Teleskopstavar

Anders-H

Medlem
Teleskopstavar
Någon som kan rekommendera ett par bra fungerande teleskopstavar? Ett vanligt problem tycks vara att låsningsmekanismen brukar strula..

/Anders

Teleskopstavar
Jag har ett par gippron och nog tycker jag att låsningen fungerar. PÅ min modell är låset ett sådant som man viker in, svårt att förklara men i butik så klarnar det. Det som är bra med det är att man kan dra åt, det kan man iofs också göra med den klassiska skruv mekanismen men det låser på ett bättre sätt. Jag använder mina teleskopstavar bara på topp turer så dom har inte haft så mycket prövning.

//Oskar

Teleskopstavar
NJA.
Jag har ett par teleskopstavar med sond i. Dom är med skruvlåsning. Dom har tendensen att gå upp om man inte skruvar åt dom stenhårt.
Om det inte var för sonden skulle jag inte ha dom.
Den typen som Oskar beskriver är nog bättre.
Men varför ha teleskopstavar över huvud taget?
Om det är för att korta av dom när du går på skrå är det lika bra att sno en kraftig gummisnodd klippt av en mopedslang eller dylikt, runt staven en bit ner, där du håller handen vid skrågång.

Teleskopstavar
Life-link gör dom grymmaste teleskopstavaran. Dock självklart svåra att få tag i och ap-dyra. Dom har den klassiska skruvmekanismen men det fiffiga är att överröret är ovalt, således slipper man strulet med is o snö i röret som leder till att man har svårt att dra ut dom. Överrören är av alu och rätt korta och underdelen är av kolfiber på dom dyrare modellerna. Kungliga teleskopstavar. Å du Gynnar, man kan ju faktiskt vilja ha långa stavar ibland också.....

Teleskopstavar
Visst kan det va bra med teleskopstavar. Och Lifelink är vad jag har. Men tipset med gummisnoddar är inte så d.ja dumt. Prova får du se. När man knallar och gör slag uppför berget skruvar man ju inte ihop och isär stavarna stup i kvarten. Då är det bra att kunna sänka berghanden en bit utan att halka på staven.

Tillbaka
Topp