Telemarksskida och bindning för puder?

Lannevik

Ny medlem
Hej alla freerideare!
Jag har åkt telemark i snart 15 år men har inte åkt speciellt mkt offpist. Nu ska jag till Japan och förhoppningsvis åka en massa puder. Kort och gott, jag behöver er hjälp!

Jag har funderat på om Rossignol Soul 7 kan vara en bra skida men jag vet inte vilken bindning jag ska ha till dem i så fall. Har ni några tips?

Om ni inte tror på Rossen har ni nått annat tips på en bra puderskida för telemark?

//Niklas

Ps. Då jag tyvärr inte är allt för påläst (jobbar på det) har jag säker utelämnat viktig information om mig som kan behövas vid val av skida. Kommentera så försöker jag bidra med den Ds

Senast ändrad:
Antar att du kör med Nordic Norm på pjäxorna och inte NTN för då hade du inte ställt frågan?

Rekommenderar ett par med gåfunktion om du ska åka offpist eftersom det behövs förr eller senare. Det finns väl några som är rekommenderade typ Axl, Black Diamond 01, G3 Enzo eller Voile Switchback X2. Jag har bara kört på Axl av dem men de verkar alla få bra recensioner.

Har inte provat Soul7 men den är säkert bra för telis.

Jag skulle ju osett köra på ett par Extrem Opinion med antingen Black Diamond O1 (kan verkligen rekommenderas) eller ett par NTN Freedom om du är villig att konvertera till NTN.

Tack för svar Johan och Markus!
johanb har helt rätt, jag har bara kört på Nordic Norm tidigare. Hur är det att köra med NTN?

En fråga till. Jag inser att svaret kommer bero på min åkstil men jag undrar vad rekommenderar ni för styvhet i bindningen? Jag kollade på Sport Conrad och såg att Black Diamond finns i Super Stiff och Medium likaså finns G3 Enzo i stiff och medium.

//Niklas

Jag skulle alla gånger rekommendera super stiff. Jag har Ridiculously Stiff på mina O1:or (tror att det är motsvarigheten till dagens Super Stiff) och det är klockrent. Ger ett grymt tryck och bra kontroll på bakre skidan. De ger extra fint flyt i puder då du vill ha lite mer tyngd på bakskidan. Kan inte se någon anledning att välja en mindre styv bindning.

Det beror ju på hur du kör och med vilka pjäxor hur hård fjäder du behöver.
Jag körde Axl med T1or (som var relativt mjuka) och de går att ställa in i tre olika lägen. När jag körde i det lättaste kändes som mina gamla G3 Targa, i det hårdaste fick jag skavsår i hälen (dåligt hälgrepp i gamla pjäxor) och jag körde i mittenläget sedan. Jag kör ganska fort och stora svängar men med relativt god teknik, upprätt stil och inte så mycket kraft.
Nu kör jag NTN och det funkar ännu bättre. Kör på K2 Sidestash och DPS Wailer112.

demo8 sa:
Hej, har åkt telis länge jag med men inte jättemycket i offpist. I våras var jag i en liten ort i Italien där de flesta verkade köra telemark. De körde nästa allihopa på Black Diamond Megawatt Carbon, den hade passande flex för telemark enligt dem jag pratade med. OBS, jag har inte kört på den, har Gotama -12 och kör NN.
http://blackdiamondequipment.com/en/skis/carbon-megawatt-ski-BD115074_cfg.html#start=6
Dock är det rätt stor skillnad på förra årets och årets carbon megawatt.

Salomon Rocker 2 122 är fantastiska i pudret! Det var mina första riktigt feta skidor och jag är så nöjd med dom. Jag kör 192 cm, men de känns mindre, funkar fint i skogen.

Vad gäller bindning, Rocker2:orna kör jag med NTN freeride. Ska du bara tura kan jag rekommendera Freedom då de är så mycket lättare att gå med, men för mer liftbaserad åkning är Freeride mer robusta. Jag har tyvärr haft lite strul med Freedom då de lätt samlat is och (mest troligen pga att jag inte fått bort all is) så har walkmoden slagits på väg nedför berget... I vinter ska jag testa att spraya silikon på dom.

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp