Dock är detta gällande trend och det händer inte sällan att man konfronteras med fula tillmälen och aggressiv blick av förståsigpåare när man dyker upp med ett par röda T1:or och skida av senaste modell (som förmodligen kostat mer än de själva lagt ner på skidåkningen under ett helt liv).

Samma förståsigpåare som motsträvigt envisas med att "telemark, det åker man med Läderpjäxor med snörning". Oftast är dessa "kännare" kategoriskt självblinda när de förspråkar låga, mjuka pjäxor men gladeligen kör på skidor av modern typ med stålkanter och Cap-konstruktion.

Rimligtvis borde väl "riktig telemark" (dvs den med låga läderpjäxor..) också utövas med SKIDOR AV DUBBELSPANN-TYP samt naturligtvis utan stålkant, möjligtvis med förstärkning av hickory.
För det var väl ändå så man åkte i början?

Kanske ska vi passa på att be Salomon återinföra låg fästpunkt istället för Spheric?

Telemark
För övrigt vill jag också passa på att belysa det faktum att Rottefella Riva rekommenderar en placering av bindningen med främre skruven 2cm framför balanspunkten vilket man gjort sedan 1980-talet.
För extremt mjuka skidor med kort radie fungerar denna placering utmärkt samt naturligtvis även om turåkning är aktuellt.
På hårdare skidor avsedda för pist- såväl som offpist-relaterad åkning förespråkar jag en klart mer bakmonterad placering.
Hårda skidor monterar jag oftast med främre skruven 1-2cm BAKOM balanspunkten.

Ta alltid hänsyn till t ex BootSpitze hos K2 eller ev Bootcenter-markering då alltför stora avvikelser från denna (av skidtillverkaren) rekomendation kan alternera skidans prestanda.

Detta är bara råd angående montering och bör inte ses som ett vetenskapligt faktum, samt att hänsyn måste tas till varje specifik skida för ett lyckat resultat.

(bränn)

Telemark
Hej!

Varför blandar alla ihop rossignols bandit modeller?

XXX är inget friåkningskida utan en offpist skida
XX är däremot en friåkningskida
X en lite billigare variant för den med smal plånbok

//PlunTzkY

Telemark
Jag började åka telemark förra säsongen. Jag bytte helt enkelt bara bindningar på mina salomon x-scream series. Det funkar hur bra som helst tycker jag. Har dock inte provat nåt annat heller (förutom vita blixten)... Men jag tycker dom går hur bra som helst att åka på.

Telemark
Till er som kan det här med telisar:

jag har också funderat på att köpa nya telisar.
vad tror ni om Extrem AK4 som telis skida? det skulle ju va kul med en twintip... den är ju 182 cm lång, kan jag ha den om jag själv är 180 cm lång?
och sist, är det de hederliga chili som gäller även i år, eller ska man ha något annat, typ linken..?

det skulle va bra om någn kunde svara, börjar ju bli sugen nu!

MVH
Martin

Telemark
Angående bindningsmotering har skidans balanspunkt inget alls med var bindningen bör monteras att göra när det gäller modern telisåkning. Detsamma gäller den amerikanska modellen "pins on chord center". Naturligtvis skall monteringen utgå från den markering tillverkaren satt på skidan: Om tillverkaren (på en alpinskida) satt ut "middle of boot" skall utgångspunkten för bindningsmotering vara så att telemarkspjäxans mitt hamnar just där. Skalla man vara riktigt noga kan man räkna bort lite av tåläppen för att verkligen montera där alpinpjäxan skulle hamnat. Även om man personliga preferenser är tillverkarens markering bäst att utgå från.

För de riktigt noggranna vars skostorlek skiljer sig markant från normalstor kan man tänka på att det i princip tycks vara en punkt i höjd med främre trampdynan som kan ses som fotens "tryckpunkt". Det är egentligen den punkten som skall hämna rätt. Vara sig tillverkare sätter ut "middle of boot" eller "boottip" är det egentligen tryckpunkten ovan de vill skall hamna rätt. De flesta tillverkare sätter sina markeringar efter en pjäxa av storlek 9. Genom att jämföra en sådan pjäxa med sin egen kan man om man funderar lite även få sin egen tryckpunkt rätt.

PLUNTZKY: XXX är ingen offpistmodell längre, inte bara i alla fall. Numer är den typen av feta skidor definitivt att betrakta som "allmängods" och jag tycker ofta att de "fullbreda" skidorna spöar sina halvbreda kompisar även i pist.

Jag gillar inte alls känslan i Extrems skidor även om jag inte provat just AK4. De hävdar själva att de vill göra "krispiga" skidor, men jag tycker bara de blir skakiga och döda. Om du skulle gilla AK4 funkar säkert 182-längden hyfsat. Rätt många verkar i år dock välja längre fetingar mellan 190 och 200.

Nya Chili Cobra är en mycket bättre konstruktion än de gamla Rottefellabindningarna. Amerikanska Hammerhead ser också intressant ut. Linken sägs vara bra, men personligen gillar jag inte konstruktionen.

HitMe

Telemark
Absolut.
Det är ett gammalt knep som faktiskt har mer med turskidor att göra än riktiga pistkrämare, självklart.
Saken är den att balanspunkt och skidans mittpunkt (dvs åkytans mittpunkt) oftast sammanfaller (i ca 90% av fallen). Ett mer komplicerat sätt att beräkna bindningens placering kan vara att mäta stålkantens effektiva längd och dela den med 2 för att hitta mittpunkten. Tar man fram både balanspunkt samt effektiv åkytas mitt, bör den markering som är placerad längst bak på skidan användas som utgångspunkt för bindningens placering. (Skiljer sällan mer än 2cm).

Detta är naturligtvis bara blaj och är inget annat än ett gammalt gediget hantverk och skall defintivt inte appliceras på moderna skidor som oftast (nästan uteslutande) har en fungerande pjäx-mitt/spets-markering.

Jag ångrar att jag delgav mina mer hypotetiskt filosofiska tips gällande bindningens placering.
Det mest korrekta är naturligtvis precis som HitMe anger.

Jag hävdar dock fortfarande att man måste se upp med Rottefellas rekommendationer som definitvt ger en frammonterad skida som därmed blir något svårarbetad. Min numera ganska svaga rekomendation är att när BootSpitzemarkering finns bör bindningen monteras med främre skruven vid denna markering. Detta är som sagt ingen exakt vetenskap, men väl ett bra råd.

Jag är nu inne på mitt 11:e par telisar (+ 2 par nya denna säsong, minst) och har monterat alla utom 1 par själv (kanske bör nämnas att jag är ett Buitksbiträde).
Detta par (som inte monterades av mig) innefattades av en i det närmaste religiös rit. Det var första säsongens K2 Seth Morrisson Pro Model som först smektes nästan dagligen under en veckas tid för att förbereda dom för smärtan vid borrens penetrering. Sedan inleddes det med snö-dans och bar underkropp innan det första hålet kunde förverkligas. Även en spontan piskad pung förestod själva monteringen.
Pga skidans dignitet och höga status vågade jag inte själv hålla i vapnet och var tvungen att be min barunderkroppsbroder och kollega Erik Slabbas Zeits hålla i borren. Resultatet blev lysande och sällan har en skida blivit så väl bakmonterad och så perfekt i balans och stor harmoni.

Kort sagt, följ alltid skidans mitt/spetsmarkeringar med förbehåll för ev nödvändig bakmontering.

(bränn bränn, synd att Volant konkat, att K2 har så dålig kvalitet och att ChamoX är ett så stort rövhål)

Telemark
JohanB nämner ngt om pjäxans betydelse och jag vill förstärka det inlägget.

Ska man åka telemark i pist såväl som offpist (med offpist menar jag begreppet att åka UTFÖR utanför pisten, och tar inte så mycket hänsyn till ev promenad innan detta blir möjligt)(då man iofs kan diskutera värdet av en mjuk pjäxa vid anmarsch kontra värdet av en hård pjäxa vid den slutliga nedfärden) så anser jag att MINIMUM för vad som är lämplig typ av pjäxa, vad det gäller hårdhet, absolut går vid t ex Scarpa T1, men jag rekomenderar starkt Scarpa T1 Race el t ex Garmont Triple G.

Då trots att dessa modeller är de hårdaste och stabilaste telemarkspjäxorna på marknaden så är de ändock betydligt mjukare, framförallt sidledes, än toppmodeller från den Alpina världen.
Att hävda att "riktig telemark, det kan man barar åka med läderpjäxor" eller att "Scarpa T1, ä int" de" fusk?" är att gå tillbaka till 1800-talet och jag frågar mig återigen, varför ser man aldrig dessa reaktionärer (med traditionsenlig vadmalsutstyrsel) vingla nerför berget på ett par TRÄSKIDOR MED HICKORY-KANTER?
Dubbelmoral..

Telemark
Ännu en viktig detalj vid val av telemarksutrustning är bindningen. Alltför många gånger har jag plågats av brustna bindningar för att välja en Rottefella igen. Kan starkt rekommendera G3:s Targa T/9 (tror jag är dess fullständiga namn) med de hårdaste fjädrarna, en mycket stabil och pålitlig bindning (för att vara telemark). Rottefellas Cobrabindning bygger på samma koncept, men det är ju alltid tråkigt med plagiat.

Telemark
Man tackar! Det vore väl synd att säga att jag fattat allt vad HitMe och SkitMorten presterat ovan, men jag tycker mig någonstans finna en tunn röd tråd... Hursomhelst känns det som en nytändning avseende Telemarksåkningen är på G. Jag tror jag kan ta emot ännu mer, ös på grabbar!

MVH/MM

PS! Häromåret körde jag en och annan Telemarkspassväng (fan vet omdet skall vara två eller tre S) för att åstadkomma ett 100% rent skär. Dvs. tyngden på baksskidan som blir dalsskida...har herrarna någon intelligent kommentar (eller mindre intelligent...). DS.

Telemark
Jag skulle vilja påstå att en montering efter den gammla modelen med 2cm framför balanspunkten är inte helt fel. Det är ju ett känt problem ibland telisåkare och framförallt vi som inte har helt perfekt teknik, att får ett bra tryck i ingången till svängen. Det gör ju dig så att ytter skidan följer ju mde som på räls, eftersom man har hela foten på skidan och kan således trycka på olika ställen sam man behagar. Men det är ju itne den som är den svåra utan det är ju innerskidan som brukar skita sig.

Då du bara har en liten den av skon på skidan är det mycket svårt eller helt omöjligt att lägga trycket där man vill. Det som är ett måste med dagens såkallade Carving skidor(som jag anser bara är en fluga som snart kommer att då ut, (liknelser vi tidigare sett är: Snowboard, Internet och den bensindrivna motorn) är ju att få en ren ingång i svängen och för att få denna skall man enligt de flesta tyska eurocravers ha en viss mån av framåtvikt i ingången, få trycket på de främsta 40 cm av skidan opch bröja luta sig. Det är ju lite svårt i detta läge med telisar få med innerskidan. SÅ med en lite framånterad bindning får man en lättare ingång i svängen och således en lättare sväng.

Detta gäller endast vid piståkning med carvingskidor. Annars är en lätt bakmontering att föredra då du vid offpiståkning inte behöver lite helt på ingången i svängen utan mer på avslutningen då det är dax att byta ben. En helt annan histora.

För övrigt vill jag påstå att XXX ifrån rossignol är en utmärkt allround skida som passar både för pist och lössnöåkning.

´Chamonix må brännas till grunden och där anläggas en enorm danslokal som erbjuder allt ifrån ett glass vin till en back med fernet!

Telemark
MM: Jag föredrar att lägga rätt mycket tryck på innerskidan och har inga problem att göra 100% rena skär. Det handlar mycket om att våga kanta ordentligt. Nackdelen med den stil jag kör är just att om det släpper är det lätt hänt att man drattar omkull. Personligen lägger jag ofta på lite extra innerskidstryck precis i slutet av svängen när jag är på väg att resa mig upp och byta ben. Det ger en trevlig extra kick

HitMe

Telemark
"Det är ju ett känt problem ibland telisåkare och framförallt vi som inte har helt perfekt teknik, att får ett bra tryck i ingången till svängen."

Jag instämmer till fullo med DanneDieHard, "att får ett bra tryck i ingången" och "ibland telisåkare" inte är att förakta.

Dock anser jag att problem/svårigheter vid initieringen av svängen kan avhjälpas med styvare pjäxor som lättare styr skidan.
Nu råkar jag veta att du åker på Garmont Triple G som naturligtvis är steinhard (jämfört med läder/snörning iallafall), och jag undrar om du överhuvudtaget reflekterade över just detta problem under säsongen som gick? Kanske var det mer märkbart med Garan?

Personligen tycker jag att man är mer förtjänt av den extra kick ut ur sväng som en lätt bakmontering ger.
Jag har noterat att ju mjukare en skida är desto mindre bakmonterad bör den vara, då det är lätt att applicera för mycket kraft/tryck på bakdelen av skidan ur sväng och att den då gärna släpper från underlaget.

I övrigt känner jag mig mest fet och oduglig och tvivlar starkt på värdet i all fysisk aktivitet.

(för övrigt måste ChamoX vänta lite på Armageddon då det är olämligt att frakta kärnvapen genom mellaneuropa just nu pga oroligheterna i Afghanistan)

Telemark
Kör själv på gamla T1:or, Targa G3 och ett par rossi Pow Air 178 cm, bindningen placerad efter mittpåskonmontering... Monterar naturligtvis själv!

Längden tycker jag är lång nog, skidorna är ju eg. ett par Viper med TwinTip så de funkar att pressa ordentligt hårt! Och det går tillräckligt fort för mig, fördelen med korta skidor som inte är vrålfeta är att de är ruggit snabba kant till kant, hoppkort förenklas oxå om man skall åka riktigt brant!

Jag vågar inte lägga stora carvingsväng i Gangesaksla ännu!

Pow Air funkar alldeles utmärkt i det mesta, har ej kört i djupsnö ännu! Jag trycker inte bara till med innerskidan utan för fram den i utgången av svängen lixom och det tycker jag känns rätt!

Men nog skulle det vara trevligt med ett par G4!

Men lyckas fortfarande inte få till skärande sväng när jag kör baklänges;-) Har grabbarna (jag åker bara skärande sväng) några tips!

Telemark
Efter intensiva teoretiska studier av HitMes "Telemarksskola" och begrundande av inläggen i ämnet på denna sajt har jag nu inträtt i den exklusiva samling telemarksåkare som "skär" sig nerför pisten.

Efter ett par timmars nötande i Tandådalen satt det! Yepp, i missilfart utför med ett klockrent skär. Snabbt och stabilt och betydligt mindre arbetsamt än sladdsväng...

Jag ber att få tacka HitMe, Skit-Morten och övriga brantåkare som hjälpt mig till insikt! Efter 15 års mer eller mindre sladdande i pisten faller jag fortfarande tillbaka då och då, men med lite mer övning så blir jag oslagbar!

That´s all kids! MM

PS! Angående bindning så har jag skrotat min SkyHöy och monterat ett par Rottefella Cobra som under de få dagar jag kört fungerat oklanderligt. Rekommenderas starkt. Jag saknar lite av den ökade stabilitet som SkyHöy ger men Cobran håller mig kvar i bindningen även när jag klantar mig... DS.

Telemark
jag kan tippsa dig om att köpa Elan Stinger.
en lätt åkt skida som erbjuder en skida för hela berget till ett bra pris.
ett minus är att den känns ostabil i hög fart men som ny börgare är det ett bra val enligt min smak.

lycka till på jakten efter den perfekta skidan mvh Niklas.

Tillbaka
Topp