Telemarkskidor för den växande åkaren!

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 147546
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 147546

Guest
Hej Freeride!

Efter att ha åkt alpint sen "barndomsben" och allting kring det så i höstas blev det dags, för att hyra sina första telemarkare och prova. Hela min familj har i princip har alltid och åkt telemark, mamma, morfar, pappa "ja ni förstår". Så efter att ha tröttnat lite på "alpina skidor" förra säsongen så kände jag nu i höstas att jag behövde lite mer krydda på närvaron. Jag hyrde min första telemarkare.

Och jag måste säga fyfan, bästa beslutet på flera flera år, det var länge sen jag kände att någonting var så kul, annorlunda och genuint, blev verkligen en helt annan känsla. Tänker inte säga så mycket mer, ni som åker förstår nog vad jag pratar om.

Denna säsong har jag än så länge kanske åkt 4-5 veckor effektiv skidtid Telemark och känner att jag har fått väldigt bra koll på grunderna och känner att jag behärskar pistarna med varierande snö, har ju såklart även provat på den "lätta" bedömt" SÄKRA" offpisten för att känna hur skidorna och tekniken reagerar där!

Ja så nu står jag här för att ta nästa steg, säsongen är snart slut och på påsklovet ska jag upp till stugan igen och åka, så nu behöver jag hjälp, har planer på att köpa full utrustning innan den nästa säsongens början eller innan påsklovet men det lutar åt det första. Förstår ju givetvis att ny utrustning kommer ut löpande, men försök hjälpa mig med det som finns på marknaden nu!

Så, har nån några tips på skidor och telemark-bindningar som är optimalt för mig? Vilka/vilken skidor/utrustning ska jag ha för att på ett bra sätt kunna växa in i Telemarken och bli en bättre åkare? Vilka pjäxor är det som gäller? Behöver helt enkelt tips om allmänt bra skidor som många telemarkare föredrar att växa in i!

Här kommer lite allmän information om mig och synen jag ser på min framtida Telemark åkning i framtiden:
190 lång 80+ pannor
INGEN PARK
Ung och frisk man :)
Ser fram emot att nån gång i framtiden att använda telemarken på fjället med tur osv osv med annan/rätt utrustning.
Eftersom jag har åkt "endast" åkt newschool telemark dessa veckor så är det vad jag söker i utrustningsväg! dvs carvingskidor/plastpjäxa och allting kring det.
Söker en allmän skida med bindningar som fungerar på hela berget i olika väder :)

Uppskattar alla slags tips/information eller liknande, tack för mig :)
& hoppas nån läste denna uppsats

Valfri skida runt 190cm med en midja mellan 100-110 borde bli lagom allround. Sen är det ju läge att ta ställning till ntn eller 75mm. 75mm är häftigast och kommer ge dig mer cred så gå för det, bindningarna är också hyfsat bombproof. Pjäxor måste du ju testa dig fram till men scott voodoo, eller scarpa t1 borde kunna vara något. Crispi har motsvarande också men inte en aning om vad dom heter. Bindningen kan ju t.ex bli en 22 designs Axl så får du gåläge vilket gör livet enklare.

Tillbaka
Topp