Telemarkpjäxor i randonéebindning?

skiclimb

Medlem
Hej!

Har ett par Scarpa TX2 och undrar om man kan använda dem i randonéebindningar?
Behöver inte ha superstabilitet, utan bara ta mig ned för brant terräng lättare än på telisskidor.

/anna

Inga problem Anna.
Funkar fint till Dynafit system.
mvh Anders

Håller med Cederholm: inga problem kör mina TX2 i dynafit och det funkar bättre att gå med än mina gamla Laser och de är minst lika stabila utför

Tack!

Är nybörjare på telemark, och vill kunna köra snabbt utför i obanad terräng (toppturer). Och är inte där än på länge med telemark, även om jag jobbar på att bli bättre :)

Ni kanske även har tips på bra Dynafit bindning? Ngt speciellt man bör tänka på?

Vikt, åkstil, bredd på skidor ?

Med lite antaganden så skulle jag säga Dynafit speed radical till dig. Nackdelen är att du inte får skistoppers, fördelen är att du tjänar lite vikt. Annars gå på Dynafit ST.

Har kollat på ovanstående bindningar, och undrar över hur det fungerar då mina Scarpa inte har hål i pjäxan där fram. Går det att köra ändå, eller behöver jag fixa till pjäxorna på ngt vis?

Det kan vara så att det första svaret du fick blev fel baserat på att Scarpa har, på senare tid, använt bokstaven X till sina NTN pjäxor som är kompatibla med Dynafit.

Om du har en gammal Scarpa T2X, och jag vet faktiskt inte om det finns en ny?, så är den inte dynafitkompatibel.
T2XSUN.jpg

Som rabbit sagt är det inte NNN (75mm) pjäxorna som passar i Dynafit, utan NTN-pjäxorna (TX, TX Pro, TX comp).
Så det går alltså inte att köra sina vanliga T2/T1or i Dynafiten.

lmk30 sa:
Som rabbit sagt är det inte NNN (75mm) pjäxorna som passar i Dynafit, utan NTN-pjäxorna (TX, TX Pro, TX comp).
Så det går alltså inte att köra sina vanliga T2/T1or i Dynafiten.
Går och går. Det går inte från fabrik men vill man så går det. Däremot står jag fast vid att du borde lära dig åka telemark eller börja åka med dynafits. "Det behöver inte vara superstabilt" Vad behöver det vara då? Telemark är stabilt, stabilare än dynafit i alla fall.

Tillbaka
Topp