Telemarksåkare, fåfänga, korkade eller...?

centralbyrakraten

Aktiv medlem
Med PastorHoffa på besök kom vi oundvikligen in på den gamla diskussionen om preussiska telemarksåkare.

http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=20988&p=2

PastorHoffa har under en tid följt upp förra årets spaning i ämnet och hittat ett tydligt tecken på klass 2-åkare i telemarkens utövande: teleskopstavar med stora turtrugor!

Efter en stund eftertanke är jag tvungen att hålla med. De medelgoda åkare som tenderar att överskatta sin åkförmåga har till 99% teleskopstavar. När man går vidare i sin teknik och åkfärdighet inser man också teleskopstavarnas nackdel och lägger dessa på hyllan.

Så därför vill jag uppmana alla er telemarksåkare som använder dessa attiraljer, rannsaka er åkteknik och minska farten, ni åker antagligen över er förmåga och riskerar skada er själva eller oss andra!

Det är naturligtvis rackarns stimulerande och underhållande att diskutera de medelmåttiga knäböjarnas framfart i pisten, speciellt framåt småtimmarna när man hunnit avverka ämnen såsom blades, snowboard och militärkläder (med klassisk oversize ...). Men hur mycket klockan har blivit när man fördjupar sig i sambandet teleskopstavar och åkteknik (och hur lite det är kvar i flaskorna ...) kan jag bara gissa mig till. Sannolikt har åtminstone jag sussat gott i ett par tre timmar!

Mina teleskopstavar blev stulna i Lindvallen förra året (visserligen inte bestyckade med turtrugor), och jag fick hastigt och lustigt köpa mig ett par oteleskopiska. Men ärligt talat, inte blev jag märkbart bättre skidkörare av det, men det kanske krävs falkögon som era för att kunna avgöra något dylikt.

Over and out! / MM

Hur kan innehavet av ett par teleskopstavar påverka åktekniken? Förutsatt att man inte ramlar på stavarna i fråga, eller inte förstår sig på hur man ändrar längden på dessa. Det går ju att lyfta lite på stavarna, så bromsar nog inte kringlan upp mer fart än att det i längden går att leva med. Efter att man med öppet sinne försökt sig på ovanstående, kan man ju alltid använda teleskopstavarna till vad de är tänkta för och säkert få förståelse för dess existens. "HursomHelst" är det väl kul att få välja stavar själv, oavsett teknik, klass eller ovan länkade indelning.

Nåja, är slutsatsen att man bör sänka farten, om man kör med teleskopstavar som råkar ha turtrugor längst ner?

Slutligen undrar jag, om man verkligen inte vid närmare eftertanke, kan hitta någon fördel med teleskopstavar och stora trugor?

//måsteivägochköpaturtrugor:]

Jag åker telemark.
Jag har ett par teleskopstavar med stora trugor.
Teleskopstavarna med stora trugor är jätte bra!
Men när jag åker telemark använder jag ett par andra stavar som härstammar från min tid som slalomåkare.
Vad säger det om hur duktig telemarksåkare jag är?

Givetvis handlar den mesta skidåkningen om glädje men det är inte det jag har noterat under mina observationer, utan att väldigt många telemarksåkare som man ser i pisten de facto åker med teleskopstavar. Jag undrar varför?

Jag kan tänka mig följande orsaker:

1. För att kunna transportera sig på plattmark till eller från ett åk eller under en topptur.

2. Branta traverserer uppför med hudar under skidorna.

3. Har inte råd med olika stavar beroende på aktivitet.

Vad är det då jag anser som negativt med teleskopstavar och varför bör åkare i klass 2 inte ha dessa i pisten?

1. De är dyrare och omtåligare än motsvarande oteleskopiska stavar.

2. Med den stora turtrugan på är det mycket lättare att fastna med skidan på trugan vid växlingen av ledande skida.

3. De är tyngre än oteleskopiska stavar, vilket i de kritiska lägena medför yvig armföring vilket i många fall innebär obalans.

Angående Centralbyråkratens uppmaning så får den stå för honom, jag är av åsikten att hög fart endast är av godo.

Några småtimmar hann det aldrig bli, Pastorn är numera en deltidsåkare och vill absolut vara med första liften upp på morgonen. De wiskeystimulerade diskussionerna får numera äga rum på eftermiddagarna.

Realmode, tråden är mest ett komplement till den gamla diskussionen men med slutsatsen att man ganska enkelt kan konstatera om man tillhör klass 1, 2 eller 3. Som tidigare konstaterat (se den gamla diskussionen) så åker klass 2 ofta över sin förmåga, inte nödvändigvis då för fort utan oftare med fel teknik i fel terräng.

Jey, då du enligt din profil är hemmahörande i Umeå, har en ålder av 22 år så räknar jag automatiskt in dig bland de militanta telemarksåkarna. Jag utgår ifrån att du följer stereotypen och är studerande. Du bör ju i så fall kunna svara på varför ni väljer teleskopstavar framför de enligt mig, bättre i alla lägen, fasta stavarna?

Själv så tror jag att stavarna och turtrugorna är en del i telemarkens fåfänga. Egentligen så fyller de ingen funktion vid utförsåkning eller toppturer. Det är långt mycket smidigare att tejpa sina fasta stavar med grepptejp så att man snabbt kan anpassa sitt stavgrepp på traverser. Att turtrugorna är underlägsna ett par klassiska powdertrugor vid off-piståkning är väl svårt att förneka.

Antagligen är den nämnda utrustningen ett arv från forna glansdagar med Abiskos fjällförare och Raskens i Duved som gallionsfigurer och lever kvar som ett slags fåfängt tecken på att användaren minsann är en riktig telemarksåkare som inte begränsas av nedfartsmarkeringar eller liftar.

Hoffa, det enda som inte håller i din spaning är dina egna fasta stavar. Du är en telemarksåkare som ofta åker över din förmåga, borde du då inte ha teleskopstavar? Jag antar att du är undantaget som bekräftar regeln.

Mjahapp, skönt att man är helt fel ute då :) men ska jag vara ärlig, så tycker jag man sällan ser den modell som jag antar menas är turtrygor, utan att det oftast är vanliga små kringlor av plast som gäller. Nåja, jag har väl varit på fel ställen, så jag känner att jag egentligen inte kan uttala mig om den saken.

Jag gillar föresten scott kringlor som man köper på påse och skruvar fast :) Undrar i vilket fack man hamnar då? (dessa är i min mening lite klena, men har man några med sig i fickan, är det bara att byta eftersom, och direkt välja mellan 3 storlekar)

Det där med grepptape kanske man borde försöka sig på, men eftersom jag är lite klantig så tappar jag nog bara bort mina stavar, när jag efter att ha överskattat min förmåga står på öronen, och inte får dem med mig på grund av att jag inte har stoppat in händerna i öglorna :)

//scottstavaräralltbradom

Jag faller inom kategorin som inte vill/har rad med flera par stavar for min telemarksakning. Mina alpinastavar ar for langa. Teleskopfunktionen ar, som redan namnts ovan, till for de toppturer som jag atminstone fantiserar om att tillbringa min skidtid med att foretaga. Ett par korta Intersportstavar skulle sjalvklart vara att foredra i en alltfor pist-och-liftliknande tillvaro.

Skall man teleskopera med stavarna skall det givetvis göras med rejält med fiber i dieten. Kolfiberteleskopstavar, alltså. Då kan man förena både snärtig stavkänsla med bra stakeffektivitet på flacken.

Köra ett par sunkiga aluminiumteleskopstavar skulle inte falla mig in. Då kör jag hellre stavlöst.

I praktiken tenderar jag dock att i pist helst köra mina skönt böjda super-G-stavar. Huruvida dessa inbjuder till överförmågaåkning kan jag dock själv ej bedömma.

HitMe

Tillbaka
Topp