telemarks bindningen 7tm, någon som provet?

Jag har 7tm på mina Fisher Alltrax. Jag har bara haft möjligghet att prova de i två dagar.

Bra bindning, stabil med neutral känsla.
Jag köpte dessa bindningar för att spara mina knän, ja hoppas att det lyckas.

Löste inte ut någon gång under de två dagarna, det får ju ses som positivt eftersom jag inte vurpade. Jag körde inte så hårt dessa dagar eftersom det var ny utrustning som jag provade.

Kolla på utsidan.se sök på 7tm så kommer du hitta massor av inlägg runt 7tm.

http://www.utsidan.se/vb_forum/sear...ctname=yes&action=dosearch&getdaily=&pagenum=

// Ola

Skaffade 7tm till denna säsong och har kört med den på ett par Bandit XX. Kan inte annat än lovorda den, har hitintills löst ut den en gång (och då behövdes det...) och kan meddela att det för övrigt är enkelt att sätta i den igen!

Kan jämföra med både chili och G3 och tycker personligen att denna är den skönaste för min typ av åkning (mycke pist och snäva carvingsvängar).

Det bästa är ändock vikten, jämfört med gammelskidornas uppsättning med TRP 100-platta och G3 bindningar så känns 7tm.en som bomull på fötterna!

Lycka till med valet av bindningar

//Mangebange

Köär själv chilibindningar sedan 3 år. Jag har kikat på utsidan och tänkte även då kolla lite i detta forum.
Tyckerd en ser så klen ut, inbillning kanske..
Hur funkar 7tm i lössnö och offpist??

Det beror långt på laggen. Har man ett par bredare (85+) skulle jag rekommendera något annat. Problemet är att 7tm inte har samma vridstyvhet som "traditionella" bindningar. 7tm är kommer inte i sina rättigheter på offen. I backen är det annat. Har man en smalare skida räcker vridstyvheten till det mesta. Man får ju också bromsar till den, och här igen vill jag påpeka att bromsar hjälper inte i djup snö, däremot gör de det i backen. 7tm kunde göra en version med vaijer istället för gummi "tungan"...

Det kanske kan vara något för mig om ja kör i pisten, åker Atomic beta TM 18 vilken är i mitt tycke en mycket smal skida vid bindningen och "fet" där det behövs.

Men efter som jag älsar offen får jag nog vänta med att skaffa mig ett par, finns det någon liknande variant.
Har för mig att Skyhöj hade en modell med utlösningsanordning..

Har St3fan åkt med 7tm offpist? Har tre par själv och har åkt på dem i två säsonger nu, och jag tycker att de fungerar ypperligt både på och av pisten, har inte märkt av några stabilitetsproblem.

Det som kan vara lite ovant i början med 7tm bindningar är att de är så pass neutrala, är man van med en bindning som har mer tryck på hälen så kan man nog uppleva 7tm som ostabila, något som de inte är...enligt mig i alla fall :)

/Anders B

Var kan man köpa dem.
Jag har hittills bara hittat dom på nätet me finns de i Sverige, gärna då i Götet..
Ska kolla med Adamssport och Udéns om de har men om de inte har så....

Javisst har de provats. Men här vill jag säga att dessa också är långt smaksaker som inte kan grälas över... Tycker man om mjukare eller hårdare, det är helt individuellt. De var bara inte i min smak utanför. I backen däremot, med ett par TM 18, det paketet gillade jag. 7 tm är ett bra val om man vill spara på knäna (och vem vill inte??) och om man tycker om hur de fungerar (surprise surprise...).
Om skyhöj såpass, de hade enorma problem med hållbarhet. Idén är bra, men många av bindingarna gav upp efter hårdare åk. Det var i början, vet inte vad situationen är idag. Ett annat bra alternativ, om man vill ha en utlösbar bindning, är en Rottefella (som förnyar hela urvalet till nästa säsong) med TRP 100 plattan.

St3fan:
Jo, smaken är som baken! Hoppas att jag inte lät alltför sur =)

Det finns en massa shcyssta bindningar ute, förhoppningsvis så kommer det fler fabrikat med utlösningsfunktion.

/Anders B

Tillbaka
Topp