Telis-hjälp!

freeride_nu

Aktiv medlem
Telis-hjälp!
Aloha!

Jag undrar om det är en bra idé att köpa ett par ordentliga telisbindningar, och spara lite pengar genom att skruva på dessa på ett gammalt slitet par slalomlagg?
Vilken typ av lagg lämpar sig bäst?

För och nackdelar?

PS. (Jag är rätt grön på telisar därav frågan)

//A-Man

Telis-hjälp!
Tjena Anderas!
För det första skulle jag vilja säga att telemarks utrustnig är betydligt billigare än slalom utrustning ( det vet du säkert redan ), så jag skulle nog råda dig att köpa både ett par lagg och bindning.
Det jag skulle föreslå att köpa är ett par nya tele carvisar+ ett par rottefella chillin
bindningar.

Ps om du är intresserad av att köpa grejer ta kontakt med mig på e-mail v96kruus@vtek.chalmers.se

Ha det Mackan

Telis-hjälp!
Hej...
Chilibindingarna är kanske inte de bästa...tycker jag! Testade de förra helgen och problemet verkar ganska liknande de på Pitbulls första omgång - lite svaga "vajrar". Kan bero på att jag testade storlek M på de bindningarna och de var för stora så de löste ut ofta så jag blev skeptisk! Annars lycka till och Tell ém Mark! Glatt hej från Anna

Telis-hjälp!
Hej Andreas!

Det är ingen större skillnad på ett par alpina skidor och telemarksskidor. Många duktiga telemarksåkare har aldrig ens haft ett par skidor det stått "telemark" på. Vad som normalt skiljer är att telisar är något mjukare och mindre vridstyva. Ett par stenhårda alpina slalomskidor (för höga farter) kan därför bli mycket svåråkta som telisar. Däremot kan man generellt säga att ett par "lättåkta" friåkningsskidor i de flesta fall fungerar bra som telisar.

Om dina "slalomlagg" är "lättåkta" bör det gå att åka telis med dom. Fast är dom så slitna att dom gjort sitt som slalomskidor blir dom ju inte roligare som telisar! Vad är det för skidor du har?

Sen beror det i viss mån på vad för telemarksskor du har. Att åka med ett par låga läderskor på slalomskidor kan bli mycket tufft! Då passar ett par mjuka telisar av klassiskt snitt (smala) bättre. Men hur som helst, du kan ju alltid prova... går det så går det. Fungerar det inte kan du ju alltid köpa ett par nya skidor senare.

MVH/MM

PS! Anna!
Jag har inte hör att Chilibindningarnas fjädrar skulle vara för mjuka. Du har med största sannolikhet inte haft bindningen tillräckligt åtdragen. DS.

Telis-hjälp!
Tjenixen!

Dina K2 går säkert utmärkt som telisar, men jag misstänker att de kräver en hel del kraft och fart för att komma till sin rätt. Höga plastpjäxor och plattor under bindningarna är då ett måste (men det kanske du har)... Inget jag direkt rekommenderar en nybörjare. Men som sagt var, du kan ju alltid prova!

MVH/MM

Telis-hjälp!
Jag bytte från pittbullen till
chillibindningen detta året.
Resultat:
Har svurit mycket mindre
över bindningar som löser ut när jag inte vill!!

Jag tycker chilling känns bra men som sagt, man får spänna åt kabeln hyfsat hårt.

Telis-hjälp!
Hej igen...

Jo, pjäxor har jag...Scarpa T2...borde räcka?
Bindningar ska jag köpa nästa vecka i Åre.

Att jag inte åkt så mycket kompenserar jag med en j-la massa självförtroende och jävlaranamma ;-)

Tack för alla bra tips!

Åååååhhhh!!! snöabstinens!!!!

Over and out
//Andreas

Telis-hjälp!
Hej hej hemskt mycké hej!

Den nya modellen av T2 (blå) räcker gott. Rottefella Chilli med matchande 30 mm Chilliplattor är hett! I högsta laget för en relativt nybörjare... men så läckert!

Du kan ju alltid lägga in en och annan helikopter (för det kan du väl nästa vecka?) och avsluta med en telistombola*. Lycka till! :-)

MVH/MM

*) Telistombola är en vanlig avslutning av ett åk för telisåkare med mer mod än teknik. Består av en eller flera kullerbyttor...

Telis-hjälp!
Mycket inlägg ikväll...

Ja..nu är det så att de skor jag har fått tag i är ett par beg. T2...men det är välan inte alltför stor skillnad får vi hoppas.

Jag tänkte börja med att testa helis på alpina skidor...har liiiite mer kontroll där. ;-)

Telistombolan har jag redan upplevt...som tur var var det 3 plusgrader och spöregn just då, så det var snön, och inte jag som fick ge vika.
Jag plöjde ett par rejäla diken med mina knän den kvällen.

//A-Man

Tillbaka
Topp