Teleskopstavar, bra eller anus?

Tompan14

Ny medlem
Fick ett par tredelade teleskopstavar av märke Komperdell, nu dröjer det ju ett tag innan vintern kommer, men jag har använt dem när jag varit ute i löpspåret(förövrigt grymt mycket effektivare träning!) och då har jag upplevt dem som lite "svajiga" när man trycker ifrån...Nu är det ju en helt annan teknink med väldigt långa stavar och stakningar i höfthöjd.
De ser ju onekligen väldigt praktiska ut, särskillt eftersom de har löstagbara trugor, möjligheten att ha samma stav i såväl slalombanan som pudret hägrar alltså!
Men hur är teleskopstavar rent prestandamässigt? kommer man bli besviken då staven inte är lika stabil som en vanlig stav? kort sagt, teleskopstav, bra eller anus?

//Tompan

Bra OCH anus säger jag! Har haft två par, både två- och tredelade, och jag är till största delen nöjd. Anledningen till att jag skaffade dem är jag vill ha väldigt olika längder beroende på om jag går på tur, skatar, eller åker nedför (allt detta med telis). Dessvärre är de inte lika starka, lyckads ganska snart böja den nedersta delen av de tredelade och denna del gick sedermera helt av (de är ju rätt tunna där nere). Om det endast är trugorna som du är sugen på att variera så tror jag att det är bättre att leta efter stavar/trugor med de egenskaperna.

Å andra sidan vet jag att det finns ett helt gäng trådar på det här forumet där det debatteras stavar, kolfiber vs. alu, dyrt vs. billigt, etc...

Har också hört, inte upplevt/testat, att det är bättre att satsa på teleskopstavar som man spärrar med någon form av spänne än de som man endast skruvar. Någon annan på den frågan?

Instämmer med abelmann som säger bra och anus. Har själv haft både två och tredelade och lyckats knäcka två par. Men ändå skaffar jag nya vilket betyder att det finns fördelar och stora användningsområden. Kör nu med ett par Black Diamond som är de klart stabilaste paret jag haft och dessutom har en bra truga för lössnö. De är dock inte lika stabila som en Alu-stav utan teleskopsfunktion.

Många frågor från Tompan...

En par teleskopstavar är inte lika stabila som ett par vanliga stavar (har ej ännu sett sådana) och så fort man får en böj på en del så kan teleskopegenskapen lätt bli lidande. Men personligen så överväger alla fördelar mot nackdelarna för mina användingsområden.

För min telemarkåkning, då jag föredrar att åka betydligt mer utanför pisten, så har jag nu använt ett par från Gripon (tvådelat med flicklockspänne) de senaste fem åren utan problem! De fick sig en liten törn förra säsongen och är lite tröga att korta-förlänga, och har bytt ut trugorna en gång. Jag är dock inte en sådan åkare som vill se döden i vitögat vid varje sväng.

Dock så har jag även ett par till, dvs tredelade, från Leki som inte har spännen, utan skruvas ihop. Dessa använder jag när jag vandrar i bergen (vid alpina aktiviteter) och är absolut inte lika stabila som de ovan nämda paret. Men att de är tredelade, gör att de blir kortare, och man kan sätta fast dem på ett bra sätt utmed ryggsäcken när man klättrar. Här noterar jag dock att de på ett mystiskt sätt skruvar upp sig då och då, vilket inte händer jämfört med spännet.

- C

jasåja, om två frågor klassas som "många" bör du nog inte satsa på journalist yrket! =)

Anledningen till att jag frågar är ju just att jag fick ett par teleskopstavar i present, och då är det ju i det närmaste oförskämt att inte använda dem ;-)
Visst är jag medveten om att de inte kommer vara lika bra som mina förra stavar, finfina kolfiberstavar som mystiskt försvann ur skiddepån...
Men nu när jag ändå har ett par...är det ens värt att släpa med sig dem ner till nästa säsong?

Jag skulle säga med kraftig röst: anus.

Själv har jag flera par teleskopstavar i min uppsättning men inga av dem används då jag åker skidor.

Deras dåliga egenskaper iform av dåliga låsningar, svajighet, att de mer eller mindre förstörs av minsta böjning gör att ett par vanliga stela stavar med lite grepptejp klistrad längs blir helt outstanding.

Nej, de hör som Christian tagit upp, hemma i alpinistvärlden och där med bravur.

Har både teleskop och kolfiber, men använder knappt teleskopen vid turåkning. De väger mer, är svajjigare och går förmodligen sönder lättare. Fördelen är att jag kan variera stavlängden, men inte börjar man mecka med detta under turen? Tejpa tygtejp på stavarna istället så att du kan greppa ner dem utan att halka. Går fortare, fungerar bättre.

Har haft ett par Gipron Flicklock (tvådelade) som fungerade alldeles utmärkt, korta vid lek i parken och längre vid riktig åkning. Dessa var dock i ganska bra kolfiber (styva). Lyckades knäcka ena längs ner efter ungefär 3 säsonger, annars hade jag nog kört på dom fortfarande.

bumbar tråden lite då är jag är sugen på att börja med teleskopstavar eftersom det blir en del traverserande och stakande för att ta sig fram till pudret, eller hem igen för den delen. Det är som sagt inte världens enklaste sak att ta sig fram på ett par Völkl kuro när lutningen inte finns där ;-)

så tips på lämpliga doningar mottages tacksamt

bon ski!
/Carl

Ingen liten bump inte...
Skulle kolla på BD Traverse Pole. Äger förra årets modell och känner inte av någon svajighet eller tendens att gå av/böjas. Å andra sidan har jag aldrig lyckats böja en stav i ngn krasch, men dem känns stabila. Snabbt och effektivt "ljusteringssystem" dessutom, perfekt om man ska köra pucklar eller tät skog och vill korta ned stavarna något.

Jag har just nu black daimonds tvådelade kolfiberstav och jag upplever den varken som ostabil eller likannde. En superbra stav som funkar i alla lägen!!! Jag skulle inte byta ut den för något annat :)

3-delade är bra om man vill ha stavarna på ryggan utan att de sticker ut vid t ex snowkiting. Sedan är teleskopstavar bra vid turande speciellt vid långa plattare anmarscher där långa stavar kommer till sin rätt. Annars vid toppturande räcker det med att linda en massa silvertejp som ett lite lägre extragrepp på ena staven. Fungerar bra vid skråande samt att du har några meter silvertejp lätt tillgängligt om det behövs. Skruvlåsen är dock inget man vill hålla på med i annat än torrt väder, de är mycket känsligare för väta och snö än flick-lock.

resqual sa:
Ingen liten bump inte...
Skulle kolla på BD Traverse Pole. Äger förra årets modell och känner inte av någon svajighet eller tendens att gå av/böjas. Å andra sidan har jag aldrig lyckats böja en stav i ngn krasch, men dem känns stabila. Snabbt och effektivt "ljusteringssystem" dessutom, perfekt om man ska köra pucklar eller tät skog och vill korta ned stavarna något.
Jag har årets modell - fantastisk teleskopstav på alla sätt och vis.

JohanKristofers sa:
resqual sa:
Ingen liten bump inte...
Jag har årets modell - fantastisk teleskopstav på alla sätt och vis.
tackar, la precis en beställning på ett par sådana :-)

/C

hallå där, jag kör splitboard och har i en säsong använt ett par black diamond med flicklock, utan problem.
Nu när jag skulle justera dem i helgen hade de dock totalfastnat, gick inte att rubba..
Minns att en kompis hade samma problem ett par gånger i Kanada i vinter och fick de "sprayade" med någonting(?) på ett skiduthyrningsställe. Hon vet dock inte vad detta var.

Nån som har tips, något att smörja/spraya/skölja, vad vet jag?

jomp sa:
hallå där, jag kör splitboard och har i en säsong använt ett par black diamond med flicklock, utan problem.
Nu när jag skulle justera dem i helgen hade de dock totalfastnat, gick inte att rubba..
Minns att en kompis hade samma problem ett par gånger i Kanada i vinter och fick de "sprayade" med någonting(?) på ett skiduthyrningsställe. Hon vet dock inte vad detta var.

Nån som har tips, något att smörja/spraya/skölja, vad vet jag?
Alltid sonax, till allt!

5-56 eller WD40 på sprayburk är i regel bra till att få kärvande saker att röra sig... Finns på macken eller järnaffären/motsv...

Tillbaka
Topp