telemarkpjäxor som fungerar till slalombindningar?

saraasmoarp

Medlem
Är nybörjare på telisar, har dock åkt vanliga skidor hela livet!

Vill satsa på ett par nya pjäxor, finns det så att jag kan ha telemarkspjäxor till slalombindningar?!

var kan jag hitta detta isåfall?

Hoppas ni förstår min fråga och att det finns någon med kloka svar! =)

// Sara

Det borde gå att köra NTN pjäxorna i slalombindningar, det är INTE perfekt men det fungerar, på samma sätt som det går att köra randonne pjäxor i vanliga slalombindningar.
Det skiljer på höjden och det gör att helst så vill man kunna justera bindningen för att den ska passa.

Kommer ihåg på gamla goda tiden när Torkel körde med T1racen i en slalombindning. Viktigast är nog inställningsmöjligheter på bindningen samt en hård telissko.

ahh okej! tack för alla tipsen!

dessa ntn pjäxor, såg att rottefeller gör dem, någon som vet om de finns att köpa lite här och var?

Okej, tackar för era svar!

om jag har förstått det rätt så beror det på vilken sula(?!) som pjäxan har som avgör hur bra den passar i slalombindningar, tips om detta, eller är jag helt ute och cyklar?!

/ Sara

saraasmoarp sa:
Okej, tackar för era svar!

om jag har förstått det rätt så beror det på vilken sula(?!) som pjäxan har som avgör hur bra den passar i slalombindningar, tips om detta, eller är jag helt ute och cyklar?!

/ Sara
Stämmer, 75mm, dvs de gamla telemarks pjucken passar inte medans de nya NTN modellerna passar (hjälpligt i vanliga slalombindningar och bra i randonne bindningar)

Marker duke / Marker baron har väl både en höj- och sänkbar tådel? Här borde NTN-pjäxorna passa finfint.

Rottefellas NTN-sortiment har jag inte benkoll på var du hittar det, men i sthlm och gbg lär du kunna få tag på det.

Men ska du köpa både NTN-pjukkor, NTN-bindningar, Dukes/barons, och kanske lite skidor till denna setup - då blir det dyrt :)

Alternativet är 2 par pjäxor...

har också funderat på det med två par pjäxor, har inte kommit fram till vilket som blir bäst både ur skidåkninssynpunkt och ur kostnadssynpunkt tar gärna emot så många tips jag kan få!

/ Sara

Jag har NTN på ett par Scott P3, Dynafit på ett par Scott Mission och då kan jag väljavad jag vill ha när jag turar, tidigare så har det varit ett par T1'or och ett par randonne pjuck så jag tycker att jag sparar ett par :-) Kör Scarpa TX som sko.
Sen har jag iof hyllmeter med pjäxor och skidor till lite olika ändamål men det är en annan tråd....

saraasmoarp sa:
har också funderat på det med två par pjäxor, har inte kommit fram till vilket som blir bäst både ur skidåkninssynpunkt och ur kostnadssynpunkt tar gärna emot så många tips jag kan få!

/ Sara
Grovt räknat mellan tummen och pekfingret på alternativen
1. NTN-pjäxa + NTN bindning + Alpinpjäxa
2. NTN-pjäxa + NTN bindning + Alpinbindning Marker Baron (till dina alpina skidor)
Så får jag fram att det kommer kosta dig ungefär lika mycket pengar (i runda slängar 12K - och då har jag, som du ser, inte räknat med några nya skidor)

Hade jag själv stått inför det valet hade jag kört 2 skilda uppsättningar med grejjer, eftersom jag inte gillar att kompromissa. Men det är ju jag det... :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp